Bu çalışma günümüzde üzerinde önemle durulan müze kavramı, müzecilik ve müze eğitimi ile ilgili konuları içermektedir. Çalışmamızda müze kavramının tanımı, müzeciliğin gelişimi, dünyada ve ülkemizde müze eğitiminin gelişimsel süreci incelenmekte ve asıl üzerinde durulması gereken önemli bir konu olan müze eğitiminde uygulanabilecek çeşitli etkinliklerden örnekler verilmektedir. Türkiye'de müzecilik yaklaşık yüz elli yıllık geçmişe sahiptir. Bu süre içinde müzecilikte olumlu gelişmeler yaşanmıştır. Müze kültürünün gelişmesinde, müzelerin eğitim ortamı olarak kullanılmasının önemli bir yeri vardır. Müze eğitimi; müzenin amacını ve niteliklerini, sergileri, sergilenen sanat eserlerini, müze ortamını, müze çevresini, müze ile insanlar arasındaki ilişkiyi ve müzenin disiplinler arası yönlerini ele alırken, müzenin aktif bir öğrenme ve gelişme alanı olarak kullanımını da içermektedir. Eğitim sürecinde müzelerden daha aktif ve verimli bir şekilde yararlanılabilmesi için; Kültür ve Turizm Bakanlığı, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Milli Eğitim Bakanlığı, Yerel Yönetimler, Sivil Toplum Örgütleri ve çeşitli kuruluşların işbirliği içinde çalışmaları gerekmektedir.
Atagök, T., Özkasım H., & Akmehmet T. K. (2006). Okul-Müze Günleri Öğretmen Paketi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım-Yayın Merkezi.
Bursa Kent Müzesi. (23 Mayıs 2012). Yaşayan Kentin Yaşayan Müzesi, http://www.bursakentmuzesi.com/ egitim-calismalari’ndan erişilmiştir.
Demir, C. (2001). Müzelerde Çağdaş Pazarlama. İstanbul: Türkiye Anıt Çevre Turizm Değerlerini Koruma Vakfı. İstanbul.
Demirtaş, K. (2009). Müzelerde Kentsel Kültür Tarihinin Sergilenmesinde Antalya Örneği. Çukurova Üniversitesi Arkeoloji Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana
Erdoğan, T. (2003). Türkiye’deki Arkeoloji Müzelerinde yapılan Eğitsel Faaliyetler. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müze Eğitimi Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans, Ankara.
Erbay, F. (2009). Müze Yönetimini Kurumsallaştırma Çabası (1984-2009). İstanbul: Mimarlık Vakfı Enstitüsü.
Greg, H. (2001). “Museums, Means and Ends”. Ethos 9, 31-32.
Hooper-Greenhill, E. (1999). Müze ve Galeri Eğitimi. Çev. Meltem Ö. Evren ve Emine G. Kapçı, Yay. Haz. Bekir ONUR, A.Ü. Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, s.160. Ankara.
Karadeniz C. (2009). Dünya Çocuk Müzeleri Bilim, Teknoloji ve Keşif Merkezlerinin İncelenmesi ve Türkiye İçin Bir Çocuk Müzesi Modeli Oluşturulması. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Müze Eğitimi Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
Kuruoğlu, N. (2002). “Müzelerin Eğitim Ortamı Olarak Kullanımı.” Bursa: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 275-285. Bursa.
Kültür ve Turizm Bakanlığı. (1984). Ankara: Eski Eserler ve Müzeler İç Hizmetler Yönetmeliği, s.1.
Year 2012,
Volume: 2 Issue: 1, 131 - 138, 30.06.2012
Atagök, T., Özkasım H., & Akmehmet T. K. (2006). Okul-Müze Günleri Öğretmen Paketi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım-Yayın Merkezi.
Bursa Kent Müzesi. (23 Mayıs 2012). Yaşayan Kentin Yaşayan Müzesi, http://www.bursakentmuzesi.com/ egitim-calismalari’ndan erişilmiştir.
Demir, C. (2001). Müzelerde Çağdaş Pazarlama. İstanbul: Türkiye Anıt Çevre Turizm Değerlerini Koruma Vakfı. İstanbul.
Demirtaş, K. (2009). Müzelerde Kentsel Kültür Tarihinin Sergilenmesinde Antalya Örneği. Çukurova Üniversitesi Arkeoloji Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana
Erdoğan, T. (2003). Türkiye’deki Arkeoloji Müzelerinde yapılan Eğitsel Faaliyetler. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müze Eğitimi Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans, Ankara.
Erbay, F. (2009). Müze Yönetimini Kurumsallaştırma Çabası (1984-2009). İstanbul: Mimarlık Vakfı Enstitüsü.
Greg, H. (2001). “Museums, Means and Ends”. Ethos 9, 31-32.
Hooper-Greenhill, E. (1999). Müze ve Galeri Eğitimi. Çev. Meltem Ö. Evren ve Emine G. Kapçı, Yay. Haz. Bekir ONUR, A.Ü. Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, s.160. Ankara.
Karadeniz C. (2009). Dünya Çocuk Müzeleri Bilim, Teknoloji ve Keşif Merkezlerinin İncelenmesi ve Türkiye İçin Bir Çocuk Müzesi Modeli Oluşturulması. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Müze Eğitimi Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
Kuruoğlu, N. (2002). “Müzelerin Eğitim Ortamı Olarak Kullanımı.” Bursa: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 275-285. Bursa.
Kültür ve Turizm Bakanlığı. (1984). Ankara: Eski Eserler ve Müzeler İç Hizmetler Yönetmeliği, s.1.