Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN GÜVENLİK KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR ARACILIĞIYLA İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 9, 181 - 194, 30.06.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı Suriyeli öğrencilerin güvenlik kavramı ile ilişkilendirdikleri düşüncelerini metaforlar yardımıyla incelemektir. Bu amaç için çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Olgu bilim deseni nitel araştırmalarda yaygın olarak kullanılan yaklaşımlardan biridir. Araştırmanın amacı doğrultusunda örneklem seçilirken amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi seçilmiştir. Bu doğrultuda araştırmanın çalışma grubu Hatay ili Reyhanlı ilçesindeki bir ortaokulda okuyan 85 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerden veri toplamak amacıyla, veri toplama aracı olarak güvenlik kavramına yönelik metafor formu hazırlanmıştır. Formda “Güvenlik …………………………….’ a benzer/ gibidir. Çünkü ………………… ” sorusu sorularak öğrencilerden kendi düşüncelerine uygun şekilde boşlukları doldurmaları istenmiştir. Araştırmada toplanan veriler nitel veri analizi yöntemlerinden olan içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda 47 metafor ve bu metaforların kategorize edilmesi ile 3 ana kategori ve 21 alt kategori oluşturulmuştur. İncelenen veriler ışığında Suriyeli öğrencilerin en fazla olumlu güvenlik algısı kategorisinde metafor oluşturdukları görülmüştür. Öğrencilerin güvenliği daha çok koruyucu, yol gösterici olarak ifade etmeleri olumlu güvenlik algısına sahip olduklarını göstermektedir. Anne, vatan, güneş gibi metaforların frekans değerlerinin fazla olduğu görülmüştür. Sıklıkla kullanılan anne metaforunun koruyucu, kollayıcı, güven verici anlamlarında kullanıldığı görülmüştür. Suriyeli öğrencilerin olumsuz güvenlik algılarının metafor sayısı ve frekanslarının az olduğu görülmektedir. Suriyeli öğrencilerin güvenlik algılarının olumlu güvenlik algısı kategorisinde fazlalaştığı sonuç olarak görülmektedir.

Kaynakça

  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi (2. Baskı). Ankara: Siyasal Yayıncılık.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, s. 693-712.
  • Ceylan, A. (2016). Aile kavramına ilişkin metaforik algıların belirlenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Demiray, M., & İşcan, İ. H. (2008). Uluslararası sistemde güvenlik kavramının değişimi ekonomik ve jeopolitik arka planı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 110-156.
  • Dur, B.İ.U. (2016). Metafor ve Ekslibris. Ex-Librist, 3(5).
  • Erdem, C. (2017). Türkiye’ye göç eden Suriyeli gençlerin gelecek beklentileri: “Malatya örneği”. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Güleryüz, Z. (2021). Yerli halk ve Suriyeli sığınmacıların birbirlerine karşı tutumları üzerine bir alan araştırması: Hatay Antakya örneği. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Dinç Güzel, H. (2021). Türkiye’de yaşayan Suriyeli göçmenlerin sorunları ve Suriyeli göçmenlere yönelik kamu politikaları. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul: İstanbul Medeniyet Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2021). Geçici korumamız altındaki Suriyeliler. https://www.goc.gov.tr/gecici-korumamiz-altindaki-suriyeliler adresinden 14.04.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Eymen, H. (2020). PICTES projesinde görev alan Türkçe öğreticilerinin görüşlerine göre uyum sınıflarındaki öğrencilere Türkçe öğretiminin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Kaysılı, A., Sever, M. & Soylu, A. (2020). Mülteci çocuklar ve okula uyum; öğretmenlerin kültürüne duyarlılıkları üzerinden bir çözümleme. Eğitim ve Bilim, 45(201). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2020.8274
  • Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175. Ovalı, A. Ş. (2006), Ütopya ile pratik arasında: uluslararası ilişkilerde insan güvenliği kavramsallaştırması, Uluslararası İlişkiler Dergisi, 3(10), 3-52
  • Özelmacı, Ş. & Çakır, U. (2017). Metaforlar ve benzerleri ile ilgili söylenenler. B. Kılcan (Ed.), Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi içinde (s. 17-35). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Özcan, A. B. (2011). Uluslararası güvenlik sorunları ve ABD’nin güvenlik stratejileri. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 11(22) , 445-465
  • Türkiye Uluslararası İlişkiler ve Stratejik Analizler Merkezi, (2019, 3 Haziran). TÜRKSAM göç / göçmen bülteni (3 Haziran2019) [Basın Bülteni]. http://turksam.org/turksam-gocgocmen-bulteni-3-Haziran-2019
  • Türk Dil Kurumu. (2021). https://sozluk.gov.tr/
  • Yılmaz, E. A. (2019). 2011 Sonrası Türkiye‟ ye gelen Suriyelilerin toplumsal uyum süreci ve sorunları: Aydın ilinde bir alan araştırması. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Yılmaz, S (2007), “Güçsüz Güç”, Güvenlik Stratejileri Dergisi.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri ve Önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112).
  • Yıldırım, A, ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A, ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Genişletilmiş 10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdal Nazik Bu kişi benim 0000-0002-5752-9904

Bilal Yıldırım 0000-0002-4660-0904

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Nazik, E., & Yıldırım, B. (2022). SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN GÜVENLİK KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR ARACILIĞIYLA İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 181-194.

         14951                  27371                    19255                     21232                    19256                   .                20381                       20535                    21505                             22473                        22506                        22655                        22742                       22870                    

          31487                 31486