Research Article
BibTex RIS Cite

School Administrators' and Teachers' Views on Children's Clubs

Year 2025, Volume: 54 Issue: 245, 391 - 422, 01.02.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1533558

Abstract

The purpose of this study is to determine the views of school administrators and teachers about children's clubs. The sample of the study consisted of 12 administrators and 12 teachers working in preschools, elementary schools, and secondary schools in the central district of Bolu/Turkey during the 2023-2024 school year. The phenomenological method, one of the qualitative research methods, was used in the study. A semi-structured interview form prepared by the researcher was used to collect data. The data were analyzed using descriptive analysis and content analysis. As a result of the study, administrators and teachers concluded that children's clubs affect parents and students positively and negatively in different ways, and it was seen that their opinions regarding the positive effect were more intense. They also noted that students can be negatively impacted by staying in school too long or becoming bored. Administrators and teachers expressed that they face various problems related to children's clubs, such as increased workload, economic and academic problems, disciplinary problems, etc. To increase the effectiveness and efficiency of children's clubs, administrators and teachers made suggestions including increasing club fees, appointing specialized teachers (e.g., for art, music, physics) at preschools, different level classes, no students from different classes in the same class, and a special schedule.

References

  • Akdoğdu, E., ve Uşun, S. (2017). Sınıf öğretmenliği lisans programının öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeli ile değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16 (2), 16-19. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304738
  • Arslan, E., ve Aslanargun, E. (2024). Velilerin okuldan ve öğretmenlerden beklentileri. Educational Academic Research, 52, 83-106. doi: 10.33418/education.1421873
  • Aslan, G. (2021). İlkokul ve ortaokulların hayati sorunları ve çözüm önerileri: Okul yöneticilerinin görüşlerine dayalı nitel bir analiz. Journal of Qualitative Research in Education, 25, 204-242. https://doi.org/ 10.14689/enad.25.9
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can, E. (2022). Okul yönetiminin sorunları: okul müdürlerinin değerlendirmeleri. Yaşadıkça Eğitim, 36, (2), 402-433. DOI: 10.33308/26674874.2022362411.
  • Çelik, K. (2005). Eğitimde acil durum yönetimi modeli önerisi. Eğitim Araştırmaları, 5 (20), 87-98.
  • Çevik Kılıç, D. B. (2016). Elektronik org eğitimi dersine ilişkin müzik öğretmeni adayların düşünceleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (3), 354-359.
  • Ekici, S., Bayrakdar, A., ve Uğur, A. O. (2009). Ortaöğretim kurumlarındaki yöneticilerin ve öğrencilerin ders dışı etkinliklere bakış açılarının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1), 430-444.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Gündüz, Y., ve Can, E. (2011). Öğretmenlerin eğitim sistemi ve uygulamalarına ilişkin güncel sorunları algılama düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 745-774.
  • Gürol, M., ve Gül, M. (2021). İlkokullarda Yetiştirme Programı’nın (İYEP) işlevselliğinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 16-33. https://doi.org/10.24315/tred.629316
  • https://mevzuat.meb.gov.tr. 20/11/2024 tarihinde https://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/2068.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • https://www.aa.com.tr/tr. 07/07/2024 tarihinde https://www.aa.com.tr/tr/egitim/ucretsiz-ders-kitaplari-ve-yardimci-kaynaklar-siralardaki-yerini-almaya-basladi/2980933 adresinden ulaşılmıştır.
  • İlköğretim ve Eğitim Kanunu (1961). 06/06/2024 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/ mevzuatmetin /1.4.222.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • İlköğretim ve Eğitim Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (2012). 06/06/2024 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/04/20120411-8.htm adresinden ulaşılmıştır.
  • İlköğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi (2023). 05/07/2024 tarihinde https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2023_09/01135104_43_sayYlY_Cizelge_e.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Jeno, K. (2020). The role of extracurricular activities within children’s palaces and clubs for the development of key competences. Educatia 21 Journal, (18), 134-145. doi: 10.24193/ed21.2020.18.15.
  • Karademir, A., ve Akman, B. (2021). Farklı bakış açılarıyla okul öncesi eğitimde kalite unsurları: Nitel bir araştırma. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(1), 181-206. http://dx.doi.org/10.30703/ cije.704925.
  • Karaküçük, S. (1999). Okul yöneticilerinin ders dışı etkinliklere yaklaşımları. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 4(3), 51-62.
  • Karoğlu, H., ve Ünüvar, P. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri ve sosyal beceri düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 231-254. https://doi.org/10.21764/efd.
  • Kılıç, H. İ., ve Gündüz, Y. (2021). Veli tutumlarının öğrenci başarısı üzerindeki etkileri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(2), 313- 327.
  • Koluman, A. (2022). Ailelerin ilkokul düzeyindeki eğitimden beklentileri (Diyarbakır il örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Küçükbay, F., ve Kocabaş, İ.Ü. (2023). Türkiye’de kadınların işgücüne katılım oranını etkileyen faktörlerin ekonometrik analizi. HAK-İŞ Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 12 (32), 29-51. DOI: 10.31199/hakisderg.1202393
  • Merriam, S. B. ( 2015). Nitel araştırma türleri (F. Canbaz Koçak, & M. Öz, Çev.). Nitel araştırma desen ve uygulama içinde (S. Turan, Ed.), (ss.21-39). Nobel Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Çocuk Kulüpleri Yönergesi (2022). 06/06/2024 tarihinde https://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1706.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmeliği (2014). 07/07/2024 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/09/20140911-6.htm adresinden ulaşılmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi (2024). 07/07/2024 tarihinde https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_03/09140917_ek2-Yonerge_DeYiYikliYi. pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Özel, E., ve Zelyurt, H. (2016). Anne baba eğitiminin aile çocuk ilişkilerine etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 36, 9-34. DOI: http://dx.doi.org/10.21560/spcd.60151.
  • Sarıca, R. (2018). Destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik öğretmen görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 48 (221), 91-122.
  • Sarpkaya, P. (2007). Yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilere göre resmi liselerdeki öğrenci disiplin sorunlarının nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (22), 110-121.
  • Şahan, M. A. (2011). İlköğretim okullarında öğrencisi olan velilerin yönetici ve öğretmenlerden beklentileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Şahin, İ., Çoban, F. N., Aydın, M., ve Sarı, Z. (2022). Devlet okulu velilerinin okul beklentilerinin belirlenmesi: Durum tespit çalışması. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (1), 143-157.
  • Şener, G. (2018). Türkiye’de yaşanan eğitim sorunlarına güncel bir bakış. Millî Eğitim, 47 (218), 187-200. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası (1982). 06/06/2024 tarihinde https://www5.tbmm.gov.tr/ anayasa/ anayasa_ 2018.ppdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme kuram ve uygulamada eğitim yönetimi. Eğitim Yönetimi, (24), 543-559.
  • Ültay, E., Akyurt, H., ve Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201. DOI: 10.21733/ibad.871703
  • Yıldırım, A., ve Simşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Yüzbaşıoğlu, Y., ve Hacıtahiroğlu, N. (2022). Zekâ oyunlarının okul öncesi dönemdeki çocukların bilimsel süreç ve dikkat becerilerine etkisinin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 36(3), 627-642. DOI: 10.33308/26674874.20223634.
  • Yolcu, H., Barış, A., ve Bakar, H. (2017). Ailelerin çocuk kulüpleri kapsamında yürütülen müfredat dışı eğitsel etkinlere ilişkin görüşleri. Journal of Human Sciences, 14(4), 4781-4796. doi:10.14687/jhs.v14i4.5102.

Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Çocuk Kulüplerine İlişkin Görüşleri

Year 2025, Volume: 54 Issue: 245, 391 - 422, 01.02.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1533558

Abstract

Bu çalışmanın amacı okul yönetici ve öğretmenlerinin çocuk kulüplerine yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışmanın örneklemini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Bolu merkez ilçede okul öncesi, ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 12 yönetici ve 12 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemleri arasında bulunan olgubilim (fenomeloji) yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacının hazırladığı yarı yapılandırılmış görüşme formlarına yer verilmiş, verilerin çözümlenmesinde ise betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda yönetici ve öğretmenler çocuk kulüplerinin velileri; kulüplerin ekonomik olması, güvenli bir ortam olması vb. öğrencileri ise; akademik başarıyı arttırması, farklı alanlarda gelişim fırsatı sunması gibi yönlerden olumlu etkilediği görüşünü belirtmişlerdir. Bunun yanında yönetici ve öğretmenler çocuk kulüplerinin velileri; maddi zorluk yaratma, çocuğu ile yeterince vakit geçirememe, öğrencileri ise okulda uzun süre kalma/sıkılma gibi konularda olumsuz etkilediğini dile getirmişlerdir. Çocuk kulüplerine yönelik yönetici ve öğretmenler; iş yükünün artması, ekonomik ve akademik sorunlar, disiplin sorunları vb. başlıklar altında farklı sorunlarla karşılaştıklarını dile getirmişlerdir. Çocuk kulüplerinin etkililiği ve verimliliğini arttırmaya yönelik yönetici ve öğretmenler; kulüp ücretlerinin arttırılması, okul öncesi okullara branş (resim, müzik, beden gibi) öğretmenlerinin atanması, seviye sınıflarının olması, farklı sınıftaki öğrencilerin aynı sınıfta olmaması, belirli bir planın olması gibi görüşlere sahip oldukları sonucu bulunmuştur.

References

  • Akdoğdu, E., ve Uşun, S. (2017). Sınıf öğretmenliği lisans programının öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeli ile değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16 (2), 16-19. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304738
  • Arslan, E., ve Aslanargun, E. (2024). Velilerin okuldan ve öğretmenlerden beklentileri. Educational Academic Research, 52, 83-106. doi: 10.33418/education.1421873
  • Aslan, G. (2021). İlkokul ve ortaokulların hayati sorunları ve çözüm önerileri: Okul yöneticilerinin görüşlerine dayalı nitel bir analiz. Journal of Qualitative Research in Education, 25, 204-242. https://doi.org/ 10.14689/enad.25.9
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can, E. (2022). Okul yönetiminin sorunları: okul müdürlerinin değerlendirmeleri. Yaşadıkça Eğitim, 36, (2), 402-433. DOI: 10.33308/26674874.2022362411.
  • Çelik, K. (2005). Eğitimde acil durum yönetimi modeli önerisi. Eğitim Araştırmaları, 5 (20), 87-98.
  • Çevik Kılıç, D. B. (2016). Elektronik org eğitimi dersine ilişkin müzik öğretmeni adayların düşünceleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (3), 354-359.
  • Ekici, S., Bayrakdar, A., ve Uğur, A. O. (2009). Ortaöğretim kurumlarındaki yöneticilerin ve öğrencilerin ders dışı etkinliklere bakış açılarının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1), 430-444.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Gündüz, Y., ve Can, E. (2011). Öğretmenlerin eğitim sistemi ve uygulamalarına ilişkin güncel sorunları algılama düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 745-774.
  • Gürol, M., ve Gül, M. (2021). İlkokullarda Yetiştirme Programı’nın (İYEP) işlevselliğinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 16-33. https://doi.org/10.24315/tred.629316
  • https://mevzuat.meb.gov.tr. 20/11/2024 tarihinde https://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/2068.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • https://www.aa.com.tr/tr. 07/07/2024 tarihinde https://www.aa.com.tr/tr/egitim/ucretsiz-ders-kitaplari-ve-yardimci-kaynaklar-siralardaki-yerini-almaya-basladi/2980933 adresinden ulaşılmıştır.
  • İlköğretim ve Eğitim Kanunu (1961). 06/06/2024 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/ mevzuatmetin /1.4.222.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • İlköğretim ve Eğitim Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (2012). 06/06/2024 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/04/20120411-8.htm adresinden ulaşılmıştır.
  • İlköğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi (2023). 05/07/2024 tarihinde https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2023_09/01135104_43_sayYlY_Cizelge_e.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Jeno, K. (2020). The role of extracurricular activities within children’s palaces and clubs for the development of key competences. Educatia 21 Journal, (18), 134-145. doi: 10.24193/ed21.2020.18.15.
  • Karademir, A., ve Akman, B. (2021). Farklı bakış açılarıyla okul öncesi eğitimde kalite unsurları: Nitel bir araştırma. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(1), 181-206. http://dx.doi.org/10.30703/ cije.704925.
  • Karaküçük, S. (1999). Okul yöneticilerinin ders dışı etkinliklere yaklaşımları. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 4(3), 51-62.
  • Karoğlu, H., ve Ünüvar, P. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri ve sosyal beceri düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 231-254. https://doi.org/10.21764/efd.
  • Kılıç, H. İ., ve Gündüz, Y. (2021). Veli tutumlarının öğrenci başarısı üzerindeki etkileri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(2), 313- 327.
  • Koluman, A. (2022). Ailelerin ilkokul düzeyindeki eğitimden beklentileri (Diyarbakır il örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Küçükbay, F., ve Kocabaş, İ.Ü. (2023). Türkiye’de kadınların işgücüne katılım oranını etkileyen faktörlerin ekonometrik analizi. HAK-İŞ Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 12 (32), 29-51. DOI: 10.31199/hakisderg.1202393
  • Merriam, S. B. ( 2015). Nitel araştırma türleri (F. Canbaz Koçak, & M. Öz, Çev.). Nitel araştırma desen ve uygulama içinde (S. Turan, Ed.), (ss.21-39). Nobel Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Çocuk Kulüpleri Yönergesi (2022). 06/06/2024 tarihinde https://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1706.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmeliği (2014). 07/07/2024 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/09/20140911-6.htm adresinden ulaşılmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi (2024). 07/07/2024 tarihinde https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_03/09140917_ek2-Yonerge_DeYiYikliYi. pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Özel, E., ve Zelyurt, H. (2016). Anne baba eğitiminin aile çocuk ilişkilerine etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 36, 9-34. DOI: http://dx.doi.org/10.21560/spcd.60151.
  • Sarıca, R. (2018). Destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik öğretmen görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 48 (221), 91-122.
  • Sarpkaya, P. (2007). Yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilere göre resmi liselerdeki öğrenci disiplin sorunlarının nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (22), 110-121.
  • Şahan, M. A. (2011). İlköğretim okullarında öğrencisi olan velilerin yönetici ve öğretmenlerden beklentileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Şahin, İ., Çoban, F. N., Aydın, M., ve Sarı, Z. (2022). Devlet okulu velilerinin okul beklentilerinin belirlenmesi: Durum tespit çalışması. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (1), 143-157.
  • Şener, G. (2018). Türkiye’de yaşanan eğitim sorunlarına güncel bir bakış. Millî Eğitim, 47 (218), 187-200. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası (1982). 06/06/2024 tarihinde https://www5.tbmm.gov.tr/ anayasa/ anayasa_ 2018.ppdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme kuram ve uygulamada eğitim yönetimi. Eğitim Yönetimi, (24), 543-559.
  • Ültay, E., Akyurt, H., ve Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201. DOI: 10.21733/ibad.871703
  • Yıldırım, A., ve Simşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Yüzbaşıoğlu, Y., ve Hacıtahiroğlu, N. (2022). Zekâ oyunlarının okul öncesi dönemdeki çocukların bilimsel süreç ve dikkat becerilerine etkisinin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 36(3), 627-642. DOI: 10.33308/26674874.20223634.
  • Yolcu, H., Barış, A., ve Bakar, H. (2017). Ailelerin çocuk kulüpleri kapsamında yürütülen müfredat dışı eğitsel etkinlere ilişkin görüşleri. Journal of Human Sciences, 14(4), 4781-4796. doi:10.14687/jhs.v14i4.5102.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Management
Journal Section Research Article
Authors

Ayhan Kandemir 0000-0002-2565-4292

Publication Date February 1, 2025
Submission Date August 15, 2024
Acceptance Date December 3, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 54 Issue: 245

Cite

APA Kandemir, A. (2025). Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Çocuk Kulüplerine İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 54(245), 391-422. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1533558