Research Article
BibTex RIS Cite

Yedinci Sınıf Seviye Belirleme Sınavı Matematik Sorularına İlişkin Uzman Görüşleri

Year 2013, Volume: 3 Issue: 2, 45 - 56, 30.12.2013

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 2008 7. sınıf Seviye Belirleme Sınavı matematik sorularının üst düzey zihinsel becerileri ölçme düzeyine ve matematik kazanımları açısından üst düzey zihinsel becerilerin önem düzeyine ilişkin matematik eğitimi alan uzmanlarının görüşünü almaktır. Bu çalışmanın araştırma grubunu, Türkiye’nin çeşitli üniversitelerinde görev yapmakta olan 30 matematik eğitimi alan uzmanı oluşturmaktadır. Araştıma verileri, Çevik (2009) tarafından geliştirilen “Seviye Belirleme Sınavı 7. Sınıf Matematik Testi Üst Düzey Zihinsel Becerileri Belirleme Ölçeği ” ile sağlanmıştır. Elde edilen verilerin yüzde ve frekansları hesaplanarak tablolaştırılmıştır. Araştırma sonunda yüzde ve frekans değerleri %50 ve üzerinde olan görüşler dikkate alındığında 2008 Seviye Belirleme Sınavı matematik sorularında üst düzey zihinsel becerileri ölçen soru bulunmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca matematik eğitimi alan uzmanlarının ilgili üst düzey zihinsel becerilere matematik kazanımları açısından verdikleri önem düzeyi oldukça fazladır. Alan uzmanlarının görüşleri dikkate alınarak öğrenciler için hayati önem taşıyan sınavlarda yer alan 7. sınıf matematik soruların yapılandırılmasında üst düzey düşünmenin kapılarını açma ön plana alınmalıdır. Ülkemizde yapılan ulusal sınavlardaki testlerde yer alan soruların bilişsel alanın her düzeyini ölçer nitelikte olması gerekir.

References

  • Berberoğlu, G., Kaptan, F., & Kutlu, Ö. (2002). “Türkiye Genelinde Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Üst Düzey Zihinsel Becerilerinin İncelenmesi”. V. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi. ODTÜ, Ankara.
  • Bloom, B. S. Ed. (1956). Taxonomy of educational objectives. The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York: Longmans, Gren and Company Inc.
  • Çevik, C. (2009). Yedinci Sınıf Seviye Belirleme Sınavı Matematik Sorularının Üst Düzey Zihinsel Becerileri Ölçme Düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Eş, H. (2005). Liselere Giriş Sınavları Fen Bilgisi Soruları ile İlköğretim Fen Bilgisi Dersi Sınav Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erman, E. (2008). 2003-2006 Yılları Arasında Yapılan Orta Öğretim Kurumlarına Öğrenci Seçme Sınavı’nda Yer Alan Tarih Bilimi Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • D’Agostino, J. V. (2000). “Instructional And School Effects On Students’ Longitudinal Reading and Mathematics Achievements”. School Effectiveness and School Improvement, 11 ( 2), 197-235.
  • Koray, C. Ö., & Yaman, S. (2002). “Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Soru Sorma Becerilerinin Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi”. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 10 (2), 317-324.
  • Krathwohl, D. R. (2002). “A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview”. Theory into Practice, 41 (4), 212-218.
  • Özçelik, D. A. (1998). Eğitim Programları ve Öğretim (Genel Öğretim Yöntemi). Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özçelik, D. A. (1998). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Sönmez, V. (2001). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Geliştirilmiş 9. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahinel, S. (2002). Eleştirel Düşünme. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Tan, Ş., Kayabaşı, Y., & Erdoğan, A. (2002). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tekin, H. (2008). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Turgut, M. F. (1986). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Saydam Matbaası.
  • Yıldız, N. (1991). 1989 Yılı Fen Lisesi Giriş Sınavı Sorularının Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yüksel, S. (2007). “Bilişsel Alanın Sınıflamasında (Taksonomi) Yeni Gelişmeler ve Sınıflamalar”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (3), 479-509.
Year 2013, Volume: 3 Issue: 2, 45 - 56, 30.12.2013

Abstract

References

  • Berberoğlu, G., Kaptan, F., & Kutlu, Ö. (2002). “Türkiye Genelinde Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Üst Düzey Zihinsel Becerilerinin İncelenmesi”. V. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi. ODTÜ, Ankara.
  • Bloom, B. S. Ed. (1956). Taxonomy of educational objectives. The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York: Longmans, Gren and Company Inc.
  • Çevik, C. (2009). Yedinci Sınıf Seviye Belirleme Sınavı Matematik Sorularının Üst Düzey Zihinsel Becerileri Ölçme Düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Eş, H. (2005). Liselere Giriş Sınavları Fen Bilgisi Soruları ile İlköğretim Fen Bilgisi Dersi Sınav Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erman, E. (2008). 2003-2006 Yılları Arasında Yapılan Orta Öğretim Kurumlarına Öğrenci Seçme Sınavı’nda Yer Alan Tarih Bilimi Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • D’Agostino, J. V. (2000). “Instructional And School Effects On Students’ Longitudinal Reading and Mathematics Achievements”. School Effectiveness and School Improvement, 11 ( 2), 197-235.
  • Koray, C. Ö., & Yaman, S. (2002). “Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Soru Sorma Becerilerinin Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi”. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 10 (2), 317-324.
  • Krathwohl, D. R. (2002). “A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview”. Theory into Practice, 41 (4), 212-218.
  • Özçelik, D. A. (1998). Eğitim Programları ve Öğretim (Genel Öğretim Yöntemi). Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özçelik, D. A. (1998). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Sönmez, V. (2001). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Geliştirilmiş 9. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahinel, S. (2002). Eleştirel Düşünme. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Tan, Ş., Kayabaşı, Y., & Erdoğan, A. (2002). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tekin, H. (2008). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Turgut, M. F. (1986). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Saydam Matbaası.
  • Yıldız, N. (1991). 1989 Yılı Fen Lisesi Giriş Sınavı Sorularının Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yüksel, S. (2007). “Bilişsel Alanın Sınıflamasında (Taksonomi) Yeni Gelişmeler ve Sınıflamalar”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (3), 479-509.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Sociology
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Ceren Çevik This is me

Bayram Bıçak

Publication Date December 30, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Çevik, C., & Bıçak, B. (2013). Yedinci Sınıf Seviye Belirleme Sınavı Matematik Sorularına İlişkin Uzman Görüşleri. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 3(2), 45-56.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr