The purpose of this study is to determine the opinions of vocational
high schools teachers on school culture. The research was conducted by the use
of survey method. 200 teachers among two different state vocational high
schools in Kütahya were the sample group of the study. 51 percent of the gathered
data was used in the analysis. The technique of means was used to analyse
the data to determine the opinions of teachers. “Independent Sample T Test”
and “One-Way ANOVA” were used in order to determine the statistical differences
between the ideas of teachers according to independent variables such as
experience and sex. The results revealed that, generally “middling level” successful
in school culture. The opinions of teachers show a difference with respect
to the independent variables such as experience; but it shows no difference with
respect to the sex variables.
Bu araştırmanın amacı, endüstri meslek liselerinde görev yapan öğretmenlerin okul kültürüne ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma taramamodelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, Kütahya il merkezindekiiki endüstri meslek liselerinde görev yapan 200 öğretmen oluşturmaktadır.Araştırma evrenin %51’inden kullanılabilir veriler elde edilmiştir. Öğretmenlerin, okul kültürüne ilişkin görüşlerinin belirlenmesinde aritmetik ortalamalardan yararlanılmıştır. Öğretmenlerin görüşlerinin; hizmet süresi ve cinsiyetbağımsız değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlemesiniamacıyla ikili küme karşılaştırmalarında “Bağımsız Gruplar Arası T Testi”, ikiden fazla küme karşılaştırılmasında ise “Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)”istatistik tekniği kullanılmıştır. Araştırmada sonucunda, okul kültürü birçokboyutta “vasat” düzeyde bulunmuştur. Öğretmen görüşleri, hizmet süresiboyutuna göre bazı boyutlarda farklılık göstermekte, cinsiyet boyutuna görefarklılık göstermemektedir
Other ID | JA73HZ29ZU |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 40 Issue: 187 |