This study aims to evaluate the earthquake awareness of students at the
end of secondary education in Istanbul. In the study first a survey was prepared
to measure the earthquake related knowledge, attitudes, and behaviors of the
students and then it was conducted on 836 11th and 12th grade students in 11
high schools in four different districts of Istanbul. The study concluded that the
knowledge, attitude, and behaviors of the students are not sufficient to create an
awareness of earthquake to an extent that it will be useful to save their lives
from a possible earthquake. Providing students with a lifelong awareness of
earthquake will only be possible if teaching and learning activities are planned
and sustained with this awareness targeted. Therefore, the primary and secondary
education of Turkey should be evaluated and empowered again with its
curriculums, materials, methods, and textbooks in order to provide students
with a more efficient awareness of earthquake.
Bu çalışmada İstanbul’da ortaöğretimin sonunda öğrencilerdekideprem bilincinin ne düzeyde olduğunun değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Çalışmada öğrencilerin depremle ilgili bilgi, tutum ve davranışlarının ölçülmesi için bir anket hazırlanmış ve anket İstanbul’da dört farklı ilçede yer alan 11lisede, 11. ve 12. sınıflarda öğrenim gören 836 öğrenci üzerinde uygulanmıştır.Çalışmada öğrencilerin bilgi, tutum ve davranışlarının olası bir depreme karşıhayatlarını korumak için gerek duyacakları deprem bilincini oluşturmada yeterli olmadığı sonucuna varılmıştır. Öğrencilere hayat boyu sürecek bir deprembilinci sağlayabilmek ancak eğitim ve öğretim faaliyetlerinin bu bilinç hedefliolarak planlanması ve sürdürülmesi ile mümkün olacaktır. Bu nedenleTürkiye’deki ilk ve ortaöğretimin öğretim programları, araç-gereçleri, yöntemleri ve ders kitapları ile birlikte öğrencilere etkin bir deprem bilinci sağlayabilecek şekilde yeniden ele alınması ve güçlendirilmesi gerekmektedir
Other ID | JA57FS59ZY |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 45 Issue: 207 |