BibTex RIS Cite

PRESERVICE CHEMISTRY TEACHERS’ LEVEL OF EXPLAINING THE CHEMICAL BASIS OF EVERYDAY PHENOMENA

Year 2009, Volume: 39 Issue: 184, 269 - 289, 01.10.2009

Abstract

The consensus amongst the studies concerning quality and professionalism
in education is that for effective teaching, meaningful learning should be
encouraged by linking the learned subject matter and everyday life. In this survey
research, preservice chemistry teachers’ level of explaining the chemical
basis of everyday phenomena and the effect of their chemistry knowledge on
their explanations, were explored. The research sample comprised 31 senior students
in the Chemistry Education program of a public university in Turkey.
Two questionnaires, the Everyday Phenomena Achievement Test including
open-ended questions and the Chemistry Knowledge Achievement Test with
multiple-choice items, were developed as data collection instruments.
According to research findings, there was a significant relationship between the
preservice teachers’ chemistry knowledge level and their explanations of the
chemical basis of everyday phenomena. Their level of explaining everyday phenomena
fell short of expected levels and was found to be lower than their level
of chemistry knowledge. For meaningful science and chemistry learning, more
space needs to be given in elementary, middle, secondary and teacher education
curricula to the chemical basis of everyday phenomena. Curriculum effectiveness
or student achievement may be evaluated by utilizing the questionnaires
developed.

KİMYA ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÜNDELİK YAŞAM OLAYLARININ KİMYASAL TEMELİNİ AÇIKLAMA DÜZEYİ

Year 2009, Volume: 39 Issue: 184, 269 - 289, 01.10.2009

Abstract

Eğitimde kalite ve profesyonelliğin araştırılmasını konu alan çalışmaların birleştiği ortak payda öğretimin etkili olması için anlamlı öğrenmeyi teşvikederek öğrenilen bilgilerle gündelik hayat arasında bağlantılar kurmaktır. Butarama araştırmasında kimya öğretmen adaylarının gündelik yaşam olaylarınınkimyasal temelini açıklama düzeyi ve buna kimya bilgilerinin etkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin KimyaÖğretmenliği programının son sınıfında bulunan 31 öğrenci oluşturmuştur.Veri toplama araçları olarak açık uçlu sorulardan oluşan Gündelik OlaylarBaşarı Testi ve beş seçenekli soruların yer aldığı Kimya Bilgisi Başarı Testi geliştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre öğretmen adaylarının bilgi seviyeleriile bilgilerini gündelik yaşam olayları ile ilişkilendirme düzeyleri arasındaanlamlı bir ilişki bulunmuş, gündelik olaylar ile ilişkilendirme düzeylerinin,bilgi seviyelerinin altında ve beklenen yeterlilikte olmadığı görülmüştür.İlköğretim, ortaöğretim ve öğretmen eğitimi programlarında, fen ve kimyaöğrenme sürecinin anlamlı olması adına gündelik yaşam olaylarının kimyasaltemeline daha sık yer verilmelidir. Program etkililiği veya öğrenci yeterlilikleri,araştırmada geliştirilen testler aracılığıyla değerlendirilebilir

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA74BB72GD
Journal Section Research Article
Authors

Selahatdin Ay This is me

Ajda Kahveci This is me

Publication Date October 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 39 Issue: 184

Cite

APA Ay, S., & Kahveci, A. (2009). KİMYA ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÜNDELİK YAŞAM OLAYLARININ KİMYASAL TEMELİNİ AÇIKLAMA DÜZEYİ. Milli Eğitim Dergisi, 39(184), 269-289.