Homeschooling can be defined as the practice of conducting partly or
entirely the education of children at the age of compulsory formal education by
their parents or the tutors assigned by these parents. Homeschooling is a common
practice as an alternative to formal education in many countries including
especially USA, Canada and several European countries. In these countries, parents
usually prefer homeschool for their siblings because of such reasons as their
concerns with the school environment and quality of instruction at school; a
desire to educate the child on some religious, philosophical or moral basis; special
needs of the child; financial reasons; and advancement of distance education
technologies. It is reported that homeschooled children are academically more
successful than their peers at school. However, there are opposing views about
the socialization of the homeschooled children. Most important drawback of
this practice is the difficulty of developing and applying the necessary curricula.
In our country, current legislation does not include any regulations regarding
homeschooling. Given the conditions in our country, homeschooling practice
cannot be said to accord with the principle of unity of education. However,
with the proper regulations, it can be considered as an alternative and complementary
practice which can reduce the burden of open/distance education
practices in Turkey
Evde eğitim (Homeschooling) uygulaması, zorunlu örgün eğitim çağındaki çocukların eğitimlerinin bir bölümünün ya da tamamının ailesi ya da ailesinin tayin ettiği kişiler tarafından yürütülmesi olarak tanımlanabilir. Evde eğitim uygulaması günümüzde başta ABD, Kanada ve birçok Avrupa ülkesindeörgün eğitime alternatif olarak yaygın bir şekilde uygulanmaktadır. Bu ülkelerde aileler tarafından evde eğitimin tercih edilme nedenlerinin başında okul çevresi ve okulda verilen eğitimle ilgili kaygılar; öğrenciyi belirli bir dini, felsefi yada ahlaki yaklaşım doğrultusunda eğitme isteği; çocuğun bireysel ihtiyaçları;finansal gerekçeler; ve gelişen uzaktan eğitim teknolojileri gelmektedir. Evdeeğitim alan öğrencilerin akademik başarı durumlarının akranlarından daha iyiolduğu bildirilmektedir. Evde eğitilen çocukların sosyalleşmeleri konusunda isefarklı görüşler vardır. Bu uygulamaların en önemli sınırlılığı ise uygun eğitimprogramlarının hazırlanması ve uygulanmasındaki zorluklardır. Ülkemizde,evde eğitime ilişkin yasal düzenlemeler yoktur. Ülkemiz koşulları açısındanevde eğitim uygulamasının, öğretimin birliği ilkesiyle bağdaşmadığı düşünülmektedir. Ancak, gerekli düzenlemeler yapıldığında açık öğretim, uzaktan eğitim uygulamaları gibi örgün eğitimin yükünü hafifleten alternatif ve tamamlayıcı bir uygulama olarak kullanılması düşünülebilir
Other ID | JA35DZ79EE |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 40 Issue: 188 |