Bu çalışmada,
KKTC’de görev yapan özel eğitim öğretmenlerinin görüşlerine göre okullardaki
kaynaştırma uygulamalarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel
araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseninde ve görüşme tekniğinde
tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 17 özel eğitim öğretmeni
oluşturmaktadır. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada, KKTC
MEB bünyesinde yasal ve yönetsel eksikliklerden kaynaklı sorunlar bulunduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Kaynaştırma uygulamalarında yaşanılan sorunların çözümü sadece
yasal düzenlemelerle üstesinden gelinebilecek kadar basit bir sorun olmanın
ötesinde bir sistem sorunu olduğu ortaya konulmuştur. Yönetsel süreçlerde
görülen eksiklikler tüm kaynaştırma uygulamalarını etkilemektedir. Bu durum, kaynaştırma
öğrencisinin akademik ve sosyal gelişimini de engellemekte ve istenilen
bütünleştirme hedeflerine ulaşmada yavaşlatıcı rol oynadığı sonucuna
ulaşılmıştır. Araştırmada öne çıkan bir başka sonuç ise, kaynaştırma
uygulamalarına ilişkin yaşanılan problemlerin kaynağı olarak sosyal ve kültürel
bağlamın etkili olması ve bu durumun kaynaştırma öğrencisinin duygu dünyasında
derin çalkantılara yol açmasıdır. Bu bağlamda, kaynaştırma ile ilgili tüm
paydaşların empati, bilgi ve farkındalık düzeylerinin artırılması gerektiği sonucuna
ulaşılmıştır. Buna ilaveten, normal gelişim gösteren öğrencilerin bu
bütünleşmede olumlu tutum ve davranışlar sergilemelerine katkı sağladığının
altı çizilmiştir. Bir diğer sonuç ise, kaynaştırma politikalarında gelişmiş
ülke eğitim sistemlerindeki standart ve kaliteye ulaşmak için başta eğitimde
üst düzey karar vericilerden, eğitim yöneticilerine, öğretmenlerden öğrenci ve
velilere kadar tüm paydaşların koordineli ve planlı bir şekilde sorumluluk
almaları gerektiğidir. Ayrıca, yaşanılan güçlüklerin üstesinden gelebilmek için
akademik başarıya odaklanmak yerine, bireysel farklılıkları gözeten
yaklaşımları öne çıkarmak ve paydaşlara destek olmak için teknolojiden, yapay
zekâ ve robotik uygulamalardan yararlanılmasının altı çizilmiştir. Araştırma, okul
örgütlerindeki kaynaştırma uygulamalarının eğitsel ve yönetsel analizi
açısından önem arz etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 49 Issue: 228 |