Research Article
BibTex RIS Cite

ORTA OKULLARDA OKUTULAN SEÇMELİ DERSLERİN VERİMLİLİĞİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Year 2017, Volume: 46 Issue: 216, 53 - 77, 22.10.2017

Abstract

Bu araştırmanın amacı 4+4+4 eğitim uygulamasının ortaokul kademesinde okutulan Seçmeli derslerin uygulanmasına ve işlevselliğine ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda Sivas il merkezinde seçmeli dersleri okutan öğretmenlerden basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenen 25 öğretmenle yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırma sonucunda seçmeli derslerin veli ve öğrencilerin görüşüne göre belirlendiği, ders seçme sürecinde öğrencinin ilgi ve yeteneklerinin göz önünde bulundurulduğu, okullarda seçmeli derslerin seçim işleminden önce uygulama hakkında öğrenci ve velilere yönelik bilgilendirme yapıldığı anlaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenler, seçmeli dersler için yeterli sayıda ve nitelikte öğretmen olduğunu, bu derslerde kullanılacak yeterli kitap ve materyal bulunmadığını düşünmekte, seçmeli derslerin saati ve çeşidini yeterli görmektedirler. Görüşme yapılan öğretmenlere göre, öğrencilerin seçmeli derslere yönelik motivasyonları olumludur ancak öğrenciler zorunlu dersleri daha çok önemsemektedirler. Araştırmaya katılan öğretmenlerin çoğunluğu seçmeli derslerin faydasının olmadığını düşünmektedir. Öğretmenler seçmeli derslerde en çok karşılaştıkları sorunun teknoloji-materyal ve ders kitabı eksikliği olduğunu söylemiştir ve bu derslerin daha etkili olabilmesi için, ders kitabı hazırlanmasını, araç gereç eksikliğinin giderilmesini önermiştir.

References

  • AKAY, Yasin, Çırakoğlu, Murat ve Yanar, Burcu Hancı (2016). “Ortaokul 5. ve 6. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Seçmeli Derslere İlişkin Görüşleri”, İlköğretim Online, S. 15 (1), ss. 1-22.doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.59830
  • Aslan, Mustafa (2014). Ortaokullarda Okutulan Seçmeli Derslerin Seçiminde Velilerin Göz Önünde Bulundurduğu Kriterlerin İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • Demir, Ayhan (1996). “Üniversitedeki Seçmeli Ders Uygulamasının Öğrenciler Ve Öğretim Üyelerince Değerlendirilmesi”. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, S. 7(2), ss.24-31.
  • Demir, Ayhan ve Ok, Ahmet (1996). “Orta Doğu Teknik Üniversitesindeki Öğretim Üye Ve Öğrencilerinin Seçmeli Dersler Hakkındaki Görüşleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.12, ss.121-125.
  • Dündar, Süleyman (2008). “Ders Seçiminde Analitik Hiyerarşi Proses Uygulaması”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.13 (2), ss. 217-226.
  • Earged (Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı) (2008). Seçmeli Derslerin Seçim Kriterlerinin Değerlendirilmesi Araştırması: Ankara İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (2): 217-226.
  • Eşbahoğlu, F. (2015). İlköğretim 5 ve 6. Sınıflarda Seçmeli Derslerin Seçim Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • Karagözoğlu, Nazike (2015). “Ortaokul 5. Sınıflarda tercih Edilen Seçmeli Dersler Ve Tercih Nedenlerinin Öğrenci Ve Veli Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, S.5(1), ss. 69-94.
  • Karasar, Niyazi (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kesintili On İki Yıllık Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu Sonuç Bildirgesi. (2013). Yüzüncü yıl Üniversitesi, Van.
  • Kuzgun, Y., Sevim, S. A; Ersever, H; Akbalık, G; Pişkin, M ve Hamamcı, Z. (1997). Öğrencilerin akademik danışmanlarından bekledikleri görevler ve danışmanların görev algıları. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 30 (1) 27-43.
  • Meb (2012). “Seçmeli Dersler Hakkında Genelge (2012/37)” Tebliğler Dergisi, 12668.
  • Özüt, Aytaç (2014). İlköğretim Düzeyindeki Seçmeli Derslerin Seçim Kriterlerinin Öğretmen ve Okul Yöneticisi Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Elazığ.
  • Taş, Bilge Sonay (2004). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıflar “Seçmeli Ders Programlarının” Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • Taymaz, Haydar (1981). Hizmet içi eğitim: Kavramlar, ilkeler, yöntemler. Sevinç Matbaası: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Ulusoy, Çiğdem Alkaş, Saygı, Elif ve Umay, Aysun, (2016). “İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersi İle İlgili Görüşleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. DOI: 10.16986/HUJE.2016018494
  • Uysal, Birgül. (2015). Ortaokul Seçmeli Dersler Uygulamasının Okul Yöneticisi, Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Ülgen, Gülten (1992). “İlköğretim Okullarının 6, 7, 8., Sınıflarında Seçmeli Dersler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.8, ss.107-114.
  • Yayla, Ahmet ve Kozikoğlu, İshak. (2013). “Seçmeli Derslerin İşlevselliği ve Öğretmen Görüşleri”, Kesintili Oniki Yıllık Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Yayla, Ahmet ve Tat, Osman. (2013). “Öğretmen Perspektifinden Seçmeli Ders Uygulaması: Problemler ve Çözüm Önerileri”, Kesintili Oniki Yıllık Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Year 2017, Volume: 46 Issue: 216, 53 - 77, 22.10.2017

Abstract

References

  • AKAY, Yasin, Çırakoğlu, Murat ve Yanar, Burcu Hancı (2016). “Ortaokul 5. ve 6. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Seçmeli Derslere İlişkin Görüşleri”, İlköğretim Online, S. 15 (1), ss. 1-22.doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.59830
  • Aslan, Mustafa (2014). Ortaokullarda Okutulan Seçmeli Derslerin Seçiminde Velilerin Göz Önünde Bulundurduğu Kriterlerin İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • Demir, Ayhan (1996). “Üniversitedeki Seçmeli Ders Uygulamasının Öğrenciler Ve Öğretim Üyelerince Değerlendirilmesi”. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, S. 7(2), ss.24-31.
  • Demir, Ayhan ve Ok, Ahmet (1996). “Orta Doğu Teknik Üniversitesindeki Öğretim Üye Ve Öğrencilerinin Seçmeli Dersler Hakkındaki Görüşleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.12, ss.121-125.
  • Dündar, Süleyman (2008). “Ders Seçiminde Analitik Hiyerarşi Proses Uygulaması”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.13 (2), ss. 217-226.
  • Earged (Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı) (2008). Seçmeli Derslerin Seçim Kriterlerinin Değerlendirilmesi Araştırması: Ankara İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (2): 217-226.
  • Eşbahoğlu, F. (2015). İlköğretim 5 ve 6. Sınıflarda Seçmeli Derslerin Seçim Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • Karagözoğlu, Nazike (2015). “Ortaokul 5. Sınıflarda tercih Edilen Seçmeli Dersler Ve Tercih Nedenlerinin Öğrenci Ve Veli Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, S.5(1), ss. 69-94.
  • Karasar, Niyazi (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kesintili On İki Yıllık Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu Sonuç Bildirgesi. (2013). Yüzüncü yıl Üniversitesi, Van.
  • Kuzgun, Y., Sevim, S. A; Ersever, H; Akbalık, G; Pişkin, M ve Hamamcı, Z. (1997). Öğrencilerin akademik danışmanlarından bekledikleri görevler ve danışmanların görev algıları. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 30 (1) 27-43.
  • Meb (2012). “Seçmeli Dersler Hakkında Genelge (2012/37)” Tebliğler Dergisi, 12668.
  • Özüt, Aytaç (2014). İlköğretim Düzeyindeki Seçmeli Derslerin Seçim Kriterlerinin Öğretmen ve Okul Yöneticisi Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Elazığ.
  • Taş, Bilge Sonay (2004). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıflar “Seçmeli Ders Programlarının” Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • Taymaz, Haydar (1981). Hizmet içi eğitim: Kavramlar, ilkeler, yöntemler. Sevinç Matbaası: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Ulusoy, Çiğdem Alkaş, Saygı, Elif ve Umay, Aysun, (2016). “İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersi İle İlgili Görüşleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. DOI: 10.16986/HUJE.2016018494
  • Uysal, Birgül. (2015). Ortaokul Seçmeli Dersler Uygulamasının Okul Yöneticisi, Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Ülgen, Gülten (1992). “İlköğretim Okullarının 6, 7, 8., Sınıflarında Seçmeli Dersler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.8, ss.107-114.
  • Yayla, Ahmet ve Kozikoğlu, İshak. (2013). “Seçmeli Derslerin İşlevselliği ve Öğretmen Görüşleri”, Kesintili Oniki Yıllık Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Yayla, Ahmet ve Tat, Osman. (2013). “Öğretmen Perspektifinden Seçmeli Ders Uygulaması: Problemler ve Çözüm Önerileri”, Kesintili Oniki Yıllık Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hatice Yıldız This is me

Bülent Çezik This is me

Publication Date October 22, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 46 Issue: 216

Cite

APA Yıldız, H., & Çezik, B. (2017). ORTA OKULLARDA OKUTULAN SEÇMELİ DERSLERİN VERİMLİLİĞİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim Dergisi, 46(216), 53-77.