The aim of
this study is to point out possible topics for linguistic research using a
multimodal corpus based on audio description (AD) texts created for television
series. A 2789-word/476-unit corpus was built by transcribing the AD texts
(heard as voice-off audio) on 34 clips (with an average duration of 2 minutes)
randomly selected from among the television series available on the Engelsiz
TRT website. We present a number of findings on various levels, such as
phonology (e.g. pronunciation, word stress and intonation), morphology (e.g.
tense/aspect and case endings), lexical variety (e.g. distribution of 879
lemmas based on category and meaning) and syntax (e.g. nominal, adjectival and
adverbial clauses). As a method, multimodal corpus analysis seems to be
especially appropriate for studying intersemiotic coherence (e.g. the
interaction of AD units with the visual signs of the original audiovisual
product).
Bu çalışmanın amacı,
televizyon dizileri için hazırlanan sesli betimleme (SB) metinleri temel
alınarak bir çokkipli derlem oluşturulduğu takdirde dilbilim alanında ele
alınabilecek araştırma konularını anahatlarıyla ortaya koymaktır. Engelsiz TRT
internet sitesinden rastgele seçilmiş, ortalama ikişer dakikalık 34 dizi
kesitinde dış ses olarak işitilen SB metinlerinin çevriyazısı yapılarak toplam
2789 sözcük ve 476 SB birimi içeren bir derlem oluşturulmuştur. Ses (örn.
söyleyiş, sözcük vurgusu ve ezgi), biçim (örn. zaman/görünüş ve durum ekleri),
sözcük çeşitliliği (örn. 879 başsözcüğün ulam ve anlama göre dağılımı) ve tümce
yapısı (örn. ad, sıfat ve belirteç görevli yantümceler) gibi çeşitli düzeylerde
bulgular sunulmuştur. Çokkipli derleme dayalı çözümleme yöntemi, özellikle
göstergelerarası bağdaşıklığı (örn. SB birimlerinin özgün görsel-işitsel ürünün
görsel göstergeleriyle etkileşimi) irdelemeye uygun görünmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 2 |
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License