Pozitivist anlayışın bir sonucu olarak 1940’lardan
sonra bilimsel çalışmalarda disiplinler arası yaklaşım benimsenmeye başlamıştır.
Bu yaklaşım kısa zamanda diğer sosyal bilim alanlarında olduğu gibi eğitim
bilimleri alanında da etkisini göstermiş; özellikle alan eğitiminde 1990’lardan
itibaren interdisipliner yöntem esas alınarak önemli çalışmalar yapılmıştır. Bu
bağlamda, dil eğitimi alanında da disiplinler arası metodolojiyi temel alan
çalışmalar artmaya başlamıştır. Günümüzde ise, dil eğitimi alanında yapılan
araştırmalarda farklı disiplinlerin verilerinden yararlanmanın artık bir
zorunluluk hâlini aldığı düşünülmektedir.
Yukarıda kısaca bahsedilen gelişmeler ışığında bu
çalışmada, dil öğretimi alanının veri tabanını oluşturan farklı çalışma
disiplinleri ele alınacaktır. Çalışma iki ana bölümden meydana gelmektedir.
Birinci bölümde, sosyal bilimlerde disiplinler arası yaklaşımın
nasıl ortaya çıktığı ve bu alana katkıları üzerinde durulmuştur.
Çalışmanın ikinci bölümünde ise dil öğretimi alanındaki
araştırmalara kaynak teşkil edebilecek farklı disiplinler incelenmiştir. Bu
bağlamda öncelikle beyin alanındaki gelişmeler ve dil öğretimine yansımaları bilgi
işleme süreci, sinestezi ve beyin temelli öğrenme çerçevesinde ele alınmıştır.
Dil öğretimiyle ilişkili olduğu düşünülen bir diğer alan, bilgi felsefesi
olarak tanımlanan epistemolojidir. Epistemoloji, metinlerdeki bilgi türleri
çerçevesinde dil öğretimiyle ilişkilendirilmiştir. Göstergebilim doğrudan
doğruya görsel okuma ile ilgilidir. Parçasal ve parçaüstü birimler, derin yapı,
yüzey yapı kavramları dilbilimi ile dil öğretiminin kesiştiği noktalardan
birkaçını oluşturmaktadır. Metin dilbilimde kullanılan önvarsayım, sezdirim,
tutarlılık ve bağdaşıklık kavramları dil öğretimiyle doğrudan ilgilidir.
Dil öğretimiyle ilişkili olduğu düşünülen disiplinler bu çalışmada,
yukarıda bir bölümü verilen alt başlıklar çerçevesinde ele alınmıştır.
Çalışmanın temel hedefi, dil öğretimi alanının interdisipliner sınırlarını
belirleyerek uygulama sürecine yeni bakış açıları kazandırmaktır.
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 39 |
.