Research Article
BibTex RIS Cite

Rehber Adayları Gözünden Turist Rehberliği Bölümleri Ders Programları ve Uygulamalardaki Yanlışlıklar

Year 2018, Volume: 8 Issue: 2, 437 - 448, 30.12.2018

Abstract

Bu çalışma sektörün ihtiyaçları doğrultusunda, günümüzde turist rehberi eğitiminin nasıl olması gerektiği sorusuna yanıt aramaktır. Fakülte ve meslek yüksek okullarında rehberlik bölümleri programlarının düzenlendiği dönemlerden günümüze değin, gerek ülkemizde gerekse dünyada yaşanan gelişmeler ve değişimler, ders programlarının çağın dinamiklerine ve yeniliklerine uygun olarak güncellenmesini kaçınılmaz kılmıştır. Buna karşın son yıllarda öğretimi devam eden rehber adaylarının ve yeni mezunların üniversitelerde verilen eğitimden şikayetleri gittikçe artmaktadır. Uygulama gezilerindeki gözlemler ve mesleğe kabul şartlarından birisi olan yabancı dil sınavındaki başarı oranları, eleştirilerin haklılığına işaret etmektedir. Rehberlik bölümlerindeki artış ve verilen eğitimin niteliklerinin sorgulanması kaçınılmaz bir hal almıştır. Araştırma kapsamında 18 üniversitenin rehberlik bölümleri ders programları çıkarılmış ve yurtdışındaki rehberlik eğitimi programlarıyla karşılaştırılmıştır. Böylece, öğretim sürecinde verilmesi gereken dersler ve ders yoğunlukları ile programlarda yer almalarına rağmen rehberlik mesleği için gereksiz olduğu düşünülen dersler belirlenip çözüm önerileri sunulmuştur. Turizm fakültelerinde, ortak derslere göre akademisyen kadrosu açma uygulamaları ve rehberlik eğitiminde olması gereken dersler göz önüne alındığında, turist rehberliği bölümlerinin turizm fakültelerinden ayrı- larak sosyal ve beşeri bilimler ya da insan ve toplum bilimleri fakülteleri bünyesine dahil edilmeleri mesleğin ve ülke turizminin geleceği için daha faydalı olacaktır.

References

  • Çetin G. & Kızılırmak İ. (2012). “Türk Turizminde Kokartlı Turist Rehberlerin Mevcut Durumunun Analizi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi XIV/II (2012) 307-318.
  • Çokişler N. & Öter Z. (2014). “Türkiye’de Turist Rehberliği Veren Eğitim Kurumlarına Yönelik Bir Araştırma”. 15. Ulusal Turizm Kongresi, Engelsiz Turizm (13-16 Kasım 2014). (2014) 196-209.
  • Çokişler N. (2017). “Turizm Rehberliği Eğitiminde Çeyrek Asırdır Değişmeyen Parçalanmış Yapı Sorunu”. 3. Turizm Şurası Tebliğler Kitabı (1-3 Kasım 2017). Cilt 2 (2017) 324-335.
  • Güven Ö. Z. & Ceylan U. (2014). “Lisans ve Ön lisans Düzeyinde Turizm Rehberliği Eğitimi Veren Okullardaki Müfredatların Turizm Rehberliği Meslek Yönetmeliğine Uygunluğunun İncelenmesi”.
  • 15. Ulusal Turizm Kongresi (13-16 Kasım 2014). (2014) 186-195.
  • Hacıoğlu N. & Demirbulat Ö. G. (2014). “Türkiye'de Turizm Rehberliği Eğitiminin İlgili Mevzuat Çerçevesinde Kavramsal Analizi”. 15. Ulusal Turizm Kongresi (13-16 Kasım 2014). (2014) 170-185.
  • Kalamboukidou E. (2012). Greek Educational System for Tourist Guides by Efi Kalamboukidou. Source: <http://www.wftga.org/tourist-guiding/education-tourist-guides-worldwide/greek-educational-system,>.
  • Kılıçarslan D., Demir Y. & Caber M. (2015). “Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Türkiye Kültürel Miras Unsurları İle İlgili Bilgi vd Deneyimlerinin Tespiti”. 16. Ulusal Turizm Kongresi (12-15 Kasım 2015). (2015) 1-19.
  • Köroğlu Ö. & Avcıkurt C. (2014). “Turist Rehberlerinin Motivasyonu ile Performansı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 39 (2014) 45-60.
  • Kürkçü M. (2016). “Turist Rehberliği Eğitimi Konusunda Değerlendirmeler”. 17. Ulusal Turizm Kongresi Akademi Sektör Buluşması (20-23 Ekim 2016). (2016) 1098-1118.
  • Kürkçü M. (2017). “Turist Rehberliği Eğitimi Sorunları, Sektöre Etkileri ve Çözüm Önerileri”. 3. Turizm Şurası Tebliğler Kitabı (1-3 Kasım 2017). Cilt 2 (2017) 264-274.
  • Özoğul G. & Eğe Z. (2018). “Mesleki Bağlılık: Tanımı, Boyutları ve Turist Rehberleri Açısından Önemi”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 66 (2018) 366-384.
  • Uzlyte L. (2013). Le Statut de Guide-Conférencier, Une Profession Unique à Préserver. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3, UFR Arts & Medias, Département de Médiation Culturelle. Paris 2013.
  • Yarcan Ş. (2007). “Profesyonel Turist Rehberliğinde Mesleki Etik Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 18/1 (2007) 33-44.
  • Yenipınar U. & Zorkirişçi A. (2013). “Türkiye ve Avrupa Birliği Ülkelerinde Turist Rehberliği Eğitimi”. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10/2 (2013) 111-136.
Year 2018, Volume: 8 Issue: 2, 437 - 448, 30.12.2018

Abstract

References

  • Çetin G. & Kızılırmak İ. (2012). “Türk Turizminde Kokartlı Turist Rehberlerin Mevcut Durumunun Analizi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi XIV/II (2012) 307-318.
  • Çokişler N. & Öter Z. (2014). “Türkiye’de Turist Rehberliği Veren Eğitim Kurumlarına Yönelik Bir Araştırma”. 15. Ulusal Turizm Kongresi, Engelsiz Turizm (13-16 Kasım 2014). (2014) 196-209.
  • Çokişler N. (2017). “Turizm Rehberliği Eğitiminde Çeyrek Asırdır Değişmeyen Parçalanmış Yapı Sorunu”. 3. Turizm Şurası Tebliğler Kitabı (1-3 Kasım 2017). Cilt 2 (2017) 324-335.
  • Güven Ö. Z. & Ceylan U. (2014). “Lisans ve Ön lisans Düzeyinde Turizm Rehberliği Eğitimi Veren Okullardaki Müfredatların Turizm Rehberliği Meslek Yönetmeliğine Uygunluğunun İncelenmesi”.
  • 15. Ulusal Turizm Kongresi (13-16 Kasım 2014). (2014) 186-195.
  • Hacıoğlu N. & Demirbulat Ö. G. (2014). “Türkiye'de Turizm Rehberliği Eğitiminin İlgili Mevzuat Çerçevesinde Kavramsal Analizi”. 15. Ulusal Turizm Kongresi (13-16 Kasım 2014). (2014) 170-185.
  • Kalamboukidou E. (2012). Greek Educational System for Tourist Guides by Efi Kalamboukidou. Source: <http://www.wftga.org/tourist-guiding/education-tourist-guides-worldwide/greek-educational-system,>.
  • Kılıçarslan D., Demir Y. & Caber M. (2015). “Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Türkiye Kültürel Miras Unsurları İle İlgili Bilgi vd Deneyimlerinin Tespiti”. 16. Ulusal Turizm Kongresi (12-15 Kasım 2015). (2015) 1-19.
  • Köroğlu Ö. & Avcıkurt C. (2014). “Turist Rehberlerinin Motivasyonu ile Performansı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 39 (2014) 45-60.
  • Kürkçü M. (2016). “Turist Rehberliği Eğitimi Konusunda Değerlendirmeler”. 17. Ulusal Turizm Kongresi Akademi Sektör Buluşması (20-23 Ekim 2016). (2016) 1098-1118.
  • Kürkçü M. (2017). “Turist Rehberliği Eğitimi Sorunları, Sektöre Etkileri ve Çözüm Önerileri”. 3. Turizm Şurası Tebliğler Kitabı (1-3 Kasım 2017). Cilt 2 (2017) 264-274.
  • Özoğul G. & Eğe Z. (2018). “Mesleki Bağlılık: Tanımı, Boyutları ve Turist Rehberleri Açısından Önemi”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 66 (2018) 366-384.
  • Uzlyte L. (2013). Le Statut de Guide-Conférencier, Une Profession Unique à Préserver. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3, UFR Arts & Medias, Département de Médiation Culturelle. Paris 2013.
  • Yarcan Ş. (2007). “Profesyonel Turist Rehberliğinde Mesleki Etik Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 18/1 (2007) 33-44.
  • Yenipınar U. & Zorkirişçi A. (2013). “Türkiye ve Avrupa Birliği Ülkelerinde Turist Rehberliği Eğitimi”. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10/2 (2013) 111-136.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Sociology
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Mehmet Kürkçü

Publication Date December 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Kürkçü, M. (2018). Rehber Adayları Gözünden Turist Rehberliği Bölümleri Ders Programları ve Uygulamalardaki Yanlışlıklar. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 8(2), 437-448.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr