The purpose of this study was to reveal university students’ God perception and religion orientation forms and investigate the relationship between these two variables. In addition, whether God perception and religion orientation form scores changed in terms of gender and faculty type or not was also investigated. A total of 596 university students constituted the sample of the study. God Perception Scale and Revised Muslim Religion Orientation Scale were used as data collection instruments. The results pointed out the university students perceived God as loveoriented and with positive aspects. Among the Religion Orientation forms, the university students had highest score on internal religion orientation and lowest score on quest religion orientation. God perception score was positively correlated with intrinsic religion orientation and fundamental religion orientation, negatively correlated with quest religion orientation. Faculty type and gender was observed to make difference in God Perception and some sub-scale of Religion Orientation Scale.
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin Tanrı algılarını ve dini yönelim biçimlerini ortaya koymak ve bu iki değişken arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca, araştırma kapsamında Tanrı algısı (TA) ve dini yönelim puanlarının cinsiyet ve fakülte açısından değişip değişmediği de incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 596 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Tanrı Algısı Ölçeği ve Yeniden Yapılandırılmış Müslüman Dini Yönelim Ölçeği kullanılmıştır. Sonuçlar, üniversite öğrencilerinin Tanrı’yı sevgi yönelimli ve olumlu özellikleriyle algıladığını göstermektedir. Dini yönelim biçimleri içinde içsel dini yönelim biçimine ait puan en yüksek iken sorgulayıcı dini yönelim biçimine ait puan en düşük bulunmuştur. TA puanları içsel dini yönelim ve katı kuralcı dini yönelim ile pozitif yönlü, sorgulayıcı dini yönelim ile negatif yönlü ilişkilidir. Fakülte türü ve cinsiyet değişkenleri TA ve Yönelim Ölçeğinin bazı alt boyutları açısından farklılık göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | October 21, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 11 Issue: 27 |
.