BibTex RIS Cite

CLASSIFICATION OF HISTORY EXAM QUESTIONS ACCORDING TO COGNITIVE LEVELS OF BLOOM’S TAXONOMY*

Year 2010, Volume: 40 Issue: 187, 160 - 171, 01.07.2010

Abstract

The purpose of this study is to examine and classify 1735 history exam
questions which asked during 2006-2007 and in the fall term of 2007-2008 in the
light of the cognitive levels of Bloom’s Taxonomy. Descriptive method was used
to gather data in this research and data collection tool of this research is document
analysis. Purposive Sampling was used to choose high schools in the
province of Trabzon. Besides this, Random Sampling was also used to choose 40
history teachers.
In the light of the data, it was seen that history teachers joined the
research do not have sufficient knowledge and experience about the Bloom’s
Taxonomy and the questioning in the light of this taxonomy. They were also
seen to ask questions towards the lower-level thinking skills through the comprehension
and knowledge levels of the Bloom’s Taxonomy. Furthermore, the
ratio of the higher-level and more complex questions to the remaining questions
in the study was seen to be very limited. It was also determined that among the
high schools in the study, higher-level questions were asked in the Anatolian
high schools and high schools of science more than the regular high schools.

TARİH DERSİ SINAV SORULARININ BLOOM TAKSONOMİSİ’NİN BİLİŞSEL ALAN DÜZEYİ AÇISINDAN SINIFLANDIRILMASI

Year 2010, Volume: 40 Issue: 187, 160 - 171, 01.07.2010

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim tarih öğretmenlerinin 2006-2007eğitim-öğretim yılının tamamı ve 2007-2008 eğitim-öğretim yılının güz döneminde hazırladığı 1735 adet sınav sorusunu, Bloom Taksonomisi’nin bilişselalan düzeyi açısından sınıflandırmaktır. Betimsel yöntemle gerçekleştirilen buçalışmada, veriler doküman incelemesiyle elde edilmiştir. Araştırmanın gerçekleştirildiği 1 fen, 3 Anadolu ve 7 genel liseden oluşan toplam 11 lise, amaçlıörneklemle (Purposive Sampling) seçilirken; incelemesi yapılan 1735 sınavsorusunu hazırlayan 40 tarih öğretmeni, rastgele örneklemle (RandomSampling) seçilmiştir Araştırmadan elde edilen verilere göre; tarih öğretmenlerinin, Bloom
Taksonomisi ve taksonomiye dayalı olarak soru hazırlama hakkında yeterli bilgiye
sahip olmadığı anlaşılmıştır. Buna ilaveten, tarih dersi sınavlarında en
fazla kavrama ve bilgi basamağı sorularının sorulduğu görülmüştür. Başka bir
deyişle, tarih öğretmenleri daha ziyade alt düzey düşünmeye yönelik sorular
hazırlamışlardır. Sınavlardaki üst düzey soruların tüm sorular içindeki oranının
çok sınırlı seviyede kaldığı görülmüştür. Bunların haricinde üç tür liseden
Anadolu ve fen liselerinde, genel liselere oranla üst düzey sorulara yetersiz de
olsa daha fazla yer verildiği tespit edilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA85BS99CB
Journal Section Research Article
Authors

Kerem - İsmail H Çolak-demircioğlu** This is me

Publication Date July 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 40 Issue: 187

Cite

APA Çolak-demircioğlu**, K. .-. İ. H. (2010). TARİH DERSİ SINAV SORULARININ BLOOM TAKSONOMİSİ’NİN BİLİŞSEL ALAN DÜZEYİ AÇISINDAN SINIFLANDIRILMASI. Milli Eğitim Dergisi, 40(187), 160-171.