Science and Technology program which intend to make all students science and technology literacy have been started to be applied all over the country since 2005. The purpose of this study is to reveal opinion of teachers about the Science and Technology program based on constructivist learning concept, regarding of making students science and technology literacy. A study was made in order to bring out opinion of teachers thoroughly about this program. Data in the study were gathered regarding of teachers’ answers given to open ended questions related to science and technology literacy. 429 4th and 5th grade Science and Technology teachers joined in the study at seventy elementary schools in fourteen different provinces. 297 of the teachers joined in the study stated their opinions. Teachers opinions were analyzed by content analysis and sample answers were shown by percentage values and frequency values. According to the study results, the teachers indicated that the program is favorable, sufficient, applicable, and the program makes the students science and technology literacy.
Tüm öğrencileri fen ve teknoloji okuryazarı yapmayı amaçlayan fen ve teknoloji
programı, 2005 yılından itibaren bütün ülkede uygulanmaya başlandı. Bu çalışmanın amacı,
yapılandırmacı öğrenme anlayışına dayalı olarak hazırlanan yeni fen ve teknoloji dersi
programının, öğrencileri fen ve teknoloji okuryazarı yapma hedefine ilişkin olarak
öğretmenlerin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Öğretmenlerin görüşlerini derinlemesine ve
olduğu gibi ortaya çıkarmak için nitel bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada veriler,
öğretmenlerin açık uçlu sorulardan oluşan bir soru formunda yer alan fen ve teknoloji
okuryazarlığı ile ilgili soruya verdiği yanıtlar kullanılarak toplanmıştır. Araştırmaya 14 değişik
il merkezindeki 70 ilköğretim okulunda 4. ve 5. sınıf fen ve teknoloji dersine giren 429
öğretmen katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerden 297’si bu araştırmada kullanılan
soruya ilişkin görüşlerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin cevapları içerik ve betimsel analiz
yapılarak çözümlenmiş, verilerin yüzde ve frekans değerleri ile örnek cevaplar gösterilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler; programı, öğrencileri fen ve teknoloji okuryazarı
yapma rolü yönünden olumlu ve yeterli bulmuş, programın uygulanmakta olduğunu ve
öğrencileri fen ve teknoloji okuryazarı yaptığını belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | October 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 10 Issue: 23 |
.