Öz: Teknolojinin gelişmesi ve elektronik eğitim araçlarının yaygınlaşmasının
yanında resimli çocuk kitapları yerini ve önemini korumaya çalışmaya devam etmektedir. Çocuklar
üzerinde kitapların etkisi birçok araştırma ile desteklenen bir sonuçtur. Resimli çocuk kitapları
ise bu etkiyi görselleri ve tasarımlarıyla arttırmaktadır. Tasarımlarının yanı sıra farklı metin
içerikleri ile de bu kitaplar son yıllarda ebeveyn ve öğretmenler tarafından sıklıkla tercih
edilmektedir. Çocukların dikkatini çekme noktasında öncelik göstermekte olan bu kitaplarda metin-
lerin yeri ve bu metinlerde işlenen konular önem arz etmektedir. Kitaplardaki görseller ile
metinlerde işlenen çocukların yaşama, gelişme, korunma ve katılım haklarına ne düzeyde yer
verildiğini belirlemeyi amaçlayan bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veriler 2018 yılından itibaren başlayarak en son 1963 yılına
kadar çeşitli ödül listelerinde yer almış olan ödüllü resimli çocuk kitaplarındaki görseller ile
metinlerden elde edilmiş ve içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. İstatistiksel olarak
verilerin analizinde frekans ve yüzde puanları kullanılmıştır. Toplanan veriler kategorilere
ayrılmış, kodlamalar sonrası tematik sınıflandırmalar yapılmıştır. Analiz edilen veriler çalışma
grubundaki kitaplardan doğrudan alıntılar ve nicel sonuçlarla desteklenmiştir. Ödüllü resimli çocuk
kitaplarında çocuk haklarına sırası ile en fazla yaşamsal haklara, gelişimsel haklara, korunma
haklarına ve en az katılım haklarına yer verildiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 TEMEL EĞİTİM |