Aim: Evidence-based medicine focuses on educating clinicians to understand and use published
literature to optimize clinical care. Evidence-based medicine practices; It is necessary to emphasize the
importance of critical thinking and statistical reasoning in the education of young clinicians. Evidencebased
medicine practices are given importance in our faculty and are included in medical education.
The purpose of this application is to enable students to understand the importance of evidence-based
medicine, to be involved in the planning of a research, and to become aware of the responsibilities and
cooperation in the process of conducting and concluding.Material and Methods: Evidence-based medicine practices are included in the medical school term 3 curriculum. Under the leadership
of the head of the education commission, the students are divided into groups accompanied by the responsible faculty member. Groups
come together on specified dates, spread over a term. Together, the students plan a research conducted by the responsible faculty member.
After the approval of the ethics committee, data are collected and entered. Findings are obtained and summarized. These summaries are
presented and discussed by the students.
Results: 215 Term 3 students and 15 responsible faculty members participated in the evidence-based medicine studies carried out in the
2021-2022 Education and Training period. A total of 15 different studies were conducted in various fields, in which students’ knowledge,
attitudes and behaviors were investigated, and the clinical features of some diseases were investigated. The summaries of the studies were
presented and discussed by the students under the leadership of the responsible faculty member in a session where all medical faculty
students and faculty members were invited.
Conclusion: In the 2021-2022 Education and Training period, all term 3 students realized the importance of evidence-based medicine,
conducted all stages of a scientific study under the direction of the responsible faculty member, successfully concluded their studies and
presented their summaries.
Amaç: Kanıta dayalı tıp, klinik bakımı optimize etmek için, hekimleri yayınlanmış literatürü anlama
ve kullanabilme açısından eğitmeye odaklanmıştır. Kanıta dayalı tıp uygulamaları, hekim adaylarının
eğitiminde, eleştirel düşünme ve bilimsel akıl yürütmenin önemini vurgulamak açısından gereklidir.
Fakültemizde kanıta dayalı tıp uygulamalarına önem verilmekte ve tıp eğitimi içerisinde yer almaktadır.
Bu uygulamanın amacı, öğrencilerin kanıta dayalı tıbbın önemini kavramalarını, bilimsel bir araştırmanın
planlanması ve sonuçlandırılması sürecindeki sorumlulukların ve işbirliğinin farkına varmalarını
sağlamaktır.
Gereç ve Yöntemler: Kanıta dayalı tıp uygulamaları, tıp fakültesi dönem 3 ders programı içinde yer
almaktadır. Öğrenciler, eğitim komisyon başkanı önderliğinde sorumlu öğretim üyesi eşliğinde gruplara
ayrılır, bir döneme yayılacak şekilde belirlenen tarihlerde gruplar halinde bir araya gelir ve bilimsel bir
araştırma planlarlar. Etik kurulu onayı sonrası verilerin toplanması ve değerlendirilmesi gerçekleştirilir,
sonuçlandırılan araştırmalar öğrenciler tarafından sunularak tartışılır.
Bulgular: 2021-2022 Eğitim ve Öğretim döneminde gerçekleştirilen kanıta dayalı tıp çalışmalarına 215
Dönem 3 öğrencisi ve 15 sorumlu öğretim üyesi katıldı. Çeşitli alanlarda, başta öğrencilerin olmak üzere,
bilgi tutum ve davranışların araştırıldığı çalışmalar ile bazı hastalıkların klinik özelliklerinin araştırıldığı
toplam 15 farklı çalışma yapıldı. Çalışmaların sonuçları sorumlu öğretim üyesi önderliğinde öğrenciler
tarafında tüm tıp fakültesi öğrenci ve öğretim üyelerinin davet edildiği bir oturumda sunuldu ve tartışıldı.
Sonuç: 2021-2022 Eğitim ve Öğretim döneminde, tüm dönem 3 öğrencileri, kanıta dayalı tıbbın önemini
kavrayarak, sorumlu öğretim üyesi yürütücülüğünde bilimsel bir çalışmanın tüm aşamalarını yürüttüler
ve çalışmalarını başarıyla sonlandırıp sundular.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Evidence-Based Medicine Abstracts |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Acceptance Date | August 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |