Abstract
Bu çalışmanın amacı öğretim programlarının değişmesini etkileyen
faktörleri inceleyerek öğretim programlarını hangi boyutta etkilediğini belirlemenin
yanı sıra bütünleşik müfredat yapısına sahip olan Sosyal Bilgiler ve Fen
Bilimleri dersleri öğretim programlarındaki ortak temel becerileri etkileme boyutları
betimlemeye çalışmaktır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından
dökümün incelemesi modeli kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz
kullanılmıştır. Betimsel analiz yapılırken, öğretim programını değiştiren faktörlerin
öğretim programını etkileme boyutu, öğretim programlarında yer alan değerler,
temel beceriler, yetkinlikler ve öğretim programları uygulanırken dikkat
edilecek hususlar doğrultusunda kategoriler oluşturulmuştur. Elde edilen veriler
doğrultusunda öğretim programlarını en fazla etkileyen faktörlerin 21. yy.
becerileri, Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Milli Eğitim Kalite Çerçevesi en az
etkileyen faktörün ise Milli Eğitim Şuraları olduğu görülmüştür. Sosyal bilgiler
ve fen bilimlerindeki ortak temel becerilerin ise, en çok 21. yy. becerileri, Türkiye
Yeterlilikler Çerçevesi, 10. Kalkınma planı ve Milli Eğitim Kalite Çerçevesinden
etkilendiği, TIMMS ve Milli Eğitim Şuralarının ise etkilemediği görülmüştür.