BibTex RIS Cite

In the Program for International Student Assessment (PISA), reading skills

Year 2017, Volume: 46 Issue: 215, 193 - 207, 01.07.2017

Abstract

and science literacy are emphasized. The aim of this study was to determine the relationship between reading skills and science literacy of students aged 15 years in Turkey using PISA 2015 data. It was also searched whether keeping resources (a dictionary, classic literature and books of poetry) at home, has any effect on science literacy. Moreover, it was aimed to reveal whether there is any relationship between the time spent on Turkish language at school and outside the school and students’ science literacy. This study is a descriptive research. As a research instrument, the researcher used the results of cognitive tests utilised by PISA in 2015 to assess students’ reading skills and science literacy skills. The data were obtained from the official website of PISA. In this study, parametric tests were used in evaluating the quantitative data. Moreover, correlations and T-tests were used. The results show that there is a positive and a meaningful relationship between reading skills and science literacy. Furthermore, it was found that there is a positive and a meaningful relationship between the keeping resources (a dictionary, classic literature and books of poetry) at home increases students’ science literacy besides Turkish language skills

OKUMA BECERİLERİNİN FEN BİLİMLERİ OKURYAZARLIĞINA ETKİSİ

Year 2017, Volume: 46 Issue: 215, 193 - 207, 01.07.2017

Abstract

Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programında (PISA- Program for International Student Assessment) okuma becerileri ve fen bilimleri okuryazarlığı kavramlarının önemine vurgu yapılmaktadır. Bu çalışmada PISA 2015 verileri kullanılarak Türkiye’deki 15 yaşındaki öğrencilerin okuma becerileri ve fen bilimleri okuryazarlığı arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Öğrencilerin Türkçe becerilerini arttıracak kaynakların (sözlük, dünya klasikleri ve şiirler) evde bulundurulmasının Fen Bilimleri Okuryazarlığı üzerine etkisi de araştırılmıştır. Ayrıca, okuldaki Türkçe derslerinin ve okul saatleri dışında öğrencilerin Türkçe dersine ayırdıkları zamanın fen bilimleri okuryazarlığına etkisinin olup olmadığı da tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu araştırmada betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, PISA 2015’de Türk öğrencilerinin okuma becerilerini ve fen bilimleri okuryazarlıklarına ilişkin becerilerini ölçen bilişsel testlerden yararlanılmıştır. Veriler, PISA’nın resmi sitesindeki paylaşıma açık veri dosyalarından internet aracılığı ile elde edilmiştir. Araştırmada nicel verilerin analizinden elde edilen verilerin değerlendirilmesinde parametrik testler uygulanmıştır. Ayrıca, korelasyonlar ve t-testleri kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar Okuma becerileri ile Fen Bilimleri Okuryazarlığı arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Hatta, öğrencilerin Türkçe becerilerini arttıran kaynakların (sözlük, dünya klasikleri ve şiirler) evde bulundurulmasının Fen Bilimleri Okuryazarlığı üzerinde pozitif yönde bir etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA78RK46SM
Journal Section Research Article
Authors

Volkan Hasan Kaya This is me

Publication Date July 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 46 Issue: 215

Cite

APA Kaya, V. H. (2017). OKUMA BECERİLERİNİN FEN BİLİMLERİ OKURYAZARLIĞINA ETKİSİ. Milli Eğitim Dergisi, 46(215), 193-207.