Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN YENİ BİR DERS: ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ

Year 2021, Volume: 50 Issue: 230, 689 - 704, 04.05.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.679147

Abstract

Bu araştırmanın amacı yeni öğretmen yetiştirme programlarında yer alan Öğretim Teknolojileri dersini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışma nitel araştırma deseni ile yürütülmüştür. Araştırmaya Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde 2019-2020 öğretim yılı güz döneminde derse kayıtlı 144 öğretmen adayı ve aynı birimde dersi yürüten 4 öğretim elemanı katılmıştır. Katılımcılardan veriler yazılı görüş formları ile çevrimiçi ortamda alınmıştır. Söz konusu veriler dönem sonu yapılan materyal sergisinden elde edilen bulgular ile desteklenmiştir. Tüm verilerin analizinde nitel veri analiz programı işe koşulmuştur. Elde edilen bulgular dersin gerekli olduğunu yansıtmıştır. Buna ek olarak Öğretim Teknolojileri dersinin içeriği de yeterli bulunmuştur. Öte yandan dersin yalnızca teorik yapıda olması ve süresi konusunda olumsuz bulgulara ulaşılmıştır. Öğretim Teknolojileri dersini yürütecek öğretim elemanlarının teknoloji bağlamında yetkin olması gerektiği katılımcılar tarafından belirtilmiştir. Tüm bunlara ek olarak dersin mesleki gelişim ve materyal hazırlama özelinde katkılarının olduğu bulunmuştur. İlgili bulguların sonraki araştırmalara yönelik bir pencere açabileceği düşünülmektedir.

References

  • Abbitt, J. T. (2011). An investigation of the relationship between self-efficacy beliefs about technology integration and technological pedagogical content knowledge (tpack) among preservice teachers. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 27 (4), 134-143.
  • Abbitt, J. T., & Klett, M. D. (2007). Identifying influences on attitudes and self-efficacy beliefs towards technology integration among pre-service educators. Electronic Journal for the integration of technology in Education, 6(1), 28-42.
  • Acer, D. (2011). A study on the viewpoints of preschool teacher candidates on Design of Instructional Materials Course. Elementary Education Online, 10(2), 421-429.
  • Alkan, C. (2011). Eğitim Teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Anıl, Ö., Batdı, V., & Küçüközer, H. (2018). The Effect of Computer-Supported Education on Student Attitudes:A Meta-Analytical Comparison for the Period 2005-2015. Educational Sciences: Theory and Practice, 18(1), 5-22.
  • Association for Educational Communications and Technology (1977). The definition of educational technology. Washington, DC: AECT.
  • Aşkar, P. ve Akkoyunlu, B. (2007, Mayıs). Okullarda bilişim teknolojileri ve öğretmen yetiştirme politikaları: Türkiye deneyimine tarihsel bir bakış. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Bakü.
  • Baki, A., Yalçınkaya, H. A., Özpınar, İ., ve Uzun, S. Ç. (2009). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine bakışlarının karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(1), 67-85.
  • Burden, P. R., & Byrd, D. M. (2018). Methods for effective teaching: Meeting the needs of all students (8. Baskı).NY: Pearson Education.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N., & Çakıroğlu, E. (2001). Teachers' perspectıves about the use of Computers ın educatıon. Hacettepe University Journal of Education, 21, 19‐28.
  • Çuhadar, C. (2010). Views of foreign language teacher candidates about blog use in Computer-II Course. Trakya University Journal of Social Sciences, 12(1), 147-164.
  • Çukurbaşı, B., & Kıyıcı, M. (2018a). An analysis on the change in preferences of preservice teachers towards use of the internet technologies in teaching. Kastamonu Education Journal, 26(3), 765-776.
  • Çukurbaşı, B., & Kıyıcı, M. (2018b). A review on opinions of preservice teachers on the electronic portfolio: The example of Weebly. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 19(1), 1-14.
  • Elaldı, Ş. (2018). Evaluation of material development and presentation process within the scope of İnstructional Technologies And Material Design Course. Cumhuriyet International Journal of Education, 7(4), 551-570.
  • Gagne, R. M. (1987). Instructional Technology: Foundations. NY: Routledge.
  • Haseski, H. İ. (2019). Bilişim Teknolojileri Dersi: Öğretmen Adaylarının Bakış Açısından Bir Değerlendirme. Trakya Eğitim Dergisi, 9(4), 666-679.
  • Haseski, H. İ. & İlic, U. (2020). The effect of Computer II Course on the achievements of pre-service teachers and their attitudes towards computer-assisted instruction. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 5 (11), 1-34.
  • İlic, U. (2019). Öğretim elemanları gözüyle Öğretim Teknolojileri Dersi. 1. Uluslararası Beydağı Sosyal ve Beşeri Bilimler Kongresi’nde sunulan bildiri, Malatya.
  • Kinay, İ., Ömer, Ş., Bağçeci, B., & Çetin, B. (2015). Examination of the attitudes of prospective teachers towards Instructional Technologies and Material Design (ITMD) Course in terms of some variables. Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 119-135.
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology (4. Baskı). CA: SAGE Publications.
  • Kurt, A. A. (2018). Öğretim teknolojilerinin temelleri. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
  • Lomax, R. G., & Hahs-Vaughn, D. L. (2012). An introduction to statistical concepts (3rd ed.). New York: Taylor and Francis Group.
  • Patton, Q. M. (1990) Qualitative Evaluation and Research Methods (2nd ed.), London: Sage Publication.
  • Reiser, R. A. (2001). A history of instructional design and technology: Part II: A history of instructional design. Educational technology research and development, 49(2), 57-67.
  • Sadi, S., Şekerci, A. R., Kurban, B., Topu, F. B., Demirel, T., Tosun, C., . . . Göktaş, Y. (2008). Öğretmen eğitiminde teknolojinin etkin kullanımı: Öğretim elemanları ve öğretmen adaylarının görüşleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(3).
  • Saettler, P. (1968). A history of instructional technology. Nev York: McGraw Hill.
  • Seels, B. & Richey, R. (1994). Instructional technology: the definition and domains of the field. Washington, DC: AECT.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (25. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şendağ, S. (2019). Öğretim Teknolojileri Etkili ve Eğlenceli Öğrenme Deneyimi Tasarım Rehberi. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Spector, J. M. (2015). Foundations of educational technology: Integrative approaches and interdisciplinary perspectives. Routledge.
  • Usta, E., ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Uzunöz, A., Aktepe, V., & Gündüz, M. (2017). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin, mesleki açıdan kazandırdıklarına ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri: Nitel bir çalışma. Journal of Qualitative Research in Education, 5(3), 317-339.
  • Yelken, T. Y. (2009). The effects of materials development based on “creativity activities within a group” on teacher candidates’ portfolios. Education and Science, 34(153). 83-98.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Qualitative research methods in social sciences (8th ed.). Ankara: Seçkin.
  • YÖK (2018). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programı 2 Ocak 2020 tarihinde https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Rehberlik_ve_Psikolojik_Danismanlik_Lisans_Programi.pdf adresinden erişildi.
  • Wang, C., Shannon, D. M. & Ross, M. E. (2013). Students' characteristics, selfregulated learning, technology self-efficacy, and course outcomes in online learning. Distance Education, 34 (3), 302-323.
Year 2021, Volume: 50 Issue: 230, 689 - 704, 04.05.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.679147

Abstract

References

  • Abbitt, J. T. (2011). An investigation of the relationship between self-efficacy beliefs about technology integration and technological pedagogical content knowledge (tpack) among preservice teachers. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 27 (4), 134-143.
  • Abbitt, J. T., & Klett, M. D. (2007). Identifying influences on attitudes and self-efficacy beliefs towards technology integration among pre-service educators. Electronic Journal for the integration of technology in Education, 6(1), 28-42.
  • Acer, D. (2011). A study on the viewpoints of preschool teacher candidates on Design of Instructional Materials Course. Elementary Education Online, 10(2), 421-429.
  • Alkan, C. (2011). Eğitim Teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Anıl, Ö., Batdı, V., & Küçüközer, H. (2018). The Effect of Computer-Supported Education on Student Attitudes:A Meta-Analytical Comparison for the Period 2005-2015. Educational Sciences: Theory and Practice, 18(1), 5-22.
  • Association for Educational Communications and Technology (1977). The definition of educational technology. Washington, DC: AECT.
  • Aşkar, P. ve Akkoyunlu, B. (2007, Mayıs). Okullarda bilişim teknolojileri ve öğretmen yetiştirme politikaları: Türkiye deneyimine tarihsel bir bakış. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Bakü.
  • Baki, A., Yalçınkaya, H. A., Özpınar, İ., ve Uzun, S. Ç. (2009). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine bakışlarının karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(1), 67-85.
  • Burden, P. R., & Byrd, D. M. (2018). Methods for effective teaching: Meeting the needs of all students (8. Baskı).NY: Pearson Education.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N., & Çakıroğlu, E. (2001). Teachers' perspectıves about the use of Computers ın educatıon. Hacettepe University Journal of Education, 21, 19‐28.
  • Çuhadar, C. (2010). Views of foreign language teacher candidates about blog use in Computer-II Course. Trakya University Journal of Social Sciences, 12(1), 147-164.
  • Çukurbaşı, B., & Kıyıcı, M. (2018a). An analysis on the change in preferences of preservice teachers towards use of the internet technologies in teaching. Kastamonu Education Journal, 26(3), 765-776.
  • Çukurbaşı, B., & Kıyıcı, M. (2018b). A review on opinions of preservice teachers on the electronic portfolio: The example of Weebly. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 19(1), 1-14.
  • Elaldı, Ş. (2018). Evaluation of material development and presentation process within the scope of İnstructional Technologies And Material Design Course. Cumhuriyet International Journal of Education, 7(4), 551-570.
  • Gagne, R. M. (1987). Instructional Technology: Foundations. NY: Routledge.
  • Haseski, H. İ. (2019). Bilişim Teknolojileri Dersi: Öğretmen Adaylarının Bakış Açısından Bir Değerlendirme. Trakya Eğitim Dergisi, 9(4), 666-679.
  • Haseski, H. İ. & İlic, U. (2020). The effect of Computer II Course on the achievements of pre-service teachers and their attitudes towards computer-assisted instruction. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 5 (11), 1-34.
  • İlic, U. (2019). Öğretim elemanları gözüyle Öğretim Teknolojileri Dersi. 1. Uluslararası Beydağı Sosyal ve Beşeri Bilimler Kongresi’nde sunulan bildiri, Malatya.
  • Kinay, İ., Ömer, Ş., Bağçeci, B., & Çetin, B. (2015). Examination of the attitudes of prospective teachers towards Instructional Technologies and Material Design (ITMD) Course in terms of some variables. Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 119-135.
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology (4. Baskı). CA: SAGE Publications.
  • Kurt, A. A. (2018). Öğretim teknolojilerinin temelleri. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
  • Lomax, R. G., & Hahs-Vaughn, D. L. (2012). An introduction to statistical concepts (3rd ed.). New York: Taylor and Francis Group.
  • Patton, Q. M. (1990) Qualitative Evaluation and Research Methods (2nd ed.), London: Sage Publication.
  • Reiser, R. A. (2001). A history of instructional design and technology: Part II: A history of instructional design. Educational technology research and development, 49(2), 57-67.
  • Sadi, S., Şekerci, A. R., Kurban, B., Topu, F. B., Demirel, T., Tosun, C., . . . Göktaş, Y. (2008). Öğretmen eğitiminde teknolojinin etkin kullanımı: Öğretim elemanları ve öğretmen adaylarının görüşleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(3).
  • Saettler, P. (1968). A history of instructional technology. Nev York: McGraw Hill.
  • Seels, B. & Richey, R. (1994). Instructional technology: the definition and domains of the field. Washington, DC: AECT.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (25. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şendağ, S. (2019). Öğretim Teknolojileri Etkili ve Eğlenceli Öğrenme Deneyimi Tasarım Rehberi. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Spector, J. M. (2015). Foundations of educational technology: Integrative approaches and interdisciplinary perspectives. Routledge.
  • Usta, E., ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
  • Uzunöz, A., Aktepe, V., & Gündüz, M. (2017). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin, mesleki açıdan kazandırdıklarına ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri: Nitel bir çalışma. Journal of Qualitative Research in Education, 5(3), 317-339.
  • Yelken, T. Y. (2009). The effects of materials development based on “creativity activities within a group” on teacher candidates’ portfolios. Education and Science, 34(153). 83-98.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Qualitative research methods in social sciences (8th ed.). Ankara: Seçkin.
  • YÖK (2018). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programı 2 Ocak 2020 tarihinde https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Rehberlik_ve_Psikolojik_Danismanlik_Lisans_Programi.pdf adresinden erişildi.
  • Wang, C., Shannon, D. M. & Ross, M. E. (2013). Students' characteristics, selfregulated learning, technology self-efficacy, and course outcomes in online learning. Distance Education, 34 (3), 302-323.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ulaş İlic 0000-0003-4213-8713

Publication Date May 4, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 50 Issue: 230

Cite

APA İlic, U. (2021). ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN YENİ BİR DERS: ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 689-704. https://doi.org/10.37669/milliegitim.679147