Maps are one of the most important tools used in the processing of the
subjects in social studies. Maps are tools assisting in the explanation of almost
all subjects in social studies.
In this study, we searched for how map literacy was included in the curricula
of social studies in the Republic of Turkey (1924-2005), and in the social
studies textbooks used between 2005-2010. Study results demonstrated that
there were no detailed explanations as to map literacy in social studies curricula
and how the information intended to be transmitted through maps will be
obtained, maps were not given in textbooks according to the curricula, and students’
cognitive levels and principles of map drawing, and there were no
models and approaches on this subject. Recommendations were included based
on the results found at the end of the study.
Sosyal bilgiler konularının işlenmesinde kullanılan en önemli araçlardan biri haritalardır. Haritalar, sosyal bilgilerin hemen hemen bütün konularınıaçıklamada yardımcı olan araçlardır.Bu çalışmada, harita okuma becerisinin Türkiye Cumhuriyeti tarihindeki sosyal bilgiler öğretim programlarında ve 2005-2010 yıllarındakullanılan sosyal bilgiler ders kitaplarında nasıl yer aldığı araştırılmıştır.Araştırma sonuçları sosyal bilgiler öğretim programlarında harita okuma becerisine ve haritalarla aktarılmaya çalışılan bilginin nasıl elde edileceğine ilişkinayrıntılı açıklamaların olmadığını, ders kitaplarında haritaların öğretim programına, öğrencilerin bilişsel düzeylerine ve harita çizim ilkelerine göre verilmediğini, bu konuda herhangi bir model ve anlayışın bulunmadığını göstermiştir.Araştırma sonunda tespit edilen sorunlara dayalı olarak önerilere yer verilmiştir
Other ID | JA65DH25TH |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 42 Issue: 193 |