The purpose of this study was to investigate pre-service English language teachers’ views about effective communication skills. In particular, it aims to reveal pre-service teachers’ views about issues like effective communication, teacher’s characteristics as effective communicators, empathy and non-verbal communication skills. This study was conducted at 32 first year students who had taken course of “Effective Communication” in the department of English Language Teaching in a foundation university in İzmir. After the studies examined in the related literature, the data were collected through a questionnaire including open-ended questions. The data were analyzed through content analysis. After data analysis process, eight themes were emerged; (1) communication (2) effective communication (3) primary communication groups (4) teacher characteristics (5) body language (6) empathy (7) chain of command (8) nonverbal communication skills and the findings were presented through these themes. According to findings of this study, the pre-service teachers defined communication as a vehicle that allowed them to use verbal and non-verbal communication channels. They also claimed that “good listener” was one the essential part of effective communication process
Pre-service teachers effective communication qualitative research verbal and non-verbal communication
Bu çalışmanın amacı, İngilizce öğretmen adaylarının etkili iletişim hakkındaki görüşlerinin belirlenmesidir. Özellikle öğretmen adaylarının etkili iletişim, etkili iletişim kurabilen öğretmen özellikleri, empati ve sözsüz iletişim becerileri gibi konulardaki düşüncelerinin ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Bu araştırma İzmir İlinde bulunan bir vakıf üniversitesinde İngilizce Öğretmenliği Bölümüne kayıtlı ve “Etkili İletişim” dersini alan 32 1.sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. İlgili literatürde yapılmış çalışmalar incelenmiş ve açık uçlu sorulardan oluşan bir anket kullanılarak veriler toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin incelenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın analizi sonucunda (1) iletişim (2) etkili iletişim (3) öncelikli iletişim grupları (4) öğretmen özellikleri (5) beden dili (6) empati (7) emir-komuta zinciri (8) sözsüz iletişim becerileri olmak üzere 8 tema ortaya çıkmış ve sonuçlar bu doğrultuda açıklanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmen adayları iletişimi bir araç olarak görmektedirler. Bu süreçte, sözlü veya sözsüz iletişim kanallarını kullanabileceklerini ve etkili iletişim için “iyi bir dinleyici” olmanın gerekliliğini vurgulamışlarıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 21, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 12 Issue: 30 |
.