The aim of this study is to examine the reliability and validity
of the In-class Leadership Scale (ICLS), which is prepared to determine the
in-class leadership types of teachers. The sample in the scale development
process consists of teachers working in Gaziantep and Hatay. A total of 566
teachers participated in the study. After the application process, analysis
studies have started. The validity of the structure, scope and appearance were
investigated for validity studies. Within the scope of construct validity, EFA
and CFA were conducted. Expert opinion was applied to the scope and appearance
validity. Within the scope of reliability studies, internal consistency
coefficients and
items analysis were calculated. The KMO value of the scale was found to be .880
and the Bartlett test was found to be statistically significant (χ2=4082.126,
sd=630). The draft scale consisting of 58 items was finalized as four factors
and 34 items as a result of EFA, CFA and reliability studies. As a result, the
scale was found to be a valid and reliable measurement tool.
Bu çalışmanın
amacı öğretmenlerin sınıf içi liderlik tiplerini belirlemeye yönelik olarak
hazırlanan Sınıf İçi Öğretmen Liderlik Ölçeği’nin (SÖLÖ) geçerlik ve
güvenirliğini incelemektir. Ölçek geliştirme sürecinde yer alan örneklem
Gaziantep’te görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Toplam 308 öğretmen
çalışmaya katılmıştır. Uygulama süreci ardından analiz çalışmaları başlamıştır.
Geçerlik çalışmaları için yapı, kapsam ve görünüş geçerlikleri incelemiştir.
Yapı geçerliği kapsamında AFA ve DFA yapılmıştır. Kapsam ve görünüş geçerliği
için de uzman görüşüne başvurulmuştur. Güvenirlik çalışmaları kapsamında iç
tutarlılık katsayıları hesaplanmıştır. Ölçeğin KMO değeri ,878 bulunmuş ve
Bartlett testinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu (χ2=4815,322, sd=861)
belirlenmiştir. 58 maddeden oluşan taslak ölçek AFA, DFA ve güvenirlik
çalışmaları sonucunda dört faktör ve 34 madde olarak son halini almıştır. Sonuç
olarak ölçeğin geçerli ve güvenilir ölçüm aracı olduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 17 Issue: 45 |
.