Okul öncesi dönem çocuğun karakter gelişimi ve değerler eğitimi ile onların sosyal ve duygusal yeteneklerinin temellerinin atıldığı kritik bir dönemdir. Bu dönemde çocuklar, dünyayı ve toplumsal ilişkileri keşfederken, doğru ve yanlış arasındaki farkları da anlamaya başlarlar. Güven, sevgi, korku ve bağlılık gibi duygular gelişirken, dini duygularda bu duygularla bağlantılı olarak gelişmektedir. Ahlaki gelişimin de bilişsel, davranışsal ve duygusal boyutları vardır. Bu bağlamda çocukların duygusal gelişimine katkı sağlanması ve değerlerle tanışmasında farklı pedagojik yöntemler kullanılabilir. Okul öncesi yaş grubunun gelişim özellikleri göz önünde bulundurularak değerler, çocuklara hikâye kitapları, masal ve drama anlatımları ya da oyunlar aracılığıyla ulaştırılır. Bu çalışma, değer aktarımını sağlayan yöntemlerden biri olan hikâye kitaplarının incelenmesini amaçlamaktadır. Çünkü hikayeler çocuğa hayatı öğretir, dil gelişimine katkı sağlar, hikayeleri dinlerken hoş vakit geçirir, kahramanı tanır, hayal gücünü geliştirir, duygu gelişimine katkı sağlar. Kuran kıssaları da bu bağlamda çok kıymetlidirler. Çocuğun bilişsel, duyuşsal ve davranışsal gelişimine katkı sağlar. Çalışmada Yusuf peygamberin hayatını konu edinilen hikâye kitapları analiz edilmiştir. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden literatür taraması ve doküman incelemesi teknikleriyle yürütülmüştür. Yusuf Peygamber'in hayatını konu alan iki farklı kitap seçilmiştir. Seçilen kitaplar, çocuk edebiyatı ilkeleri ve din eğitimi ilkeleri açısından incelenmiştir. Kitapların içeriğinde yer alan değerlerin, metin ve görsellerin hedeflenen yaş gruplarının gelişim özelliklerine göre değerlendirilmesi yapılmıştır.
Preschool period is a critical period in which children's character development and values education are laid as well as the foundations of their social and emotional abilities. In this period, children begin to understand the differences between right and wrong while exploring the world and social relations. Values education is essential for the healthy development of individuals' social relations. Different pedagogical methods can be used to introduce values to children. Considering the developmental characteristics of this age group, values are conveyed through storybooks, fairy tales and role-plays or games. The purpose of this study is to examine storybooks, which are one of the methods used to teach values. In the study, story books about the life of the prophet Yusuf were analysed. The study was conducted via literature review and document analysis techniques among qualitative research methods. In this regard, two different books about the life of the Prophet Yusuf were selected. The selected books were analysed within the framework of the principles of children's literature and the principles of religious education. Pre-schoolers’ developmental characteristics should be considered in these stories. While the first of the analysed works stands out with its thematic narrative details, the second work stands out with its biographical narrative aspect. Based on the analysis, it can be argued that books of prophet stories written in thematic style are more suitable for preschool ages. Such works introduce prophets as role models by conveying moral values and can be more successful in conveying religious values to children.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 11, 2024 |
Acceptance Date | December 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.