The aim of this study is to determine Turkish teacher candidates’ thoughts about writing texts fitting for purpose in the qualifications they need in the educational environment. The survey form was used to determine the opinions of teacher candidates. Literature and expert opinion were consulted in the preparation of this form. Data were analyzed by content analysis. Compliance between coders is made for reliability. Turkish teacher candidates see themselves sufficient mostly in writing essay texts according to the survey results. The most important reasons for seeing themselves sufficient in writing essay texts are expressing thoughts and feelings easily and having no restrictions in topics. Teacher candidates hold the opinion that it is necessary for teachers, students, textbooks and texts, learningteaching process to write texts on the course topics. In addition, the majority of teachers believe that when needed, they can write texts on the course topics. The issues which require their attention while writing texts about course topics emerge in the themes as students, language and expression, subject/content, program/achievements. Teacher candidates believe that writing texts fitting for purpose is necessary and see themselves sufficient in this regard. Teachers who are aware of the problems inherent in the texts in textbooks are conscious of the issues they will note while writing texts in case of need
Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının eğitim ortamlarında ihtiyaç duydukları niteliklerde amaca uygun metinler yazma konusundaki düşüncelerini belirlemektir. Araştırmada öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemek üzere görüş formu kullanılmıştır. Bu formun hazırlanmasında literatür ve uzman görüşüne başvurulmuştur. Veriler içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Güvenirlik için kodlayıcılar arası uyum yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Türkçe öğretmeni adayları daha çok deneme türünde metinler yazmada kendilerini yeterli görmektedir. Deneme yazmada yeterli görme gerekçelerinin en önemlileri ise duygu ve düşünceleri rahat ifade etme ve konu sınırlamasının olmamasıdır. Öğretmen adayları meslek hayatlarında ders konusuyla ilgili metin yazmalarının öğretmen, öğrenci, ders kitapları ve metinler, öğrenme-öğretme süreci açısından gerekli olduğu görüşündedirler. Ayrıca öğretmen adaylarının çoğunluğu ihtiyaç olduğunda ders konusuyla ilgili metin yazabileceğine inanmaktadır. Ders konusuyla ilgili metin yazarken dikkat edecekleri hususlar öğrenci, dil ve anlatım, konu/içerik, program/kazanımlar temalarında karşımıza çıkmaktadır. Öğretmen adayları amaca uygun metin yazmanın gerekli olduğuna inanmakta ve bu konuda kendini yeterli görmektedir. Ders kitaplarındaki metinlerin taşıdığı problemlerin farkında olan öğretmen adayları ihtiyaç halinde metin yazsalar dikkat edeceği hususların bilincindedir.
Anahtar Kelimeler: Amaca uygun metin yazma, metinler, Türkçe öğretmeni adayları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 12 Issue: 31 |
.