The aim of this study is to develop a scale that will disclose at what level
teachers’, working at first grade of primary schools, apply strategies and techniques
on thier students aquiring reading ability. Scale articles have been done
by investigating related literature and by applying to teachers’ point of view. 45
articles have been determined. 172 teachers, working with Management of
Ankara’s Natioanl Education, have partipicated in the survey. The scale has
been redueced to 32 articles, 24 of them having positive and 8 of them having
negative aspect, at the end of application. Kaiser-Mayer-Olkin( KMO) coefficient
of scale was 0.81, Barlett test meaningful value was 0.000 and Cronbachalpha
reliability coefficient of scale was accepted as 0.86. This is quite a reliable
value.
Bu araştırmanın amacı ilköğretim okullarında 1. kademe sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde öğrencilere okuduğunu kavrama becerilerinikazandırmak için işe koştukları strateji ve teknikleri ne düzeyde uyguladıklarını ortaya koyacak bir ölçeği geliştirmektir. Ölçek maddeleri araştırmacı tarafından ilgili literatür taranarak ve öğretmen görüşlerine başvurularak hazırlanmıştır. Toplam 45 madde belirlenmiştir. Ölçek Ankara İl Millî EğitimMüdürlüğü bünyesinde çalışan 172 öğretmene uygulanmıştır. Uygulamanınsonunda ölçek 32 maddeye indirilmiştir. Bu maddelerden 24’ü olumlu, 8’i olumsuz özellik göstermektedir. Ölçeğin Kaiser-Mayer-Olkin (KMO) katsayısı 0.81,Barlett Testi anlamlılık değeri 0.000 bulunmuştur. Ölçeğin cronbach- alphagüvenirlik katsayısı 0.86 olarak bulunmuştur. Bu değerin oldukça iyi olduğusöylenebilir
Other ID | JA26KA52DF |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 40 Issue: 185 |