Bu araştırmanın birinci
amacı lise öğrencilerinin sosyal medyaya yönelik tutumların kendini gizleme ve
utangaçlığı yordayıp yordamadığını belirlemektir. İkinci amacı ise, sosyal
medyada sahte hesap kulanan ve kullanmayan yine kendini farklı yansıtan ve
farklı yansıtmayan ergenlerin kendini gizleme ve utangaçlık puanlarının farklılaşıp
farklılaşmadığını incelemektir. Araştırmaya 241 (128 kız, 113 erkek) lise
öğrencisi katılmıştır. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak
Utangaçlık Ölçeği, Kendini Gizleme Ölçeği, Sosyal Medya Tutumları Ölçeği ve
Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin sosyal medyaya
yönelik tutumların alt boyutları olan sosyal yetkinlik ve sosyal izolasyon
boyutları ile utangaçlık ve kendini gizleme puanları arasında anlamlı bir
ilişki olduğu belirlenmiştir. Sosyal medyaya yönelik tutumlardan sosyal
yetkinlik ve sosyal izolasyonun utangaçlık ve kendini gizleme puanlarını
anlamlı düzeyde yordadığı gözlenmiştir. Çalışma grubunun % 28’inin sahte hesap
kullandığı, % 20, 7’sinin bazen ve % 3,7’sinin ise sürekli olarak kendini
farklı yansıtan paylaşımlar yaptığı saptanmıştır. Araştırmada ayrıca sosyal
medyada sahte hesap kullanan ve kendini sosyal medya ortamlarında olduğundan
farklı yansıtan ergenlerin utangaçlık ve kendini gizleme puanlarının sahte
hesap kullanmadığını ve kendini farklı yansıtmadığını belirten ergenlerin
puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırmanın bulguları ilgili literatür ışığında incelenmiş ve tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 37 |
.