As there have been very important changes in the organisation of many ministries, also there had been very important changes in the structure of Ministry of Education in recent years. Without changing the Basic Law of Ministry of Education (the Law 1739), the Law 3797 pertaining to the Organisation and Duties of Ministry of Education changed with Executive Order 652, and the new organisation of the Ministry of Education came into force with the publication of the law in the Official Gazette numbered 28054, on September the 14th , 2011. With this Executive Order, there have been serious changes in the structure of the subsidiaries of the Ministry of Education, and the Ministry of Education was reformed radically. The purpose of this study is to in accordance with the dimensions of an organisation, and analyse the views of school principals about Executive Order 652 related to the Organisation and Duties of the Ministry of Education. In the research, the qualitative method was used to gather data and phenomenological research design was used. The data was gathered with a semistructured interview form. The views of school principals have been analysed with the descriptive analysis method
Son yıllarda birçok bakanlıkta olduğu gibi MEB yapısında da önemli değişiklikler yapılmıştır. Milli
Eğitim Bakanlığı Temel Yasası olan 1739 Sayılı Kanuna dokunulmaksızın, Milli Eğitim Bakanlığı Teşkilat ve
Görevleriyle ilgili 3797 Sayılı Kanun 652 Sayılı KHK (Kanun Hükmünde Kararname) ile baypas edilmiş ve
yeni teşkilatlanma 14 Eylül 2011’den itibaren 28054 Sayılı Resmi gazetede yayınlanarak yürürlüğe
girmiştir. Bu KHK ile MEB’de ve Bakanlığa bağlı kurum ve kuruluşların yapısında ciddi değişiklikler
yapılmış ve MEB yeniden şekillendirilmiştir. Bu çalışmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkındaki 652 Sayılı KHK ile 3797 Sayılı Kanunun karşılaştırmasını bir örgütün boyutları
açısından yapmak ve okul müdürlerinin yeni düzenlemeyle ilgili görüşlerini analiz etmektir. Araştırmada
genel tarama modeline dayalı betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma verileri nitel araştırma
yöntemiyle elde edilmiş olup, nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseniyle yürütülmüş ve veriler
yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Bu araştırmada okul müdürlerinin görüşleri
betimsel analizi yöntemi ile analiz edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 11 Issue: 25 |
.