Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, Volume: 16 Issue: 44, 307 - 331, 23.10.2019

Abstract

References

  • Ames, C. and Archer, J., (1988). Achievement goals in the classroom: Student learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80, 260-267.Ames, C., (1992). Classrooms: goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84(3), 261-271.Aydın, B., (2007). Fen Bilgisi Dersinde İçsel ve Dışsal Motivasyonun Önemi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.Aydın, S., Yerdelen, S., Yalmancı, S. G. ve Göksu, V., (2014). Biyoloji Öğrenmeye Yönelik Akademik Motivasyon Ölçeği: Ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 425-435.Baharudin, R., Hong, Y.C., Lim, J.S. and Zulkefly, N.S., (2010). Educational goals, parenting practices and adolescents academic achievement. Asian Social Science, 6, (12), 144-152.Çekim, Z. and Aydın, S., (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonları ve Kullandıkları Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 451-468.Deci, E. L. and Ryan, R. M., (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Publishing Co.Deci, E. L. and Ryan, R. M., (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions, Contemporary Educational Psychology, 25, 54–67.Elliot, A. J., (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational Psychologist, 34(3), 169 – 189.Ertem, H., (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin kimya derslerine yönelik güdülenme tür (içsel ve dışsal) ve düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.Eryenen, G., (2008). Öğretmen adaylarının hedef yönelimleri, akademik ve öğretmenlik öz yeterlikleri arasındaki ilişkiler ile bu değişkenlerin akademik başarının yordanmasındaki rolü (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.Finney, S. J., and Davis, S. L., (2003). Examining the invariance of the achievement goal questionnaire across gender. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago: USA.Froiland, J. M., Oros, E., Smith, L. and Hirchert, T., (2012). Intrinsic Motivation to Learn: The Nexus between Psychological Health and Academic Success, Contemporary School Psychology, 16, 91-100.Gonzalez, A., Greenwood, G. and Wenhsu, J., (2001). Undergraduate students‟ goal orientations and their relationship to perceived parenting styles, College Student Journal, 35(2), 182-193.Güvercin, Ö., Tekkaya, C. and Sungur, S., (2010). Öğrencilerin Fen Öğrenimine Yönelik Motivasyonlarının İncelenmesi: Karşılaştırmalı Bir Çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 233-243.Hooper, D., Coughlan, J. and Mullen, M. R., (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1):53-60.Hyde, J. S., and Durik, A. M., (2005). Gender, competence and motivation. A. J. Elliot & C. S. Dweck (Ed). Handbook of Competence and Motivation (375-391). New York: Guildford.Kaplan, A., and Maehr, M. L., (2007). The conribution and prospects of goal orientation theory. Educational Psychology Review, 19, 141-184.Karasar, N., “Bilimsel Araştırma Yöntemi”, Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN. 978-605-5426-58-3, Ankara, 2014.Koç C. and Karabağ, S., (2013). İlköğretim ikinci kademe (6-8. sınıf) öğrencilerinin bilişüstü yetileri ile başarı yönelimlerinin incelenmesi. NWSA: Education Sciences, 8(2),308-322.Koul, R., Roy, L., and Lerdpornkulrat, T., (2012). Motivational goal orientation, perceptions of biology and physics classroom learning environments, and gender. Learning Environments Research, 15(2), 217-229. doi:10.1007/s10984-012-9111-9.Munro B. H., (2005). Statistical Methods For Health Care Research. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins, 351-76.Odacı, H., Çelik, Ç. B. and Çıkrıkçı, Ö., (2013). Psikolojik danışman adaylarının başarı yönelimlerinin bazı değişkenlere göre yordanması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4, 95-105.Pintrich, P. R., (2000a). An achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory, and research. Contemporary Educational Psychology, 25, 92–104.Pintrich, P. R., (2000b). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544–555.Pintrich, P. R., Conley, A. M., and Kempler, T. M., (2003). Current issues in achievement goal theory and research. International Journal of Educational Research, 39,319-337.Pintrich, P. R., Smith, D., Garcia, T. and McKeachie, W., (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, MI: National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning, University of Michigan.Schreiber, J.B., Nora, A., Stage, F.K., Barlow, E.A. and King, J., (2006). Reporting Structural Equation Modeling and Confirmatory Factor Analysis Results: A Review. The Journal of Educational Research, 99(6), 323-38. Schumacker, R.E. and Lomax, R.G., (2010). A Beginner's Guide to Structural Equation Modeling. New York: Taylor and Francis Group, 85-90.Şenler, B. ve Sungur, S., (2007, November). Translation and adaptation of achievement goals questionnaire to Turkish. Paper presented at 1st Naitonal Elementary Education Congree, Ankara, Turkey.Şimşek, Ö.F., (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş, Temel İlkeler ve LİSREL Uygulamaları. Ankara: Ekinoks, 4-22.Tutaş, S., (2011). Üniversite öğrencilerinin başarı hedef yönelimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., and Vallieres, E. F., (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and psychological measurement, 52(4), 1003-1017.Vatankhah, M. and Tanbakooei, N., (2014). The Role of Social Support on Intrinsic and Extrinsic Motivation among Iranian EFL Learners, Procedia-Social and Behavioral Sciences , 98, 1912 – 1918.Waltz, C.F., Strcikland, O.L. and Lenz, E.R., (2010). Measurement in Nursing and Health Research. New York: Springer Publishing Company, 176-8.Wang, J. and Wang, X., (2012). Structural Equation Modeling: Applications Using Mplus: methods and applications. West Susex: John Wiley and Sons, 5-9.Yılmaz, H. ve Huyugüzel Çavaş, P., (2007). Reliability and Validity Study of the Students’ Motivation toward Science Learning (SMTSL) Questionnaire. İlköğretim Online, 6(3), 430-440.

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARI HEDEF YÖNELİMLERİ İLE FİZİK ÖĞRENMEYE YÖNELİK AKADEMİK MOTİVASYONLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2019, Volume: 16 Issue: 44, 307 - 331, 23.10.2019

Abstract

Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin başarı hedef
yönelimleri ile fizik öğrenmeye yönelik akademik motivasyonları arasındaki
ilişkinin sınıf, okul türü, cinsiyet, günlük fizik dersi çalışma saati ve
meslek tercihinde fizik dersinin etkisi değişkenleri açısından belirlenmesidir.
Araştırmanın örneklemi 2018-2019 eğitim öğretim yılında Kars il merkezinde
bulunan liselerde eğitim gören dokuzuncu, onuncu, on birinci ve on ikinci sınıf
öğrencileridir. Örneklem 705 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma tarama
modelindedir. Çalışmanın amacı doğrultusunda “Fizik Öğrenmeye Yönelik Akademik
Motivasyon Ölçeği” ve “Başarı Hedef Yönelim Ölçeği” veri toplama araçları
olarak kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, başarı hedefleri ve akademik
motivasyonun alt boyutları arasında aşağıdaki ilişkiler bulunmuştur. Sınıf
değişkenlerine, okul türüne, fizik dersinin meslek seçimindeki etkisine ve
günlük fizik dersi çalışma saatlerine göre anlamlı farklılıklar olduğu ancak
cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir.

References

  • Ames, C. and Archer, J., (1988). Achievement goals in the classroom: Student learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80, 260-267.Ames, C., (1992). Classrooms: goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84(3), 261-271.Aydın, B., (2007). Fen Bilgisi Dersinde İçsel ve Dışsal Motivasyonun Önemi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.Aydın, S., Yerdelen, S., Yalmancı, S. G. ve Göksu, V., (2014). Biyoloji Öğrenmeye Yönelik Akademik Motivasyon Ölçeği: Ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 425-435.Baharudin, R., Hong, Y.C., Lim, J.S. and Zulkefly, N.S., (2010). Educational goals, parenting practices and adolescents academic achievement. Asian Social Science, 6, (12), 144-152.Çekim, Z. and Aydın, S., (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonları ve Kullandıkları Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 451-468.Deci, E. L. and Ryan, R. M., (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Publishing Co.Deci, E. L. and Ryan, R. M., (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions, Contemporary Educational Psychology, 25, 54–67.Elliot, A. J., (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational Psychologist, 34(3), 169 – 189.Ertem, H., (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin kimya derslerine yönelik güdülenme tür (içsel ve dışsal) ve düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.Eryenen, G., (2008). Öğretmen adaylarının hedef yönelimleri, akademik ve öğretmenlik öz yeterlikleri arasındaki ilişkiler ile bu değişkenlerin akademik başarının yordanmasındaki rolü (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.Finney, S. J., and Davis, S. L., (2003). Examining the invariance of the achievement goal questionnaire across gender. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago: USA.Froiland, J. M., Oros, E., Smith, L. and Hirchert, T., (2012). Intrinsic Motivation to Learn: The Nexus between Psychological Health and Academic Success, Contemporary School Psychology, 16, 91-100.Gonzalez, A., Greenwood, G. and Wenhsu, J., (2001). Undergraduate students‟ goal orientations and their relationship to perceived parenting styles, College Student Journal, 35(2), 182-193.Güvercin, Ö., Tekkaya, C. and Sungur, S., (2010). Öğrencilerin Fen Öğrenimine Yönelik Motivasyonlarının İncelenmesi: Karşılaştırmalı Bir Çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 233-243.Hooper, D., Coughlan, J. and Mullen, M. R., (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1):53-60.Hyde, J. S., and Durik, A. M., (2005). Gender, competence and motivation. A. J. Elliot & C. S. Dweck (Ed). Handbook of Competence and Motivation (375-391). New York: Guildford.Kaplan, A., and Maehr, M. L., (2007). The conribution and prospects of goal orientation theory. Educational Psychology Review, 19, 141-184.Karasar, N., “Bilimsel Araştırma Yöntemi”, Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN. 978-605-5426-58-3, Ankara, 2014.Koç C. and Karabağ, S., (2013). İlköğretim ikinci kademe (6-8. sınıf) öğrencilerinin bilişüstü yetileri ile başarı yönelimlerinin incelenmesi. NWSA: Education Sciences, 8(2),308-322.Koul, R., Roy, L., and Lerdpornkulrat, T., (2012). Motivational goal orientation, perceptions of biology and physics classroom learning environments, and gender. Learning Environments Research, 15(2), 217-229. doi:10.1007/s10984-012-9111-9.Munro B. H., (2005). Statistical Methods For Health Care Research. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins, 351-76.Odacı, H., Çelik, Ç. B. and Çıkrıkçı, Ö., (2013). Psikolojik danışman adaylarının başarı yönelimlerinin bazı değişkenlere göre yordanması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4, 95-105.Pintrich, P. R., (2000a). An achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory, and research. Contemporary Educational Psychology, 25, 92–104.Pintrich, P. R., (2000b). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544–555.Pintrich, P. R., Conley, A. M., and Kempler, T. M., (2003). Current issues in achievement goal theory and research. International Journal of Educational Research, 39,319-337.Pintrich, P. R., Smith, D., Garcia, T. and McKeachie, W., (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, MI: National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning, University of Michigan.Schreiber, J.B., Nora, A., Stage, F.K., Barlow, E.A. and King, J., (2006). Reporting Structural Equation Modeling and Confirmatory Factor Analysis Results: A Review. The Journal of Educational Research, 99(6), 323-38. Schumacker, R.E. and Lomax, R.G., (2010). A Beginner's Guide to Structural Equation Modeling. New York: Taylor and Francis Group, 85-90.Şenler, B. ve Sungur, S., (2007, November). Translation and adaptation of achievement goals questionnaire to Turkish. Paper presented at 1st Naitonal Elementary Education Congree, Ankara, Turkey.Şimşek, Ö.F., (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş, Temel İlkeler ve LİSREL Uygulamaları. Ankara: Ekinoks, 4-22.Tutaş, S., (2011). Üniversite öğrencilerinin başarı hedef yönelimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., and Vallieres, E. F., (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and psychological measurement, 52(4), 1003-1017.Vatankhah, M. and Tanbakooei, N., (2014). The Role of Social Support on Intrinsic and Extrinsic Motivation among Iranian EFL Learners, Procedia-Social and Behavioral Sciences , 98, 1912 – 1918.Waltz, C.F., Strcikland, O.L. and Lenz, E.R., (2010). Measurement in Nursing and Health Research. New York: Springer Publishing Company, 176-8.Wang, J. and Wang, X., (2012). Structural Equation Modeling: Applications Using Mplus: methods and applications. West Susex: John Wiley and Sons, 5-9.Yılmaz, H. ve Huyugüzel Çavaş, P., (2007). Reliability and Validity Study of the Students’ Motivation toward Science Learning (SMTSL) Questionnaire. İlköğretim Online, 6(3), 430-440.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Göktuğ Alper Genç This is me 0000-0001-5708-1436

Volkan Göksu 0000-0001-8202-7730

Publication Date October 23, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 16 Issue: 44

Cite

APA Genç, G. A., & Göksu, V. (2019). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARI HEDEF YÖNELİMLERİ İLE FİZİK ÖĞRENMEYE YÖNELİK AKADEMİK MOTİVASYONLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(44), 307-331.
AMA Genç GA, Göksu V. LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARI HEDEF YÖNELİMLERİ İLE FİZİK ÖĞRENMEYE YÖNELİK AKADEMİK MOTİVASYONLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. October 2019;16(44):307-331.
Chicago Genç, Göktuğ Alper, and Volkan Göksu. “LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARI HEDEF YÖNELİMLERİ İLE FİZİK ÖĞRENMEYE YÖNELİK AKADEMİK MOTİVASYONLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16, no. 44 (October 2019): 307-31.
EndNote Genç GA, Göksu V (October 1, 2019) LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARI HEDEF YÖNELİMLERİ İLE FİZİK ÖĞRENMEYE YÖNELİK AKADEMİK MOTİVASYONLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16 44 307–331.
IEEE G. A. Genç and V. Göksu, “LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARI HEDEF YÖNELİMLERİ İLE FİZİK ÖĞRENMEYE YÖNELİK AKADEMİK MOTİVASYONLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 16, no. 44, pp. 307–331, 2019.
ISNAD Genç, Göktuğ Alper - Göksu, Volkan. “LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARI HEDEF YÖNELİMLERİ İLE FİZİK ÖĞRENMEYE YÖNELİK AKADEMİK MOTİVASYONLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16/44 (October 2019), 307-331.
JAMA Genç GA, Göksu V. LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARI HEDEF YÖNELİMLERİ İLE FİZİK ÖĞRENMEYE YÖNELİK AKADEMİK MOTİVASYONLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019;16:307–331.
MLA Genç, Göktuğ Alper and Volkan Göksu. “LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARI HEDEF YÖNELİMLERİ İLE FİZİK ÖĞRENMEYE YÖNELİK AKADEMİK MOTİVASYONLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 16, no. 44, 2019, pp. 307-31.
Vancouver Genç GA, Göksu V. LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARI HEDEF YÖNELİMLERİ İLE FİZİK ÖĞRENMEYE YÖNELİK AKADEMİK MOTİVASYONLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019;16(44):307-31.

.