Research Article
BibTex RIS Cite

ÖZEL LİSE YÖNETİCİLERİNİN KARAR VERME SÜRECİNDE YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Year 2019, Volume: 48 Issue: 223, 267 - 282, 15.08.2019

Abstract

Eğitim sistemi bilgi aktarır. Eğitim ortamları yoluyla, geçmişte ve şimdi
elde edilen bilgi ve beceriler kuşaklara aktarılır. Bu yolla insanlık, öğrenme ve
araştırma süreciyle kendine ve içinde yaşadığı evrene ilişkin şimdiki bilgi birikimini
oluşturur. Bu üründen yararlanmamız ve bu sorunlarımızı çözmek için kullanmamız,
yeterliğimize bağlıdır. Bu yeterliğimizi gösteren yöntem, öğrenmeyi
öğrenmek başka bir deyişle bilginin kaynağına ulaşarak bilimsel yöntemleri kullanabilmektir.
Bilgi edinmeden düşünmek olanaksızdır.
Araştırmanın amacı, Ankara ili merkez ilçelerindeki özel lise yöneticilerinin
(İlk-Orta-Lise) karar verme- sorun çözme- sürecinde nelerden yararlandıklarını
belirlemektir.
Araştırma verileri 2014-2015 öğretim yılında Ankara ili merkez ilçesindeki
özel liselerde müdür ve müdür yardımcısı olarak çalışan yöneticilerden araştırmacı
tarafından geliştirilen anketle toplanmıştır. Anketin içerik ve kapsam geçerliği
için uzman görüşüne başvurulmuştur Araştırma verilerinin analizinde
istatistiki ölçüler kullanılmıştır.
Araştırma sonuçları şöyle özetlenebilir: Özel lise yöneticileri, genellikle sorunlarını
çözerken, kendi deneyimi, değerleri, alışkanlıkları doğrultusunda hareket
etmektedirler.

References

  • Açıkalın, A. (2016). Teknik ve Toplumsal Yönleriyle Okul Yöneticiliği. Ankara:PegemA Akademi.
  • Bakioğlu, Ayşen ve Demiral, Seyhan. (2013). Okul Yöneticilerinin Belirsizlik Durumlarını Algılama ve Karar Verme Tarzları. Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Dergisi, (Cilt, 38, Sayı 6).
  • Balcı, A. (2002) . Önsöz: 21.Yüzyıl Eğitim Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu. A.Ü. EBF. Yayınları, Ankara.
  • Balcı, A. (2011). Eğitim Yönetiminin Değişen Bağlamı ve Eğitim Yönetimi Programlarına Etkisi.Eğitim ve Bilim. (Cilt:36, Sayı:162 ).
  • Balcı, A ve Pehlivan, İ.A. (2003). Eğitim Yönetimi. 2.bs. Ankara: Milli Eğitim bakanlığı Yayınları.
  • Başaran, İ. E ve Çınkır, Ş. (2013). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. 4. Bs. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Beldağ, A. ve Yaylacı, A. (2015). Karar Verme Sürecinde Okul Yöneticileri ve Değerler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (Cilt 11, Sayı1).
  • Bursalıoğlu, Z. (1980). Eğitim Yöneticisinin Davranış Etkenleri. 2. Bs. A.Ü.E.F.Yayını.
  • Bursalıoğlu, Z. (1981). Eğitim Yöneticisinin Yeterlilikleri. 2. Bs. Ankara: A.Ü.E.F.Yayını.
  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara:Pegem A Yayıncılık. Çelik,V. (1995). Eğitim Yöneticisinin Vizyon ve Misyonu. Eğitim Yönetimi. Cilt 1, Sayı 1.
  • Çelik,V. (2002). Eğitim Yöneticisi Yetiştirme Politikasına Yön Veren Temel Eğilimler. 21.Yüzyıl Eğitim Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu. A.Ü. EBF. Yayınları, Ankara.
  • Çınkır, S. (2010). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Sorunları: Sorun Kaynakları ve Destek Stratejileri, İlköğretim Online.(Cilt 9, Sayı 3).
  • Daft, R, L. (1991). Management. Chicago: Dryden Press.
  • Demir, N.K. (2015). Ankara İli Merkez İlçelerindeki Özel Lise Yöneticilerinin Karar Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. (Yayınlanmamış Araştırma)
  • Erkan, H. (1994). Bilgi Toplumu ve Ekonomik Gelişme. 2.Bs. Ankara: T. İş. Bnk. Yayını. Ertürk, S. (2016.) Eğitimde Program Geliştirme.2.bs. Edge Akademi Yayıncılık
  • Güvenç, B. (1995). Kültür ve Demokrasi. Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Hoy, W. K. ve Miskel, C. G. (2010). Eğitim Yönetimi: Teori, Araştırma ve Uygulama.7.bs. ÇevEditörü: Selahattin Turan. Ankara: Nobel.
  • Kaptan, S. (2000). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. 11.bs. Ankara: Bilim Yayınevi.
  • Karasar, N. (1991). Araştırma Eğitimi ve Türk Üniversitelerinde Bir Tarama ve Düşündürdükleri. Eğitimde Nitelik Geliştirme Eğitimde Arayışlar 1. Sempozyumu Bildiri Metinleri. İstanbul.
  • Keten, B. (2012). Bilgi Erişim Sürecinin Problem Çözme ve Karar Verme Üzerindeki Etkisi: Kuramsal Bir Çalışma. Türk Kütüphaneciliği. (Cilt 26, Sayı 3 ).
  • Lunenburg, F. C. ve Ornstein, A. C. (2013). Eğitim Yönetimi: Kavramlar ve Uygulamaları.6.bs. Çev. Editörü, Gökhan Arastaman. Nobel: Ankara.
  • Özdemir, S. (2014). Hizmet İçi Eğitim. Prof.Dr. Haydar Taymaz Armağan Kitabı. Editörler: İ.Aydın, K.Yılmaz. Ankara: Pegem A Akademi.
  • Sağır, M. ve Göksoy, S. (2012). Okul Yöneticilerin Örgütsel Problemlere Karşı Bilimsel Problem Çözme Süreç ve Tekniklerini Uygulama Düzeyleri. Turkish Journal of Education. (Cilt 1, Sayı1).
  • Şenol, S. (2016). Okul Müdürlerinin Görev Öncelikleri ve Karar Alma Süreçlerini Etkileyen Faktörlere İlişkin Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Cilt 17, Sayı 3).
  • Yılmaz. K. (2016). Yönetim Süreçleri: Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Editörler: H.B. Memduhoğlu; K, Yılmaz. 8.Bs. Ankara. Pegem Akademi.
Year 2019, Volume: 48 Issue: 223, 267 - 282, 15.08.2019

Abstract

References

  • Açıkalın, A. (2016). Teknik ve Toplumsal Yönleriyle Okul Yöneticiliği. Ankara:PegemA Akademi.
  • Bakioğlu, Ayşen ve Demiral, Seyhan. (2013). Okul Yöneticilerinin Belirsizlik Durumlarını Algılama ve Karar Verme Tarzları. Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Dergisi, (Cilt, 38, Sayı 6).
  • Balcı, A. (2002) . Önsöz: 21.Yüzyıl Eğitim Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu. A.Ü. EBF. Yayınları, Ankara.
  • Balcı, A. (2011). Eğitim Yönetiminin Değişen Bağlamı ve Eğitim Yönetimi Programlarına Etkisi.Eğitim ve Bilim. (Cilt:36, Sayı:162 ).
  • Balcı, A ve Pehlivan, İ.A. (2003). Eğitim Yönetimi. 2.bs. Ankara: Milli Eğitim bakanlığı Yayınları.
  • Başaran, İ. E ve Çınkır, Ş. (2013). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. 4. Bs. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Beldağ, A. ve Yaylacı, A. (2015). Karar Verme Sürecinde Okul Yöneticileri ve Değerler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (Cilt 11, Sayı1).
  • Bursalıoğlu, Z. (1980). Eğitim Yöneticisinin Davranış Etkenleri. 2. Bs. A.Ü.E.F.Yayını.
  • Bursalıoğlu, Z. (1981). Eğitim Yöneticisinin Yeterlilikleri. 2. Bs. Ankara: A.Ü.E.F.Yayını.
  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara:Pegem A Yayıncılık. Çelik,V. (1995). Eğitim Yöneticisinin Vizyon ve Misyonu. Eğitim Yönetimi. Cilt 1, Sayı 1.
  • Çelik,V. (2002). Eğitim Yöneticisi Yetiştirme Politikasına Yön Veren Temel Eğilimler. 21.Yüzyıl Eğitim Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu. A.Ü. EBF. Yayınları, Ankara.
  • Çınkır, S. (2010). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Sorunları: Sorun Kaynakları ve Destek Stratejileri, İlköğretim Online.(Cilt 9, Sayı 3).
  • Daft, R, L. (1991). Management. Chicago: Dryden Press.
  • Demir, N.K. (2015). Ankara İli Merkez İlçelerindeki Özel Lise Yöneticilerinin Karar Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. (Yayınlanmamış Araştırma)
  • Erkan, H. (1994). Bilgi Toplumu ve Ekonomik Gelişme. 2.Bs. Ankara: T. İş. Bnk. Yayını. Ertürk, S. (2016.) Eğitimde Program Geliştirme.2.bs. Edge Akademi Yayıncılık
  • Güvenç, B. (1995). Kültür ve Demokrasi. Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Hoy, W. K. ve Miskel, C. G. (2010). Eğitim Yönetimi: Teori, Araştırma ve Uygulama.7.bs. ÇevEditörü: Selahattin Turan. Ankara: Nobel.
  • Kaptan, S. (2000). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. 11.bs. Ankara: Bilim Yayınevi.
  • Karasar, N. (1991). Araştırma Eğitimi ve Türk Üniversitelerinde Bir Tarama ve Düşündürdükleri. Eğitimde Nitelik Geliştirme Eğitimde Arayışlar 1. Sempozyumu Bildiri Metinleri. İstanbul.
  • Keten, B. (2012). Bilgi Erişim Sürecinin Problem Çözme ve Karar Verme Üzerindeki Etkisi: Kuramsal Bir Çalışma. Türk Kütüphaneciliği. (Cilt 26, Sayı 3 ).
  • Lunenburg, F. C. ve Ornstein, A. C. (2013). Eğitim Yönetimi: Kavramlar ve Uygulamaları.6.bs. Çev. Editörü, Gökhan Arastaman. Nobel: Ankara.
  • Özdemir, S. (2014). Hizmet İçi Eğitim. Prof.Dr. Haydar Taymaz Armağan Kitabı. Editörler: İ.Aydın, K.Yılmaz. Ankara: Pegem A Akademi.
  • Sağır, M. ve Göksoy, S. (2012). Okul Yöneticilerin Örgütsel Problemlere Karşı Bilimsel Problem Çözme Süreç ve Tekniklerini Uygulama Düzeyleri. Turkish Journal of Education. (Cilt 1, Sayı1).
  • Şenol, S. (2016). Okul Müdürlerinin Görev Öncelikleri ve Karar Alma Süreçlerini Etkileyen Faktörlere İlişkin Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Cilt 17, Sayı 3).
  • Yılmaz. K. (2016). Yönetim Süreçleri: Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Editörler: H.B. Memduhoğlu; K, Yılmaz. 8.Bs. Ankara. Pegem Akademi.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Namık Kemal Demir This is me 0000-0003-1932-1501

Publication Date August 15, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 48 Issue: 223

Cite

APA Demir, N. K. (2019). ÖZEL LİSE YÖNETİCİLERİNİN KARAR VERME SÜRECİNDE YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Milli Eğitim Dergisi, 48(223), 267-282.