Research Article
BibTex RIS Cite

ÇOCUKLARDA SAYI, SIVI VE UZUNLUK KORUNUMU GELİŞİMİNİN CİNSİYET VE YAŞ DEĞİŞKENİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2017, Volume: 46 Issue: 216, 5 - 19, 22.10.2017

Abstract

Çocukların bilişsel özelliklerinin tanınması, onların sağlıklı ve nitelikli bir bilişsel donanıma sahip olmaları için çok önemlidir. Bilişsel gelişim alanında, en çok kabul gören kuramın Piaget’nin bilişsel gelişim kuramı olduğu görülmektedir. Bu çalışmada, Piaget’nin kuramında belirtiği sayı, sıvı ve uzunluk korunumu becerileri gelişimini, çocukların cinsiyet ve yaş değişkenleri açısından incelemek amaçlanmıştır.  Çalışma nitel olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubunu 5-9 yaş (5:0-9:11 yaş/60-119 ay) aralığında 59 kız 51 erkek olmak üzere toplam 110 çocuk oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Piaget’nin sayı, sıvı ve uzunluk korunumu problem durumları kullanılmıştır. Verilerin analizinde, frekans dağılımlarından yararlanılmıştır. Sonuç olarak; çocukların sayı, sıvı ve uzunluk korunumu gelişiminde cinsiyet ve yaşın etkili olduğu belirlenmiştir. Korunum kavramlarının kız çocuklarında erkek çocuklarından daha yüksek oranda kazanılmış olduğu; bu kavramların beş yaşından sonra kazanılmaya başladığı, yedi ve sekiz yaşında artış gösterdiği belirlenmiştir. Elde edilen bulgular ışığında, çocuklarda korunum gelişiminin, Piaget’nin kuramına uygun bir gelişim süreci izleyip izlemediği tartışılmıştır. 

References

  • Agger, C. (2007). “Conservation of Number Tast with Small and Large Quantities on Male and Female Preschool Children”, Indiana Undergraduate of Cognitive Science, 2: 28-32. Ahioğlu-Lindberg, E. N. (2011). “Piaget ve Ergenlikte Bilişsel Gelişim”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (1): 1-10. Arı, M., Bal, S., Tuğrul, B., Uzey, S. ve Aydoğan, S. (2000). “Helping Six Year Old Kindergarden Children to Acquire the Concept of Conservation Through Training”, Hacettepe Ünievrsitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18: 17-25.
  • Aydoğan, Y., Özyürek, A. ve Gültekin Akduman, G. (2015). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim, Vize Yayıncılık, Ankara.
  • Arslan, E. (2010). Erken Çocuklukta Bilişsel Gelişim (Ed:Deniz, M.E.) Erken Çocukluk Döneminde Gelişim, 2.baskı, Maya Akademi, Ankara.
  • Ataman I. ve Bayraktar, R. (1971). “Çeşitli Yaş Gruplarındaki Çocuklarda Miktar ve Hacim Korunumu İlkesinin İncelenmesi”, Hacettepe Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 3, 2:127-133.
  • Charles, C. M. (2003). Piaget İlkeleri, (Çev. Gülten Ülgen), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çapri, B. (2005). “7-11 Yaş Grubu Çocuklarda Korunumun Gelişimi”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (30): 78-87.
  • Çapri, B. ve Çelikkaleli, Ö. (2005). “İlköğretim Birinci Kademedeki (7-11Yaş Grubu) Çocuklarda Korunum Gelişim Düzeylerinin Cinsiyet ve Sınıf Değişkeni Açısından İncelenmesi”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1): 48-65.
  • Deniz Yöndem, Z. ve Taylı, A. (2007). Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi (Ed: Kaya, A.) Eğitim Psikolojisi, Pegem Yayıncılık, Ankara. Doğan, H. ve Koçyiğit, S. (2015). “Beş-Ondört Yaşlar Arası Çocuklarda Temel Korunum Becerilerinin İncelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi, Erken Müdahale Bildiri Özetleri Kitabı, ss.79-80.11-13 Mayıs, Ankara.
  • Elibol, F. (2014). Bebeklerde Bilişsel Gelişim, (Ed: Turan, F. ve Yükselen, A. İ.) Çocuk Gelişimi 1 Bebeklik Döneminde Gelişim, Hedef Yayıncılık, Ankara. Haktanır, G. (1994). 7-10 Yaşlarındaki Çocuklarda Sayı, Madde, Uzunluk, Miktar, Ağırlık, Alan ve Hacim Korunumu İlkesinin İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara
  • http//:egitim.beun.edu.tr/cv/tozsoy/wp-content/uploads/sites/.../Bölüm-11.pptx, Erişim Tarihi: 20.05.2015.
  • http://www.icels-educators-for-learning.ca/index.php?option=com_content&view =article&id=46&Itemid=61, “Jean Piaget’s Stages of Cognitive Development”, Erişim Tarihi: 23.06.2015.
  • Kırcaali, G. (1987). 8 Yaşında İşitme Engelli Öğrencilerde korunum Kavramının Değerlendirilmesi (Eskişehir Sağırlar Okulu ve Anadolu Üniversitesi İşitme Engelli Çocuklar Eğitim Merkezi’nde bir Uygulama). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Eskişehir.
  • Küçükkaragöz, H. (2010). Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi (Ed: Yeşilyaprak, B.) Eğitim Psikolojisi Gelişim-Öğrenme-Öğretim, 6.baskı, Pegem Akademi, Ankara
  • Orpet, R. E., Meyers, C. E. & Grein, S. (1976). “Relationship between Performance on a Piagetian Liquit Conservation Task and Reading Achievement in Seven Year Old Children”, Educational and Psychological Measurement, 36 (4): 1021-1024.
  • Pogozhina, I. (2014). “Developmental of the Logical Operations in Preschool Children”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 146:290-295.
  • Ramazan, O. ve Ömercikoğlu, H. (2010). “Attainment of The Number Concept by Children Age between 4-7”, Gifted Education International, 26: 45-50.
  • Roazzi, A. & Bryant, P. (1997). “Explicitness and Conservation: Social Class Differences”, International Journal of Behavioral Development, 21 (1): 51-70.
  • Saçkes, M. (2013). Okul Öncesi Dönemde Bilişsel Gelişim (J. Trawick-Swift’den Çev.Ed: Akman, B.) Erken Çocukluk Döneminde Gelişim (Çok Kültürlü Bir Bakış Açısı), 5.basım. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Sheppard, J. L. (1976). “Conitive development in the Primary School Child: The Relationship between Tests of Combinations and Tests of Concrete Operations”, Australian Journal of Education, 20(1): 77-87.
  • Simatwa, E. M. W. (2010). “Piaget’s Theory of Intellectual Development and Its Implication for Instructional Management at Pre-Secondary School Level”, Educational Research and Reviews, 5 (7): 366-371.
  • Solso, R. L., Maclin, M. K. & Maclin, O. H. (2007). Bilişsel Psikoloji, Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn, Çalış Ofset, İstanbul. Suizzo, M. A. (2000). “The Social-Emotional and Cultural Context of Cognitive Development:Neo-Piagetian Perspectives”, Child Development, 71(4): 846-849.
  • Ülke-Kürkçüğlu, B. (2010). 0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri: Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi (Ed: Diken, İ. H.) Erken Çocukluk Eğitimi, Pegem Akademi, Ankara.
  • Yapıcı, Ş. ve Yapıcı, M. (2005). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara. Zeytinoğlu, S. (1980). Korunum Kavramında İki Farklı Gelişim Düzeyinde Bulunan Çocuklara Bu Kavramın Sözlü Kural Anlatımı Yöntemiyle Öğretilmesi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
Year 2017, Volume: 46 Issue: 216, 5 - 19, 22.10.2017

Abstract

References

  • Agger, C. (2007). “Conservation of Number Tast with Small and Large Quantities on Male and Female Preschool Children”, Indiana Undergraduate of Cognitive Science, 2: 28-32. Ahioğlu-Lindberg, E. N. (2011). “Piaget ve Ergenlikte Bilişsel Gelişim”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (1): 1-10. Arı, M., Bal, S., Tuğrul, B., Uzey, S. ve Aydoğan, S. (2000). “Helping Six Year Old Kindergarden Children to Acquire the Concept of Conservation Through Training”, Hacettepe Ünievrsitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18: 17-25.
  • Aydoğan, Y., Özyürek, A. ve Gültekin Akduman, G. (2015). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim, Vize Yayıncılık, Ankara.
  • Arslan, E. (2010). Erken Çocuklukta Bilişsel Gelişim (Ed:Deniz, M.E.) Erken Çocukluk Döneminde Gelişim, 2.baskı, Maya Akademi, Ankara.
  • Ataman I. ve Bayraktar, R. (1971). “Çeşitli Yaş Gruplarındaki Çocuklarda Miktar ve Hacim Korunumu İlkesinin İncelenmesi”, Hacettepe Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 3, 2:127-133.
  • Charles, C. M. (2003). Piaget İlkeleri, (Çev. Gülten Ülgen), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çapri, B. (2005). “7-11 Yaş Grubu Çocuklarda Korunumun Gelişimi”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (30): 78-87.
  • Çapri, B. ve Çelikkaleli, Ö. (2005). “İlköğretim Birinci Kademedeki (7-11Yaş Grubu) Çocuklarda Korunum Gelişim Düzeylerinin Cinsiyet ve Sınıf Değişkeni Açısından İncelenmesi”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1): 48-65.
  • Deniz Yöndem, Z. ve Taylı, A. (2007). Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi (Ed: Kaya, A.) Eğitim Psikolojisi, Pegem Yayıncılık, Ankara. Doğan, H. ve Koçyiğit, S. (2015). “Beş-Ondört Yaşlar Arası Çocuklarda Temel Korunum Becerilerinin İncelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi, Erken Müdahale Bildiri Özetleri Kitabı, ss.79-80.11-13 Mayıs, Ankara.
  • Elibol, F. (2014). Bebeklerde Bilişsel Gelişim, (Ed: Turan, F. ve Yükselen, A. İ.) Çocuk Gelişimi 1 Bebeklik Döneminde Gelişim, Hedef Yayıncılık, Ankara. Haktanır, G. (1994). 7-10 Yaşlarındaki Çocuklarda Sayı, Madde, Uzunluk, Miktar, Ağırlık, Alan ve Hacim Korunumu İlkesinin İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara
  • http//:egitim.beun.edu.tr/cv/tozsoy/wp-content/uploads/sites/.../Bölüm-11.pptx, Erişim Tarihi: 20.05.2015.
  • http://www.icels-educators-for-learning.ca/index.php?option=com_content&view =article&id=46&Itemid=61, “Jean Piaget’s Stages of Cognitive Development”, Erişim Tarihi: 23.06.2015.
  • Kırcaali, G. (1987). 8 Yaşında İşitme Engelli Öğrencilerde korunum Kavramının Değerlendirilmesi (Eskişehir Sağırlar Okulu ve Anadolu Üniversitesi İşitme Engelli Çocuklar Eğitim Merkezi’nde bir Uygulama). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Eskişehir.
  • Küçükkaragöz, H. (2010). Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi (Ed: Yeşilyaprak, B.) Eğitim Psikolojisi Gelişim-Öğrenme-Öğretim, 6.baskı, Pegem Akademi, Ankara
  • Orpet, R. E., Meyers, C. E. & Grein, S. (1976). “Relationship between Performance on a Piagetian Liquit Conservation Task and Reading Achievement in Seven Year Old Children”, Educational and Psychological Measurement, 36 (4): 1021-1024.
  • Pogozhina, I. (2014). “Developmental of the Logical Operations in Preschool Children”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 146:290-295.
  • Ramazan, O. ve Ömercikoğlu, H. (2010). “Attainment of The Number Concept by Children Age between 4-7”, Gifted Education International, 26: 45-50.
  • Roazzi, A. & Bryant, P. (1997). “Explicitness and Conservation: Social Class Differences”, International Journal of Behavioral Development, 21 (1): 51-70.
  • Saçkes, M. (2013). Okul Öncesi Dönemde Bilişsel Gelişim (J. Trawick-Swift’den Çev.Ed: Akman, B.) Erken Çocukluk Döneminde Gelişim (Çok Kültürlü Bir Bakış Açısı), 5.basım. Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Sheppard, J. L. (1976). “Conitive development in the Primary School Child: The Relationship between Tests of Combinations and Tests of Concrete Operations”, Australian Journal of Education, 20(1): 77-87.
  • Simatwa, E. M. W. (2010). “Piaget’s Theory of Intellectual Development and Its Implication for Instructional Management at Pre-Secondary School Level”, Educational Research and Reviews, 5 (7): 366-371.
  • Solso, R. L., Maclin, M. K. & Maclin, O. H. (2007). Bilişsel Psikoloji, Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn, Çalış Ofset, İstanbul. Suizzo, M. A. (2000). “The Social-Emotional and Cultural Context of Cognitive Development:Neo-Piagetian Perspectives”, Child Development, 71(4): 846-849.
  • Ülke-Kürkçüğlu, B. (2010). 0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri: Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi (Ed: Diken, İ. H.) Erken Çocukluk Eğitimi, Pegem Akademi, Ankara.
  • Yapıcı, Ş. ve Yapıcı, M. (2005). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara. Zeytinoğlu, S. (1980). Korunum Kavramında İki Farklı Gelişim Düzeyinde Bulunan Çocuklara Bu Kavramın Sözlü Kural Anlatımı Yöntemiyle Öğretilmesi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Arzu Özyürek This is me

Sevim Gürleyik This is me

Sabri Özdemir This is me

Nurcan Güven Sancı This is me

Publication Date October 22, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 46 Issue: 216

Cite

APA Özyürek, A., Gürleyik, S., Özdemir, S., Güven Sancı, N. (2017). ÇOCUKLARDA SAYI, SIVI VE UZUNLUK KORUNUMU GELİŞİMİNİN CİNSİYET VE YAŞ DEĞİŞKENİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 46(216), 5-19.