The aim of this research is to determine Physical Education and Sport
School Students’ styles of coping with stress who has stress and according to
their personal characteristics whether the styles of coping with stress changes or
not.
Selected students, involve 497 first class students and 483 fourth class
students, totally 980 students from Physical Education and Sport School,
Department of Physical Education and Sport Teaching, Sport Management and
Trainer Education in Central Anatolia Region, and were chosen with statistical
methods; group sampling and random sampling.
In this research has been used “Personal Information Form” developed
by researcher and “Coping with Stress Scale” developed by Türküm (2002) to
define how the stress can be overcome by students.
At the end of research; students’ gender, educated class and department
factors showed that there are meaningful outputs about differentiation of coping
with their stress between students. And, according to sports which they
have done has no meaningful statistical differentiation
Bu araştırma, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sahip
oldukları stresle başa çıkma stillerini belirlemek, öğrencilerin kişisel özelliklerine
göre stresle başa çıkma stillerinin farklılaşıp farklılaşmadığı ortaya koymak
amacıyla yapılmıştır.
Araştırmaya 2006–2007 eğitim-öğretim yılında İç Anadolu Bölgesi’nde
bulunan üniversitelerden küme örneklem yöntemi ve tesadüfi örneklem yöntemi
ile seçilen Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları’ndaki Beden Eğitimi ve
Spor Öğretmenliği, Spor Yöneticiliği ve Antrenörlük Eğitimi Bölümünde öğrenim
görmekte olan 497 birinci sınıf ve 483 dördüncü sınıf olmak üzere toplam
980 öğrenci katılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından geliştirilen
“Kişisel Bilgi Formu” ve öğrencilerin, stresle başa çıkma stillerini belirlemek
amacıyla Türküm (2002) tarafından geliştirilen “Stresle Başa Çıkma Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda; öğrencilerinin cinsiyet, öğrenim gördükleri sınıf,
öğrenim gördükleri bölüm ile stresle başa çıkma stilleri arasında anlamlı bir
farklılaşma olduğu, Öğrencilerin yapmış oldukları spor türü bakımından ise
farklılaşmanın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı saptanmıştır.
Other ID | JA57GJ68RS |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 40 Issue: 187 |