Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN AKILLI TAHTA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 13 - 24, 08.06.2017

Öz

Eğitimde
güncel teknolojilerin kullanımı hızla yaygınlaşırken sınıflarda kullanılan
teknolojilerin başında akıllı tahta gelmektedir. Bu araştırmanın amacı, Türkçe
öğretmenlerinin “Akıllı Tahta” kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel
imgeleri metaforlar aracılığıyla belirlemektir. Bu amaçla Türkçe öğretmenlerinden
 “Akıllı tahta…….gibidir. Çünkü…………..”
cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı
ekseninde olgubilim araştırma deseni kullanılmış ve incelenecek veriler
metaforlar yoluyla toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 25 Türkçe
öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri içerik analizi yapılmak üzere
gözden geçirilmiştir. Daha sonra metaforlar ve metaforların açıklamaları
bilgisayar ortamına aktarılarak ham veriler oluşturulmuştur. Bu metinlerde benzer
özellik taşıyan metaforlar 4 kavramsal kategori etrafında toplanmıştır.
Araştırma bulgularına göre katılımcılar 25 geçerli metafor üretmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların %88’i akıllı tahtaya yönelik olumlu
tutum geliştirmiştir. Katılımcıların%12’lik kısmı ise akıllı tahtaya yönelik
olumsuz tutum geliştirmişlerdir. Katılımcıların akıllı tahtayı gereksiz, sıkıcı
ve sürekli bozulan bir araç olarak algıladıkları görülmüştür.  

Kaynakça

  • Afacan, Ö. (2010). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Fen” ve “Fen ve Teknoloji Öğretmeni” Kavramlarına Yönelik Metafor Durumları. e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (1), 1242-1254. Aktürk, O. Mıhçı, S. Çelik, İ. (2014). Lise Öğrencilerinin Akıllı Tahta Kavramına İlişkin Metaforları, İnternatıonal Conference On Educatıon In Mathematıcs, Scıense, Alkan, C. (1987). Eğitim Teknolojisi, Ankara: Yargıçoğlu Matbası. Altınçelik, B., (2009). İlköğretim Düzeyinde Öğrenmede Kalıcılığı ve Motivasyonu Sağlaması Yönünden Akıllı Tahtaya İlişkin Öğretmen Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balkaş, S. R. ve Barış, M. F. (2015). Etkileşimli Akıllı Tahta Kullanımının Öğretmen Rollerine, Sınıf İçi Etkileşime ve Öğrenci Motivasyonuna Etkisi, Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt 4, sayı 8, 206-222. Erduran, A ve Tataroğlu, B. (2009). Eğitimde Akıllı Tahta Kullanımına İlişkin Fen ve Matematik Öğretmenlerinin Görüşlerinin Karşılaştırılması. Proceedings of İnternational Educational Technology Conference (İETC2009), 6-8 May 2009, 14-21, Hacettepe Üniversty, Ankara. Gün, M. (2015). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Sözlük Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Turkısh Studies, Volume 10/7, 447-466. Halis, İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. İşcan, A. (2005), “Çoklu Ortam (Multimedya) Aktiviteleriyle “Bir Kavak ve İnsanlar” Adlı Kısa Hikâyenin Öğretimi”, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 12, s.35-51. Lakoff, G.; Mark J. (1980). Metaphors We Live By, The University of Chicago Pres, Chicago. Pamuk, S. Çakır, R. Ergun, M. Ayas, C. (2013). Öğretmen ve Öğrenci bakış açısıyla Tablet PC ve Etkileşimli Tahta kullanımı: Fatih Projesi Değerlendirme, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1799-1822. Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326. Taylor, W. (1984). Metaphors of Education, Heineman Educational Books Ltd, London. Vadebocoeur, Jennifer A.; Myriam N. Torres (2003). “Constructing and Reconstructing Teaching Roles : A Focus On Generative Metaphors and Dichotomies”, Discourse : Studies in the Cultural Politics of Education, Carfax Publishing, Vol : 24, No : 1. AYDIN, F and ÜNALDI, Ü. E. (2010). The Analysis of Geography Teacher Candidates Perceptions Towards “Geography” Concept With The Help Of Metaphors. International Online Journal of Educational Sciences, 2 (2), 600-622. Yıldırım A. ve Şimşek H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yıldızhan, Y.H. (2013). Temel Eğitimde Akıllı Tahtanın Matematik Başarısına Etkisi, Middle Eastern & African Journal of Education Resercah, Volume 5, 110-121. Yılmaz, A. (2016). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Akıllı Tahta Kavramına Yönelik Metaforik Algıları, 5. Ulusal Türk Dili ve Edebiyatına Genç Yaklaşımlar Bilgi Şöleni, 28-29 Nisan 2016, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 13 - 24, 08.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Afacan, Ö. (2010). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Fen” ve “Fen ve Teknoloji Öğretmeni” Kavramlarına Yönelik Metafor Durumları. e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (1), 1242-1254. Aktürk, O. Mıhçı, S. Çelik, İ. (2014). Lise Öğrencilerinin Akıllı Tahta Kavramına İlişkin Metaforları, İnternatıonal Conference On Educatıon In Mathematıcs, Scıense, Alkan, C. (1987). Eğitim Teknolojisi, Ankara: Yargıçoğlu Matbası. Altınçelik, B., (2009). İlköğretim Düzeyinde Öğrenmede Kalıcılığı ve Motivasyonu Sağlaması Yönünden Akıllı Tahtaya İlişkin Öğretmen Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balkaş, S. R. ve Barış, M. F. (2015). Etkileşimli Akıllı Tahta Kullanımının Öğretmen Rollerine, Sınıf İçi Etkileşime ve Öğrenci Motivasyonuna Etkisi, Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt 4, sayı 8, 206-222. Erduran, A ve Tataroğlu, B. (2009). Eğitimde Akıllı Tahta Kullanımına İlişkin Fen ve Matematik Öğretmenlerinin Görüşlerinin Karşılaştırılması. Proceedings of İnternational Educational Technology Conference (İETC2009), 6-8 May 2009, 14-21, Hacettepe Üniversty, Ankara. Gün, M. (2015). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Sözlük Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Turkısh Studies, Volume 10/7, 447-466. Halis, İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. İşcan, A. (2005), “Çoklu Ortam (Multimedya) Aktiviteleriyle “Bir Kavak ve İnsanlar” Adlı Kısa Hikâyenin Öğretimi”, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 12, s.35-51. Lakoff, G.; Mark J. (1980). Metaphors We Live By, The University of Chicago Pres, Chicago. Pamuk, S. Çakır, R. Ergun, M. Ayas, C. (2013). Öğretmen ve Öğrenci bakış açısıyla Tablet PC ve Etkileşimli Tahta kullanımı: Fatih Projesi Değerlendirme, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1799-1822. Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326. Taylor, W. (1984). Metaphors of Education, Heineman Educational Books Ltd, London. Vadebocoeur, Jennifer A.; Myriam N. Torres (2003). “Constructing and Reconstructing Teaching Roles : A Focus On Generative Metaphors and Dichotomies”, Discourse : Studies in the Cultural Politics of Education, Carfax Publishing, Vol : 24, No : 1. AYDIN, F and ÜNALDI, Ü. E. (2010). The Analysis of Geography Teacher Candidates Perceptions Towards “Geography” Concept With The Help Of Metaphors. International Online Journal of Educational Sciences, 2 (2), 600-622. Yıldırım A. ve Şimşek H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yıldızhan, Y.H. (2013). Temel Eğitimde Akıllı Tahtanın Matematik Başarısına Etkisi, Middle Eastern & African Journal of Education Resercah, Volume 5, 110-121. Yılmaz, A. (2016). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Akıllı Tahta Kavramına Yönelik Metaforik Algıları, 5. Ulusal Türk Dili ve Edebiyatına Genç Yaklaşımlar Bilgi Şöleni, 28-29 Nisan 2016, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Yalap

Ahmet Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 8 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yalap, H., & Yılmaz, A. (2017). TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN AKILLI TAHTA KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 1(1), 13-24.

MİLLİ KÜLTÜR ARAŞTIRMALARI DERGİSİ OLARAK TÜRK BİRLİĞİ KONGRELERİNE DESTEĞİMİZ SÜRMEKTEDİR. 


22-24 Aralık tarihlerinde Akdeniz'in İncisi Alanya'da gerçekleşen "V. Uluslararası Akdeniz Bilimsel Araştırmalar Kongresi"  dergimiz MİKAD ve Alanya Belediyesi'nin işbirliği ile gerçekleşmiştir. MİKAD olarak Türk bilim dünyasına katkı sunmaya devam etmekten onur duymaktayız.


DERGİMİZİN TÜRK DÜNYASINA AKADEMİK BAKIŞI

Milli Kültür Araştırmaları Dergisi akademik yayın hayatı, "Turan Kurultayı" sonuçları ile paralel yöndedir ve bu hedefler doğrultusunda yayın yapmaktadır. 

Sonuç bildirgesi ana teması: Köklere inemezseniz göklere yükselemezsiniz..

Hedefi: 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır…

Macaristan’ın Başkenti Budapeşte yakınlarında Bugac’ta düzenlenen TURAN KURULTAYI’nda Türk soyundan gelen Macar, Azeri, Avar, Başkurt, Bulgar, Balkar, Buryat, Çuvaş, Gagavuz, Kabardino, Karaçay, Karakalpak, Kazak, Kırgız,Kumuk, Moğol, Nogay, Oğuz, Özbek, Tatar, Tuva, Türkmen, Uygur ve Yakut boyları bir araya gelerek aşağıdaki kararları almıştır…

1) Ümitlerimizi yeşerten Türk Devletler Teşkilatı’nın kurulması memnuniyetle karşılanmıştır.

2) Bütün dünyaya adından bahsettiren Türk Devletler Teşkilatı daha aktif hâle getirilmelidir.

3) Bu bağlamda Türk Devletler Teşkilatının ikinci ve üçüncü halkaları mutlaka kurulmalıdır.

4) Teşkilatın kurulacak ikinci ve üçüncü halkalarında, “Türk Devletler Teşkilatında biz neden yokuz” diyen pek çok devlet gibi, Balkanlar’dan Moğolistan’a, Uyguristan’dan-Kore’ye kadar bütün akraba toplulukları yer almalıdır.

5) Bunun dışında; Özellikle Balkan Türkleri olmak üzere, Kamboçya’dan-Sri Lanka Türklerine, Pakistan ve Himalaya’daki Türklerden, Girit Türklerine, Libya’da ki Türklerden-Irak’taki Türkmenelindeki Türklere, Romanya Türklerinden-Kırım’a, Nijer’de yaşayan Tuaregler’den-Doğu Afrika’da ve Ortadoğu’da yaşayan Osmanlı Türkü’nün torunlarına, Sibirya’dan Kafkaslara, Tacikistan’a kadar hiçbir oba ve aşiretleri dışarıda bırakmadan temsilci alınması zarûrî olmuştur.

6) İşte öyle bir yapıya büründürülecek Türk Devletler Teşkilatı’nın önemli çalışması hâline gelen TURAN KURULTAYI için teklifimiz; bundan böyle dönüşümlü olarak her iki yılda bir diğer Türk Cumhuriyetlerinin birinde, olimpiyat oyunlarıyla, ekonomik ve kültürel oturumlarıyla kısaca her yönüyle icrâ edilmelidir.

7) Bugün Türk Devletler Teşkilâtının kurulması gibi; Turan Birliğini kurma mücâdelesi için, tam 100 yıl önce şehit düştüğü 4 Ağustos 1922’ye kadar, işgaldeki Türk Devletlerini kurtararak TURAN bayrağı altında biraraya getirmek isteyen Enver Paşa unutulmamalıdır. Anıtı dikilmeli, hayatı ve mücadelesi film yapılarak gelecek nesillere aktarılmalıdır.

8)Türk Devletler Teşkilatının bünyesinde ortak ordu, ortak pazar ve ortak parlamento kurulmalı ve üçer aylık dönemlerde Macaristan Parlamentosunda toplanarak yapılan çalışmalar gözden geçirmelidir.

10) Yine TDT bünyesinde Türk Dünyası Stratejik Araştırmalar Merkezi ve Türk Dünyası Araştırmalar Enstitüsü,Türk Dünyası Akademisyenler Birliği, Türk Dünyası Tarım Birliği (hayvancılık dahil), Tür Dünyası Sağlık Teşkilatı ve Türk Dünyası Arama Kurtarma (TÜDAK) kurulmalıdır.

11) Türk Dünyası Ekomomik Formu iki yılda bir Türk Dünyasının kalbi konumundaki Aşkabat’ta yapılmalıdır.

12) Türk Dünyası Bilim Olimpiyatları iki yılda bir Özbekistan’da icra edilmelidir.

13) Türk Dünyası Uzay Araştımaları Enstitüsü kurularak Kazakistan’da her yıl toplanmalıdır.

14) Türk Teknofest Festivali her yıl Türkiye’de yapılmalıdır.

15)Türk Dünyası Yüksek Öğrenim Kurumu kurulmalı, Türk Dünyasındaki üniversitelerin denkliği için üniversitelerde ıslah çalışmaları yapılmalıdır.

16) Türk Dünyası Hekimler Birliği Kurularak her yıl Azerbaycan’da biraraya gelmelidir.

17) Türk Dünyası Bilim Ödülleri düzenlenmeli ve iki yılda bir yapılan Turan Kurultayında sahiplerine takdim edilmelidir.

18) Türk Dünyası Film Festivali ve Türk Dünyası Erovizyon Müzik yarışmaları dönüşümlü olarak Kırgızistan’da birer yıl arayla yapılarak dereceye girenlere ödülleri verilmelidir.

19) Merkezi İstanbul’da olan Türk Dünyası Belediyeler Birliği “iş birliği-güç birliği” kapsamında genişletilerek, en küçük belediyelere kadar bütün Türk Dünyasını kapsayacak şekilde dizayn edilmelidir.

20) Türk Dünyası Kültür, sanat, edebiyat çalıştayları yapılarak Türk Dünyasının ortak değerleri, özellikle Dede Korkut, Nasrettin Hoca, Atilla, Timur, Uluğ Bey, Ali Kuşçu gibi önemli şahsiyetler anlatılmalıdır.

21) “Tarihini bilmeyen milletlerin coğrafyasını başkaları çizer” düsturuyla, Türk Dünyası ortak tarihi yeniden yazılmalıdır. Bunun İçin “Millî Tatihçiler Şurâsı” âcilen kurulmalıdır.

22) Başta Doğu Türkistan olmak üzere Musul-Kerkük, Kıbrıs, Kırım, Batı Trakya gibi Türk Bölgelerinin statüleri uluslararası platformlarda sürekli dile getirilerek, layık oldukları konuma gelene kadar dünya gündeminde kalmaları sağlanmalıdır.

Bütün dünya bilmelidir ki, 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır.

Turan Kurultayı Bilim Kurulu


TURAN KURULTAYI SONUÇ BİLDİRGESİ..
Budapeşte, 13.08.2022