The aim of this study is to evaluate primary second grade English curriculum with a participant oriented program evaluation approach. In this study, which was designed with a sequential explanatory design of mixed method research, teacher views’ survey consisted of 62 items; semi-structured interview form, semi-structured focus group interview form and semi-structured observation form, which were developed by the researcher, were used as data collection tools. In the quantitative part of the study, the survey was administered to 104 English teachers who were working and teaching second grade English courses in the primary schools of Pamukkale and Merkezefendi districts of Denizli province. In the qualitative part of the study, an interview was conducted with six English teachers, two focus group interviews were conducted with eight students including four students in each, 16 lesson hours of observation notes were taken in four different classes from three different schools and an interview was conducted with a school principal. In the analysis of quantitative data, percentage, frequency and mean and in the statistical analysis of variables, independent samples t- test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used. In the analysis of qualitative data, descriptive analysis was used and as a result of analysis, six themes and 18 codes were obtained. According to quantitative findings, it was found that teachers’ general views on the curriculum were gathered in the level of “agree” while teachers’ views on the objectives, content, teaching and learning process, and evaluation part of the curriculum were gathered in the level of “nor agree or disagree”. There is also a statistically significant difference on teachers’ views regarding the six items in general views on the curriculum in favour of teachers who are English Language Teaching Department graduates when compared with teachers who are different higher education program graduates. Besides this difference, teachers’ views on curriculum have not showed any statistically significant difference in terms of gender, program graduated, seniority, and course book used. In scope of the study, in order to implement curriculum more effectively, it is recommended that allocated time of the course should be increased, and textbooks should be updated by making them include various songs, plays and activities that are appropriate for students’ age, interests and levels. It is also recommended that class sizes should be decreased to the level that is suitable for language teaching and learning, and the seating arrangements in classrooms should be redesigned
Bu çalışmanın amacı ilkokul 2. sınıf İngilizce öğretim programını katılımcı odaklı program değerlendirme yaklaşımı ile değerlendirmektir. Karma yöntem desenlerinden açıklayıcı sıralı desene dayalı olarak yürütülen bu çalışmada; veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ve 62 maddeden oluşan öğretmen görüşleri anketi, yarı yapılandırılmış öğretmen görüşme formu, yarı yapılandırılmış odak grup görüşme formu ve yarı yapılandırılmış gözlem formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında, Denizli ili Pamukkale ve Merkezefendi ilçelerindeki ilkokulların 2. sınıflarında İngilizce derslerini yürüten 104 İngilizce öğretmenine anket uygulanmıştır. Araştırmanın nitel kısmında ise altı İngilizce öğretmeni ile görüşmeler yapılmış ve sekiz öğrenci ile odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiş, dört farklı sınıfta toplam 16 ders saati süresince gözlem notu tutulmuş ve bir okul müdürü ile görüşme yapılmıştır. Nicel verilerin analizinde yüzde, frekans ve aritmetik ortalama, değişkenlere ilişkin yapılan istatistiksel analizlerde ise bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz kullanılmış, analiz sonucunda altı tema ve 18 koda ulaşılmıştır. Araştırmanın nicel bulgularına göre; öğretmenlerin programın geneline ilişkin görüşlerinin “katılıyorum” düzeyinde olduğu, kazanım, içerik, eğitim durumları ve ölçme ve değerlendirmeyle ilgili görüşlerinin ise “kararsızım” düzeyinde şekillendiği bulunmuştur. Ayrıca, programın geneline ilişkin olarak ifade edilen altı maddeye yönelik öğretmen görüşlerinin mezun olunan yükseköğretim programına göre farklılık gösterdiği ve İngilizce Öğretmenliği programından mezun olmuş olan öğretmenler lehine anlamlı bir farkın ortaya çıktığı bulunmuştur. Bu farklılığın dışında; programa ilişkin görüşlerde cinsiyet, mezun olunan yükseköğretim programı, mesleki kıdem, ve kullanılan ders kitabı değişkenlerinin istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığa neden olmadığı görülmüştür. Araştırmanın nitel bulgularına dayalı olarak elde edilen sonuçlarda ise İngilizce öğretmenlerinin programın belli öğelerinde bazı düzenlemeler isteseler bile programı genel anlamda “iyi” ve “uygulanabilir” buldukları ve önerileri dikkate alındığında da programın etkili bir şekilde uygulanabileceği görüşünde oldukları, ancak ders saatlerinin artırılması gerektiği, etkinliklerin öğrencilerin yaş, ilgi ve düzeylerine uygun olarak daha etkili ve keyifli olacak şekilde güncellenerek ve artırılarak ders kitaplarının güncellenmesi gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca, sınıf mevcutlarının dil öğretimi ve öğrenimine elverişli olabilecek sayılara çekilmesi ve sınıflardaki oturma düzeninin değiştirilmesi de önerilmektedir
Other ID | JA58BK29HG |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 46 Issue: 215 |