The purpose of this study is to determine the views of school administrators and teachers about children's clubs. The sample of the study consisted of 12 administrators and 12 teachers working in preschools, elementary schools, and secondary schools in the central district of Bolu/Turkey during the 2023-2024 school year. The phenomenological method, one of the qualitative research methods, was used in the study. A semi-structured interview form prepared by the researcher was used to collect data. The data were analyzed using descriptive analysis and content analysis. As a result of the study, administrators and teachers concluded that children's clubs affect parents and students positively and negatively in different ways, and it was seen that their opinions regarding the positive effect were more intense. They also noted that students can be negatively impacted by staying in school too long or becoming bored. Administrators and teachers expressed that they face various problems related to children's clubs, such as increased workload, economic and academic problems, disciplinary problems, etc. To increase the effectiveness and efficiency of children's clubs, administrators and teachers made suggestions including increasing club fees, appointing specialized teachers (e.g., for art, music, physics) at preschools, different level classes, no students from different classes in the same class, and a special schedule.
Bu çalışmanın amacı okul yönetici ve öğretmenlerinin çocuk kulüplerine yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışmanın örneklemini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Bolu merkez ilçede okul öncesi, ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 12 yönetici ve 12 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemleri arasında bulunan olgubilim (fenomeloji) yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacının hazırladığı yarı yapılandırılmış görüşme formlarına yer verilmiş, verilerin çözümlenmesinde ise betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda yönetici ve öğretmenler çocuk kulüplerinin velileri; kulüplerin ekonomik olması, güvenli bir ortam olması vb. öğrencileri ise; akademik başarıyı arttırması, farklı alanlarda gelişim fırsatı sunması gibi yönlerden olumlu etkilediği görüşünü belirtmişlerdir. Bunun yanında yönetici ve öğretmenler çocuk kulüplerinin velileri; maddi zorluk yaratma, çocuğu ile yeterince vakit geçirememe, öğrencileri ise okulda uzun süre kalma/sıkılma gibi konularda olumsuz etkilediğini dile getirmişlerdir. Çocuk kulüplerine yönelik yönetici ve öğretmenler; iş yükünün artması, ekonomik ve akademik sorunlar, disiplin sorunları vb. başlıklar altında farklı sorunlarla karşılaştıklarını dile getirmişlerdir. Çocuk kulüplerinin etkililiği ve verimliliğini arttırmaya yönelik yönetici ve öğretmenler; kulüp ücretlerinin arttırılması, okul öncesi okullara branş (resim, müzik, beden gibi) öğretmenlerinin atanması, seviye sınıflarının olması, farklı sınıftaki öğrencilerin aynı sınıfta olmaması, belirli bir planın olması gibi görüşlere sahip oldukları sonucu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2025 |
Submission Date | August 15, 2024 |
Acceptance Date | December 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 245 |