Dinleme/izleme becerisi, Türkçe öğretiminde ele alınan başlıklardan biridir. Bu beceri
kendine, Türkçe Dersi Öğretim Programlarında ve Türkçe ders kitaplarında 2005’ten sonra farklı bir
yer bulmuştur. Bununla birlikte dinleme/ izleme becerisinin eğitiminde hâlâ bazı sorunlar
yaşanmaktadır. Sorunların te- melinde, dinleme becerisinin doğuştan kazanıldığı kalıp yargısı
bulunmaktadır. Farklı nedenlerin de etkisiyle dinleme/izleme becerisinin eğitimine gereken önem
verilmemektedir. Bu çalışmada dinleme/izleme becerisi ile 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda bu
becerinin geliştirilmesi için önerilen yöntemler analiz edilmeye çalışılmıştır. Söz konusu
yöntemler, 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda da “dinleme/izleme stratejileri” olarak ele
alınmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme tekniği kullanılmıştır.
Dinleme/izleme becerisi, dinleyici açısından bileşenlerine ayrılarak her unsur bağımsız ve
birbiriyle ilişkilendirilerek ele alınmıştır. Ele alınan unsurlarla ilgili olarak günlük hayattan
örnekler verilmiş ve bunların eğitiminde kullanılabilecek durumlar açıklanmıştır. Ardından
becerinin eğitiminde kullanılan dinleme/ izleme yöntemleri, 2006 Türkçe Dersi Öğretim
Programı’ndaki “amaç” ve “uygulama” bölümünde yer alan açıklamalardan hareketle analiz
edilmiştir. Açık- lamalar, yöntemlerin nasıl uygulanacağına dair örneklerle desteklenmiştir. Hem
dinleme/izlemenin hem de bu beceriyle ilgili yöntemlerin analiziyle, Türkçe derslerinde
dinleme/izleme becerisinin farklı uygulamalarla ele alınabileceği ve ders işleme sürecinin
zenginleştirilebileceği ortaya konulmuştur. Bu durumun da ortaokullardaki dinleme/izleme
becerisinin eğitimine farklı bakış açıları getireceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 TEMEL EĞİTİM |