Algılanan Sosyal Desteğin Psikolojik İyi Oluşa Etkisinde Pozitif Duygu Deneyiminin Aracılık Rolü: Turizm Rehberliği Öğrencilerine Yönelik Ampirik Bir Araştırma
Year 2025,
Volume: 14 Issue: 2, 813 - 825, 15.04.2025
Burak Atasoy
Abstract
Bu araştırmanın amacı, turizm öğrencilerinin staj dönemlerinde algıladıkları sosyal desteğin, psikolojik sağlıklarını nasıl etkilediğini tespit etmektir. Staj sürecinde öğrencilerin karşılaştığı zorluklarla başa çıkmaları ve mesleki tatminlerini sağlamaları açısından sosyal destek önemli bir role sahiptir. Bu noktada staj döneminde öğrencilerin algıladığı sosyal desteğin, pozitif duygularını ve genel psikolojik iyi oluşlarını nasıl etkilediği dört hipotezle test edilen bir yapısal model üzerinden incelenmiştir. Veriler, 710 turizm rehberliği öğrencisinden bir çevrimiçi anket aracılığıyla toplanmış ve IBM SPSS 27 ve SmartPLS 4 yazılımları kullanılarak istatistiksel analizler gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen yapısal eşitlik modeli sonuçlarına göre, öğrencilerin algıladığı sosyal destek, pozitif duygularını ve psikolojik iyi oluşlarını belirgin şekilde etkilemektedir. Ek olarak sosyal destek ile psikolojik iyi oluş ilişkisinde öğrencilerin pozitif duyguları aracı bir rol üstlenmektedir. Bu bağlamda; staj deneyimlerinin sosyal ve mesleki refah üzerindeki etkilerini anlamak ve takip etmek öğrencilerin mesleki gelişimleri ve kariyer planlamaları açısından makul bir strateji olabilir. Üstelik bu yaklaşım, verimli ve sağlıklı iş gücü yetiştirerek turizm endüstrisinin nitelikli personel gereksinimini azaltabilir. Araştırmanın teorik ve pratik çıkarımları doğrultusunda ilgili paydaşlara çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Ethical Statement
“Algılanan Sosyal Desteğin Psikolojik İyi Oluşa Etkisinde Pozitif Duygu Deneyiminin Aracılık Rolü: Turizm Rehberliği Öğrencilerine Yönelik Ampirik Bir Araştırma” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Gerekli olan etik kurul izinleri Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Etik Kurulu’nun 04.08.2023 tarih ve E.92527 sayılı toplantısında alınmıştır.
References
- Afthanorhan, W. M. A. B. W. (2013). A comparison of partial least square
structural equation modeling (PLS-SEM) and covariance based
structural equation modeling (CB-SEM) for confirmatory factor analysis.
International Journal of Engineering Science and Innovative
Technology, 2(5), 198-205.
- Akay, B. ve Şıttak, S. (2019). Staj deneyiminin kariyer seçimine etkisi:
Trakya Bölgesi’ndeki turizm öğrencilerine yönelik bir araştırma. OPUS
International Journal of Society Researches, 11(18), 757-784.
- Akay, B., Uslu, A. ve Sancar, M. F. (2018). Turizm eğitimi alan öğrencilerin
staj döneminde yaşadıkları sorunlar: Lisans ve ortaöğretim turizm
öğrencileri örneği. OPUS International Journal of Society Researches,
8(1), 212-236.
- Akkuş, Y. (2023). Girişimcilikte sosyal engeller ölçeğinin geliştirilmesi ve
kontrol odağı, girişimcilik niyeti ile ilişkisi. Journal of Entrepreneurship and
Innovation Management, 12(2), 81-98.
- Alorani, O. I. ve Alradaydeh, M. T. F. (2018). Spiritual well-being, perceived
social support, and life satisfaction among university students.
International Journal of Adolescence and Youth, 23(3), 291-298.
- Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012), Sosyal
bilimlerde araştırma yöntemleri (7. Baskı), Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
- Atasoy, B. ve Türkay, O. (2022). Rekreasyonel davranış içinde B. Eryılmaz
(Edt.), Rekreasyon kavram ve uygulamalar (ss. 22-44). Ankara: Detay
Yayıncılık
- Awang, M. M., Kutty, F. M. ve Ahmad, A. R. (2014). Perceived social
support and well being: First-year student experience in university.
International Education Studies, 7(13), 261-270.
- Bengül, S. S. (2019). Müşteri Şikayet Yönetimi Kalitesi Belirleyicilerinin
Marka İmajı Ve Marka Bağlılığı Üzerindeki Etkisi. Ileti-s-im, (31).
- Chaudhry, S., Tandon, A., Shinde, S. ve Bhattacharya, A. (2024). Student
psychological well-being in higher education: The role of internal team
environment, institutional, friends and family support and academic
engagement. Plos one, 19(1), e0297508.
- Cheah, J.H., F. Magno. ve F. Cassia (2024). Reviewing the smartpls 4
software: the latest features and enhancements. Journal of Marketing
Analytics, https://doi.org/10.1057/s41270-023-00266-y.
- Chung, N., Tyan, I. ve Chung, H. C. (2017). Social support and
commitment within social networking site in tourism experience.
Sustainability, 9(11), 2102.
- Çemberci, M. ve Cömert, P. N. (2022). Bağlamsal faktörlerin staj
deneyimi ile ilişkisi. Yıldız Journal of Educational Research, 7(1), 42-50.
- Dambi, J. M., Corten, L., Chiwaridzo, M., Jack, H., Mlambo, T. ve Jelsma, J.
(2018). A systematic review of the psychometric properties of the
cross-cultural translations and adaptations of the Multidimensional
Perceived Social Support Scale (MSPSS). Health and Quality of Life
Outcomes, 16, 1-19.
- de la Iglesia, G., Stover, J. B. ve Fernández Liporace, M. (2014). Perceived
social support and academic achievement in Argentinean college
students. Europe's Journal of Psychology, 10(4). 637-649.
- Demir, M. ve Demir, Ş. (2014). Turizm işletmelerinde yöneticilerin mesleki
staj ve stajyerleri değerlendirmesi. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi,
(6), 18-33.
- Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D. W., Oishi, S. ve Biswas-
Diener, R. (2010). New well-being measures: Short scales to assess
flourishing and positive and negative feelings. Social İndicators
Research, 97, 143-156.
- Doğanoğlu, M. A. (2022). Turizm rehberliği öğrencilerinin algılanan sosyal
yetkinlik düzeylerinin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi), Balıkesir
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Eker, N. (2024). Turizm rehberliği öğrencileri perspektifinden staj
uygulamalarına yönelik bir değerlendirme, Turist Rehberliği Dergisi, 7(2),
94-105.
- El-Sayed, M. M., Taha, S. M., AbdElhay, E. S. ve Hawash, M. M. (2024).
Understanding the relationship of academic motivation and social
support in graduate nursing education in Egypt. BMC Nursing, 23(1), 12.
- Ghozali, I. (2014). Structural equal modeling: Metode alternatif dengan
partial least square (PLS). Semarang: Badan Penerbit Universitas
Diponegoro
- Gülaçtı, F. (2010). The effect of perceived social support on subjective
well-being. Procedia-Social and behavioral sciences, 2(2), 3844-3849.
- Günay, D. ve Özer, M. (2016). Türkiye’de meslek yüksekokullarının 2000’li
yıllardaki gelişimi ve mevcut zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1),
1-12.
- Güzel, F. Ö. (2010). Turizm öğrencilerinin staj döneminde edindikleri
motivasyonun Herzberg teorisine göre değerlendirilmesine yönelik bir
araştırma. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 5(20), 3415-3429.
- Haber, M. G., Cohen, J. L., Lucas, T. ve Baltes, B. B. (2007). The
relationship between self-reported received and perceived social
support: A meta-analytic review. American Journal of Community
Psychology, 39, 133-144.
- Hair, J. F. J., Black, W. C., Babin, B. J. ve Anderson, R. E. (2010). Multivariate
data analysis (7th. Edition). Prentice Hal.
- Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M. ve Ringle, C. M. (2019). When to use
and how to report the results of PLS-SEM. European Business Review,
31(1), 2-24.
- Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. ve Black, W. (1998) Multivariate data
analysis (5th Edition). Prentice Hall, New Jersey.
- Hatcher, L. (1994). A Step-by-step approach to using the SAS system for
factor analysis and structural equation modeling (1st Edition). The SAS
Institute.
- Henseler, J., Ringle, C.M. ve Sarstedt, M. (2015), A new criterion for
assessing discriminant validity in variance-based structural equation
modeling, Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115-135.
- İnce, C. ve Kendir, H. (2016). Turizm öğrencilerinin kariyer beklentilerine
yönelik düşünceleri: Stajyer öğrenciler örneği. International Journal of
Academic Values Studies, (4), 13-23.
- Keleş, Y. ve Demirdağ, Ş. A. (2019). Turizm sektöründe staj yapan
öğrencilerin yaşadıkları psikolojik sorunların örgütsel sessizlikleri
üzerindeki etkisi. Journal of Recreation and Tourism Research, 6(4),
332-340.
- Keyes, C. L., Shmotkin, D. ve Ryff, C. D. (2002). Optimizing well-being: the
empirical encounter of two traditions. Journal of Personality and Social
Psychology, 82(6), 1007.
- Khodarahimi, S., Hashim, I. H. ve Mohd-Zaharim, N. (2012). Perceived
stress, positive-negative emotions, personal values and perceived
social support in Malaysian undergraduate students. International
Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 2(1), 1-8.
- Kılınç, M. (2017). Psikolojik iyi oluşun yordayıcıları olarak öz-yeterlik ve
etkileşim kaygısı. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (13), 207-216.
- Kim, H. B. ve Park, E. J. (2013). The role of social experience in
undergraduates’ career perceptions through internships. Journal of
Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 12(1), 70-78.
- Koçak, Y., Hazarhun, E. ve Enser, İ. (2019). Üniversite öğrencilerinin zorunlu
staj tecrübeleri ve turizm kariyerine bakış açıları. Gastroia: Journal of
Gastronomy and Travel Research, 3(4), 702-722.
- Liu, H., Tan, Q. ve Mai, H. (2023). Stress-buffering effects of social
support on tourism employees during the COVID-19 pandemic: A
moderated mediation model. International Journal of Environmental
Research and Public Health, 20(3). Doi:10.3390/ijerph20032342
- Mackenzie, S. H. ve Raymond, E. (2020). A conceptual model of
adventure tour guide well-being. Annals of Tourism Research, 84,
102977.
- Memon, M. A., Ramayah, T., Cheah, J. H., Ting, H., Chuah, F. ve Cham, T.
H. (2021). PLS-SEM statistical programs: a review. Journal of Applied
Structural Equation Modeling, 5(1), 1-14.
- Mikal, J. P. ve Grace, K. (2012). Against abstinence-only education
abroad: Viewing Internet use during study abroad as a possible
experience enhancement. Journal of Studies in International Education,
16(3), 287-306.
- Olcay, A., Yıldırım, İ. ve Sürme, M. (2015). Turizm eğitimi alan öğrencilerin
staj eğitimi hakkında görüşleri: Gaziantep ili örneği. Yükseköğretim ve
Bilim Dergisi, (3), 324-334.
- Ozer, S. (2024). Social support, self‐efficacy, self‐esteem, and well‐being
during COVID‐19 lockdown: A two‐wave study of Danish students.
Scandinavian Journal of Psychology, 65(1), 42-52.
- Öztürk, Y., Aydın, T. ve Sert, S. (2023). Sağlık çalışanlarının sağlık turizmi
farkındalık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Journal of
History School, 16(LXIV), 1263-1277.
- Procidano, M. E. ve Heller, K. (1983). Measures of perceived social
support from friends and from family: Three validation studies.
American journal of community psychology, 11(1), 1-24.
- Pushpa ve Khan, M. J. (2024). Impact of resilience and emotional
ıntelligence on college students. International Journal of Indian
Psychology, 12(1), 980-994.
- Rice, L., Barth, J. M., Guadagno, R. E., Smith, G. P., McCallum, D. M. ve
Asert. (2013). The role of social support in students’ perceived abilities
and attitudes toward math and science. Journal of Youth And
Adolescence, 42, 1028-1040.
- Rogowska, A. M., Ochnik, D., Kuśnierz, C., Jakubiak, M., Schütz, A., Held, M.
J., ... ve Cuero-Acosta, Y. A. (2021). Satisfaction with life among university
students from nine countries: Cross-national study during the first
wave of COVID-19 pandemic. BMC Public Health, 21(1), 2262.
- Sarma, P. K., Alam, M. J. ve Begum, I. A. (2022). Red meat handlers’ food
safety knowledge, attitudes, and practices in the Dhaka megacity of
Bangladesh. International Journal of Food Properties, 25(1), 1417-1431.
- Sarstedt, M. ve Cheah, J.H. (2019), Partial least squares structural
equation modeling using SmartPLS: a software review, Journal of
Marketing Analytics, 7(3), 196-202.
- Sarstedt, M., Hair Jr, J. F., Cheah, J. H., Becker, J. M. ve Ringle, C. M. (2019).
How to specify, estimate, and validate higher-order constructs in PLS-
SEM. Australasian Marketing Journal, 27(3), 197-211.
- Saygin, Y., Akdeniz, S. ve Deniz, M. E. (2015). Loneliness and interpersonal
problem solving as predictors of subjective well-being. International
Journal of Information and Education Technology, 5(1), 32-35.
- Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. ve Müller, H. (2003). Evaluating
the fit of structural equation models: Tests of significance and
descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological
Research Online, 8(2), 23-74.
- Semiz, B. B. (2020). Sosyal medya fenomenleri tarafından yapılan
reklamlara yönelik tüketici şüpheciliğinin tutumlar ve satın alma niyeti ile
ilişkisinin incelenmesi. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 6(2),
115-136.
- Sharma, P., Sarstedt, M., Shmueli, G., Kim, K. H. ve Thiele, K. O. (2019). PLS-
based model selection: The role of alternative explanations in
information systems research. Journal of the Association for
Information Systems, 20(4), 346-397.
- Shmueli, G., Sarstedt, M., Hair, J. F., Cheah, J. H., Ting, H., Vaithilingam, S.
ve Ringle, C. M. (2019). Predictive model assessment in PLS-SEM:
guidelines for using PLSpredict. European Journal of Marketing, 53(11),
2322-2347.
- Sırıklı, İ. K. ve Pekerşen, Y. (2023) Gastronomi ve mutfak sanatları
öğrencilerinin staj süreçlerinde yaşadıkları iş stresinin belirlenmesi.
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(87), 1325-1343.
- Stewart-Brown, S., Janmohamed, K. ve Parkinson, J. (2008) Warwick-
Edinburgh Mental Wellbeing Scale: User Guide Version 1. N.H.S. Health
Scotland, University of Warwick, and the University of Edinburgh.
- Tinajero, C., Martínez-López, Z., Rodríguez, M. S. ve Páramo, M. F. (2020).
Perceived social support as a predictor of academic success in Spanish
university students. Anales de psicología/Annals of psychology, 36(1),
134-142.
- Tomás, J. M., Gutiérrez, M., Pastor, A. M. ve Sancho, P. (2020). Perceived
social support, school adaptation and adolescents’ subjective well-
being. Child Indicators Research, 13(5), 1597-1617.
- Türkay, O. ve Atasoy, B. (2022). Orta kademe yöneticilerinin stratejik
davranışları üzerine iş doyumu ve duygusal bağlılığın etkisi. İşletme Bilimi
Dergisi, 10(2), 163-189.
- Yıldırım, İ. (1997). Algılanan sosyal destek ölçeğinin geliştirilmesi,
güvenirliği ve geçerliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13,
81-87.
- Yuan, Z., Li, W., Ding, W., Song, S., Qian, L. ve Xie, R. (2024). Your support is
my healing: the impact of perceived social support on adolescent NSSI
—a sequential mediation analysis. Current Psychology, 43(1), 261-271.
- Yusoff, Y. M. (2012). Self-efficacy, perceived social support, and
psychological adjustment in international undergraduate students in a
public higher education institution in Malaysia. Journal of Studies in
International Education, 16(4), 353-371.
- Zengin, B. ve Atasoy, B. (2021). Turizm rehberliği alanındaki lisansüstü
tezlerin bibliyometrik çerçevesi. Alanya Akademik Bakış, 5(1), 143-160.
- Zengin, B., Kıngır, S. ve Tezcan, N. Ş. (2018). Gençlerin turizm algısı ve
turizme verilen destek; Sakarya Üniversitesi öğrencileri üzerine bir
araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,
9(18), 147-168.
- Zhang, Q., Xiong, Y., Prasath, P. R. ve Byun, S. (2024). The relationship
between international students' perceived discrimination and self-
reported overall health during COVID-19: Indirect associations through
positive emotions and perceived social support. Journal of International
Students, 14(1), 119-133.
- Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G. ve Farley, G. K. (1988). The
multidimensional scale of perceived social support. Journal of
Personality Assessment, 52(1), 30-41.
The Mediating Role of Positive Emotion Experience in the Effect of Perceived Social Support on Psychological Well-Being: An Empirical Research on Tourism Guidance Students
Year 2025,
Volume: 14 Issue: 2, 813 - 825, 15.04.2025
Burak Atasoy
Abstract
The purpose of this study is to find out how tourism students' perceptions of social support during their internship period affect their psychological health. Social support is critical in assisting students in dealing with the challenges of the internship process and ensuring their professional satisfaction. At this point, a structural model testing four hypotheses was used to investigate how students' perceptions of social support during their internship period affect their positive emotions and overall psychological well-being. Data were collected from 710 tourism guidance students via an online survey, and statistical analyses were carried out using IBM SPSS 27 and SmartPLS 4 software. The structural equation model results show that students' perceptions of social support have a significant impact on their positive emotions and psychological well-being. Furthermore, positive emotions among students mediate the relationship between social support and psychological well-being. In this context, understanding and tracking the effects of internship experiences on social and professional well-being may be an appropriate strategy for students' professional development and career planning. Furthermore, this approach has the potential to reduce the tourism industry's reliance on qualified personnel by training an efficient and healthy workforce. Various recommendations were made to relevant stakeholders based on the theoretical and practical implications of the research.
References
- Afthanorhan, W. M. A. B. W. (2013). A comparison of partial least square
structural equation modeling (PLS-SEM) and covariance based
structural equation modeling (CB-SEM) for confirmatory factor analysis.
International Journal of Engineering Science and Innovative
Technology, 2(5), 198-205.
- Akay, B. ve Şıttak, S. (2019). Staj deneyiminin kariyer seçimine etkisi:
Trakya Bölgesi’ndeki turizm öğrencilerine yönelik bir araştırma. OPUS
International Journal of Society Researches, 11(18), 757-784.
- Akay, B., Uslu, A. ve Sancar, M. F. (2018). Turizm eğitimi alan öğrencilerin
staj döneminde yaşadıkları sorunlar: Lisans ve ortaöğretim turizm
öğrencileri örneği. OPUS International Journal of Society Researches,
8(1), 212-236.
- Akkuş, Y. (2023). Girişimcilikte sosyal engeller ölçeğinin geliştirilmesi ve
kontrol odağı, girişimcilik niyeti ile ilişkisi. Journal of Entrepreneurship and
Innovation Management, 12(2), 81-98.
- Alorani, O. I. ve Alradaydeh, M. T. F. (2018). Spiritual well-being, perceived
social support, and life satisfaction among university students.
International Journal of Adolescence and Youth, 23(3), 291-298.
- Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012), Sosyal
bilimlerde araştırma yöntemleri (7. Baskı), Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
- Atasoy, B. ve Türkay, O. (2022). Rekreasyonel davranış içinde B. Eryılmaz
(Edt.), Rekreasyon kavram ve uygulamalar (ss. 22-44). Ankara: Detay
Yayıncılık
- Awang, M. M., Kutty, F. M. ve Ahmad, A. R. (2014). Perceived social
support and well being: First-year student experience in university.
International Education Studies, 7(13), 261-270.
- Bengül, S. S. (2019). Müşteri Şikayet Yönetimi Kalitesi Belirleyicilerinin
Marka İmajı Ve Marka Bağlılığı Üzerindeki Etkisi. Ileti-s-im, (31).
- Chaudhry, S., Tandon, A., Shinde, S. ve Bhattacharya, A. (2024). Student
psychological well-being in higher education: The role of internal team
environment, institutional, friends and family support and academic
engagement. Plos one, 19(1), e0297508.
- Cheah, J.H., F. Magno. ve F. Cassia (2024). Reviewing the smartpls 4
software: the latest features and enhancements. Journal of Marketing
Analytics, https://doi.org/10.1057/s41270-023-00266-y.
- Chung, N., Tyan, I. ve Chung, H. C. (2017). Social support and
commitment within social networking site in tourism experience.
Sustainability, 9(11), 2102.
- Çemberci, M. ve Cömert, P. N. (2022). Bağlamsal faktörlerin staj
deneyimi ile ilişkisi. Yıldız Journal of Educational Research, 7(1), 42-50.
- Dambi, J. M., Corten, L., Chiwaridzo, M., Jack, H., Mlambo, T. ve Jelsma, J.
(2018). A systematic review of the psychometric properties of the
cross-cultural translations and adaptations of the Multidimensional
Perceived Social Support Scale (MSPSS). Health and Quality of Life
Outcomes, 16, 1-19.
- de la Iglesia, G., Stover, J. B. ve Fernández Liporace, M. (2014). Perceived
social support and academic achievement in Argentinean college
students. Europe's Journal of Psychology, 10(4). 637-649.
- Demir, M. ve Demir, Ş. (2014). Turizm işletmelerinde yöneticilerin mesleki
staj ve stajyerleri değerlendirmesi. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi,
(6), 18-33.
- Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D. W., Oishi, S. ve Biswas-
Diener, R. (2010). New well-being measures: Short scales to assess
flourishing and positive and negative feelings. Social İndicators
Research, 97, 143-156.
- Doğanoğlu, M. A. (2022). Turizm rehberliği öğrencilerinin algılanan sosyal
yetkinlik düzeylerinin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi), Balıkesir
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Eker, N. (2024). Turizm rehberliği öğrencileri perspektifinden staj
uygulamalarına yönelik bir değerlendirme, Turist Rehberliği Dergisi, 7(2),
94-105.
- El-Sayed, M. M., Taha, S. M., AbdElhay, E. S. ve Hawash, M. M. (2024).
Understanding the relationship of academic motivation and social
support in graduate nursing education in Egypt. BMC Nursing, 23(1), 12.
- Ghozali, I. (2014). Structural equal modeling: Metode alternatif dengan
partial least square (PLS). Semarang: Badan Penerbit Universitas
Diponegoro
- Gülaçtı, F. (2010). The effect of perceived social support on subjective
well-being. Procedia-Social and behavioral sciences, 2(2), 3844-3849.
- Günay, D. ve Özer, M. (2016). Türkiye’de meslek yüksekokullarının 2000’li
yıllardaki gelişimi ve mevcut zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1),
1-12.
- Güzel, F. Ö. (2010). Turizm öğrencilerinin staj döneminde edindikleri
motivasyonun Herzberg teorisine göre değerlendirilmesine yönelik bir
araştırma. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 5(20), 3415-3429.
- Haber, M. G., Cohen, J. L., Lucas, T. ve Baltes, B. B. (2007). The
relationship between self-reported received and perceived social
support: A meta-analytic review. American Journal of Community
Psychology, 39, 133-144.
- Hair, J. F. J., Black, W. C., Babin, B. J. ve Anderson, R. E. (2010). Multivariate
data analysis (7th. Edition). Prentice Hal.
- Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M. ve Ringle, C. M. (2019). When to use
and how to report the results of PLS-SEM. European Business Review,
31(1), 2-24.
- Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. ve Black, W. (1998) Multivariate data
analysis (5th Edition). Prentice Hall, New Jersey.
- Hatcher, L. (1994). A Step-by-step approach to using the SAS system for
factor analysis and structural equation modeling (1st Edition). The SAS
Institute.
- Henseler, J., Ringle, C.M. ve Sarstedt, M. (2015), A new criterion for
assessing discriminant validity in variance-based structural equation
modeling, Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115-135.
- İnce, C. ve Kendir, H. (2016). Turizm öğrencilerinin kariyer beklentilerine
yönelik düşünceleri: Stajyer öğrenciler örneği. International Journal of
Academic Values Studies, (4), 13-23.
- Keleş, Y. ve Demirdağ, Ş. A. (2019). Turizm sektöründe staj yapan
öğrencilerin yaşadıkları psikolojik sorunların örgütsel sessizlikleri
üzerindeki etkisi. Journal of Recreation and Tourism Research, 6(4),
332-340.
- Keyes, C. L., Shmotkin, D. ve Ryff, C. D. (2002). Optimizing well-being: the
empirical encounter of two traditions. Journal of Personality and Social
Psychology, 82(6), 1007.
- Khodarahimi, S., Hashim, I. H. ve Mohd-Zaharim, N. (2012). Perceived
stress, positive-negative emotions, personal values and perceived
social support in Malaysian undergraduate students. International
Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 2(1), 1-8.
- Kılınç, M. (2017). Psikolojik iyi oluşun yordayıcıları olarak öz-yeterlik ve
etkileşim kaygısı. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (13), 207-216.
- Kim, H. B. ve Park, E. J. (2013). The role of social experience in
undergraduates’ career perceptions through internships. Journal of
Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 12(1), 70-78.
- Koçak, Y., Hazarhun, E. ve Enser, İ. (2019). Üniversite öğrencilerinin zorunlu
staj tecrübeleri ve turizm kariyerine bakış açıları. Gastroia: Journal of
Gastronomy and Travel Research, 3(4), 702-722.
- Liu, H., Tan, Q. ve Mai, H. (2023). Stress-buffering effects of social
support on tourism employees during the COVID-19 pandemic: A
moderated mediation model. International Journal of Environmental
Research and Public Health, 20(3). Doi:10.3390/ijerph20032342
- Mackenzie, S. H. ve Raymond, E. (2020). A conceptual model of
adventure tour guide well-being. Annals of Tourism Research, 84,
102977.
- Memon, M. A., Ramayah, T., Cheah, J. H., Ting, H., Chuah, F. ve Cham, T.
H. (2021). PLS-SEM statistical programs: a review. Journal of Applied
Structural Equation Modeling, 5(1), 1-14.
- Mikal, J. P. ve Grace, K. (2012). Against abstinence-only education
abroad: Viewing Internet use during study abroad as a possible
experience enhancement. Journal of Studies in International Education,
16(3), 287-306.
- Olcay, A., Yıldırım, İ. ve Sürme, M. (2015). Turizm eğitimi alan öğrencilerin
staj eğitimi hakkında görüşleri: Gaziantep ili örneği. Yükseköğretim ve
Bilim Dergisi, (3), 324-334.
- Ozer, S. (2024). Social support, self‐efficacy, self‐esteem, and well‐being
during COVID‐19 lockdown: A two‐wave study of Danish students.
Scandinavian Journal of Psychology, 65(1), 42-52.
- Öztürk, Y., Aydın, T. ve Sert, S. (2023). Sağlık çalışanlarının sağlık turizmi
farkındalık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Journal of
History School, 16(LXIV), 1263-1277.
- Procidano, M. E. ve Heller, K. (1983). Measures of perceived social
support from friends and from family: Three validation studies.
American journal of community psychology, 11(1), 1-24.
- Pushpa ve Khan, M. J. (2024). Impact of resilience and emotional
ıntelligence on college students. International Journal of Indian
Psychology, 12(1), 980-994.
- Rice, L., Barth, J. M., Guadagno, R. E., Smith, G. P., McCallum, D. M. ve
Asert. (2013). The role of social support in students’ perceived abilities
and attitudes toward math and science. Journal of Youth And
Adolescence, 42, 1028-1040.
- Rogowska, A. M., Ochnik, D., Kuśnierz, C., Jakubiak, M., Schütz, A., Held, M.
J., ... ve Cuero-Acosta, Y. A. (2021). Satisfaction with life among university
students from nine countries: Cross-national study during the first
wave of COVID-19 pandemic. BMC Public Health, 21(1), 2262.
- Sarma, P. K., Alam, M. J. ve Begum, I. A. (2022). Red meat handlers’ food
safety knowledge, attitudes, and practices in the Dhaka megacity of
Bangladesh. International Journal of Food Properties, 25(1), 1417-1431.
- Sarstedt, M. ve Cheah, J.H. (2019), Partial least squares structural
equation modeling using SmartPLS: a software review, Journal of
Marketing Analytics, 7(3), 196-202.
- Sarstedt, M., Hair Jr, J. F., Cheah, J. H., Becker, J. M. ve Ringle, C. M. (2019).
How to specify, estimate, and validate higher-order constructs in PLS-
SEM. Australasian Marketing Journal, 27(3), 197-211.
- Saygin, Y., Akdeniz, S. ve Deniz, M. E. (2015). Loneliness and interpersonal
problem solving as predictors of subjective well-being. International
Journal of Information and Education Technology, 5(1), 32-35.
- Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. ve Müller, H. (2003). Evaluating
the fit of structural equation models: Tests of significance and
descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological
Research Online, 8(2), 23-74.
- Semiz, B. B. (2020). Sosyal medya fenomenleri tarafından yapılan
reklamlara yönelik tüketici şüpheciliğinin tutumlar ve satın alma niyeti ile
ilişkisinin incelenmesi. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 6(2),
115-136.
- Sharma, P., Sarstedt, M., Shmueli, G., Kim, K. H. ve Thiele, K. O. (2019). PLS-
based model selection: The role of alternative explanations in
information systems research. Journal of the Association for
Information Systems, 20(4), 346-397.
- Shmueli, G., Sarstedt, M., Hair, J. F., Cheah, J. H., Ting, H., Vaithilingam, S.
ve Ringle, C. M. (2019). Predictive model assessment in PLS-SEM:
guidelines for using PLSpredict. European Journal of Marketing, 53(11),
2322-2347.
- Sırıklı, İ. K. ve Pekerşen, Y. (2023) Gastronomi ve mutfak sanatları
öğrencilerinin staj süreçlerinde yaşadıkları iş stresinin belirlenmesi.
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(87), 1325-1343.
- Stewart-Brown, S., Janmohamed, K. ve Parkinson, J. (2008) Warwick-
Edinburgh Mental Wellbeing Scale: User Guide Version 1. N.H.S. Health
Scotland, University of Warwick, and the University of Edinburgh.
- Tinajero, C., Martínez-López, Z., Rodríguez, M. S. ve Páramo, M. F. (2020).
Perceived social support as a predictor of academic success in Spanish
university students. Anales de psicología/Annals of psychology, 36(1),
134-142.
- Tomás, J. M., Gutiérrez, M., Pastor, A. M. ve Sancho, P. (2020). Perceived
social support, school adaptation and adolescents’ subjective well-
being. Child Indicators Research, 13(5), 1597-1617.
- Türkay, O. ve Atasoy, B. (2022). Orta kademe yöneticilerinin stratejik
davranışları üzerine iş doyumu ve duygusal bağlılığın etkisi. İşletme Bilimi
Dergisi, 10(2), 163-189.
- Yıldırım, İ. (1997). Algılanan sosyal destek ölçeğinin geliştirilmesi,
güvenirliği ve geçerliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13,
81-87.
- Yuan, Z., Li, W., Ding, W., Song, S., Qian, L. ve Xie, R. (2024). Your support is
my healing: the impact of perceived social support on adolescent NSSI
—a sequential mediation analysis. Current Psychology, 43(1), 261-271.
- Yusoff, Y. M. (2012). Self-efficacy, perceived social support, and
psychological adjustment in international undergraduate students in a
public higher education institution in Malaysia. Journal of Studies in
International Education, 16(4), 353-371.
- Zengin, B. ve Atasoy, B. (2021). Turizm rehberliği alanındaki lisansüstü
tezlerin bibliyometrik çerçevesi. Alanya Akademik Bakış, 5(1), 143-160.
- Zengin, B., Kıngır, S. ve Tezcan, N. Ş. (2018). Gençlerin turizm algısı ve
turizme verilen destek; Sakarya Üniversitesi öğrencileri üzerine bir
araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,
9(18), 147-168.
- Zhang, Q., Xiong, Y., Prasath, P. R. ve Byun, S. (2024). The relationship
between international students' perceived discrimination and self-
reported overall health during COVID-19: Indirect associations through
positive emotions and perceived social support. Journal of International
Students, 14(1), 119-133.
- Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G. ve Farley, G. K. (1988). The
multidimensional scale of perceived social support. Journal of
Personality Assessment, 52(1), 30-41.