Bu araştırmanın amacı, ortaokul matematik ders kitaplarını oyun ve oyunlaştırma açısından incelemektir. Bu amaç
doğrultusunda ortaokul matematik ders kitapları; “Sınıf Düzeyi” “Öğrenme Alanı”, “Oyun Türü”, “Kullanım Yeri”, “Kullanım
Şekli” ve “Oyunlaştırma Elementleri” başlıkları altında incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman
incelemesi yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın veri kaynağı, EBA üzerinde yer alan MEB yayınlarına ait ortaokul
matematik ders kitapları olarak belirlenmiştir. İncelenen kitapların analizinde ise betimsel analiz yaklaşımı kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda, “Sınıf Düzeyi” açısından genel olarak oyun ve oyunlaştırmanın kitaplarda fazla yer bulmadığı ve
5.sınıftan sonra giderek azalmanın olduğu görülmüştür. “Öğrenme Alanı” bakımından 5. sınıf matematik ders kitabında yer
alan oyun ve oyunlaştırmalar “Sayılar ve İşlemler” ile “Geometri ve Ölçme” öğrenme alanlarında yer alırken; 6. ve 7. sınıf
matematik ders kitaplarında “Sayılar ve İşlemler” ile “Cebir” öğrenme alanlarında yer aldıkları tespit edilmiştir. “Oyun Türü”
açısından eğitsel oyun ve zeka oyunu olmak üzere sadece iki oyun türü yer alırken bunlardan da eğitsel oyunlar baskın
şekilde matematik ders kitaplarında yer aldığı görülmüştür. “Kullanım Yeri” açısından 5. sınıf matematik ders kitabı
içerisinde yer alan oyunların hemen hemen hepsi dersin “Geliştirme” kısmında yer aldığı tespit edilmiştir. “Kullanım Şekli”
açısından oyun ve oyunlaştırmanın çoğunlukla “Etkinlik temelli” kullanıldığı tespit edilmiştir. “Oyunlaştırma Elementleri”
açısından ise her sınıf seviyesinde, ortaokul matematik ders kitapları içerisinde tespit edilen oyunların hepsinde
‘Kısıtlamalar/Sınırlılıklar’, ‘Hikayeleştirme’ ve ‘Zorluk’ elementlerinin olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 8, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | November 15, 2023 |
Acceptance Date | May 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.