Bu çalışmanın amacı, kariyer danışmanlığı ve mesleki rehberlik ile ilgili Türkiye’de 2000-2017
yılları arasında yapılan lisansüstü tezlerin araştırma eğilimlerini belirlemektir. Bu amaç
doğrultusunda Ulusal Tez Merkezi’nden Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bölümü’nde yapılmış ve
erişime açık olan 73 (15 doktora, 58 yüksek lisans) lisansüstü tez incelenmiştir. Bu araştırma için
oluşturulan “Tez Kodlama Formu” çalışma yılı, çalışma grubu, çalışma grubu büyüklüğü, tez türü,
araştırma yöntemi ve konu alanları olmak üzere 6 farklı tema alanını içermektedir. Nitel araştırma
yöntemiyle yürütülen bu araştırmada lisansüstü tezlere doküman incelemesi yöntemiyle ulaşılmış ve
tezler, içerik analizi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre en fazla lise öğrencileri
örnekleminde çalışıldığı, nicel yöntem çalışmalarının çoğunlukta olduğu, sosyal bilişsel kariyer
kuramı ile ilgili konularının en çok tercih edilen konular olduğu belirlenmiştir
The purpose of this study is to determine the research tendencies of postgraduate theses on
career counseling and vocational guidance completed in Turkey between the years of 2000-
2017. In accordance with this purpose, 73 (15 doctoral, 58 master's degree) postgraduate theses
open to access in the National Thesis Center were included in the analysis. The theses which
examined in this research were evaluated in 6 different themes such as thesis year, study group,
study group size, thesis type, research method and subject areas in "Thesis Coding Form". In
this research conducted with qualitative research method, the theses were reached by document
analysis method and these theses were examined by using content analysis. According to the
results of the research, it was seen that high school students were more preferred as study group.
Quantitative research methods are more widely used. It has been observed that topics which
related to social cognitive career theory are the most preferred subjects.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2019 |
Submission Date | December 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)