Abstract
Araştırmanın amacı üstbilişsel okuma stratejileri öğretiminin öğrencilerin
okuma stratejileri üstbilişsel farkındalıklarına, İngilizce dersi okuduğunu anlama
başarılarına ve öz yeterliklerine etkisini belirlemektir. Araştırmanın çalışma
grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılında Orta Karadeniz Bölgesi’nde ki bir ilçede
dokuzuncu sınıfa devam eden 60 öğrenci oluşturmaktadır. Bu öğrencilerden
30 öğrenci deney grubunu 30 öğrenci kontrol grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada
nicel deneysel araştırma modellerinden biri olan ön test son test kontrol
gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma kapsamına alınan konular deney
grubunda üstbilişsel okuma stratejileri öğretimine göre planlanırken, kontrol
grubunda İngilizce öğretim programına ve ders kitabına göre planlanmıştır.
Araştırma, haftada dört ders olmak üzere sekiz hafta sürmüştür. Bu araştırmada
belirlenen alt amaçlara ilişkin verileri elde etmek amacıyla Mokhtari ve Reichard
(2002) tarafından geliştirilen, Öztürk (2012) tarafından Türkçeye uyarlanan Okuma
Stratejileri Üstbilişsel Farkındalık Envanteri; araştırmacı tarafından geliştirilen
İngilizce Okuduğunu Anlama Başarı Testi ve Hancı Yanar ve Bümen (2012)
tarafından geliştirilen İngilizce ile İlgili Öz Yeterlik İnancı Ölçeği hem deney grubuna
hem de kontrol grubuna ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Başarı
Testinin madde analizinde TAP 6 programı kullanılmış; madde güçlük ve ayırt
edicilik indeksleri, varyans, standart sapma, ortalama ve KR 20 güvenlik katsayısı
hesaplamaları yapılmıştır. Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizlerinde
α= 0.05 olarak kabul edilmiştir. Deney ve kontrol grubunun akademik başarı açısından
eşitliğini göstermek için öğrencilerin Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş
sınavı ve ön testlerin standart sapma, ortalama değerleri ve bağımsız gruplar
t testi verileri dikkate alınmıştır. Ön test son test gruplar arasındaki farkları görmek
için karma ANOVA yapılmıştır. Araştırmada İngilizce dersinde üstbilişsel
okuma stratejileri öğretimi yapmanın öğrencilerin okuma stratejileri üstbilişsel
farkındalıkları, İngilizce dersi okuduğunu anlama başarıları ve öz yeterlikleri
üzerinde anlamlı derecede etkisi olduğu tespit edilmiştir.