Bu çalışmada Kilis şehir merkezinde on ayrı ilköğretim okulundaki 6.sınıf öğrencilerinin yazılarından 1529 cümle, Milli Eğitim Bakanlığı tarafındanilköğretim ikinci kademe öğrencileri için belirlenen “100 Temel Eser” listesindeyer alan 10 kitaptan da 1529 cümle olmak üzere toplam 3058 cümle söz dizimiaçısından incelenerek edebi söz dizimimizle öğrencilerimizin söz dizimi karşılaştırılmıştır. 3058 cümlede 151’i ortak olmak üzere toplam 462 farklı cümle kalıbı kullanımı tespit edilmiştir. Çalışmada çeşitli açılardan karşılaştırılan, “100Temel Eser” listesinden seçilen kitaplardaki cümleler ile İlköğretim 6. sınıföğrencilerinin yazılarındaki cümlelerde kullanılan sözcüklerin listelenmesi vekullanım frekanslarının belirlenmesi yönüyle de ilköğretim 6. sınıf seviyesi içinöğrencilerin etkin olarak kullandıkları sözcüklerin belirlenmesi ve bunların kendileri için önerilmiş kitaplardaki sözcükler ile karşılaştırılması, öğrencilerin sözcük hazineleri hakkında da önemli bir veri sağlamaktadır. Çalışma sonucunda100 Temel Eser Listesinden seçilen kitaplar ile ilköğretim 6. sınıf öğrencilerininsöz dizimlerinin birçok açıdan benzerlik gösterdiği görülmüştür. Bu yönleriyleçalışma, Türkçenin yapı sağlamlığını ve zenginliğini açığa çıkaran çalışmalardan biri olmuştur
Other ID | JA43TA87GG |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 44 Issue: 201 |