Perceived support in the classroom is one of the most important elements of the classroom climate that may affect students' academic success, psychological health and stress management. The aim of this study is to examine the relations between perceived support and academic achievement in science classrooms. 292 eighth grade students in Denizli Province in Turkey participated in the study. Perceived supports were measured as both personal and academic from family, teachers and classmates. Descriptive analysis, Pearson's correlation coefficient and t-test were used to analyze the data. While the findings indicated that the students received the most support from their families, they received the least support from their classmates. In addition, a statistically significant difference was found between male and female students in support from their classmates in favor of men. Regarding the relationship between academic achievement and support, findings showed that all support types were related to academic achievement. In addition, teacher academic support had the strongest relation to academic achievement. This study suggest that teaching methods and techniques that require students to help each other more can increase support in the classroom and then increase academic success.
Sınıf içi algılanan destek, sınıf iklimin en önemli unsurlarından biridir ve bulundukları ortam öğrencilerin akademik başarılarını, psikolojik sağlıklarını ve stres yönetimini etkileyebilir. Bu çalışmanın amacı fen bilimleri dersinde öğrencilerin algılıkları desteğin akademik başarıyla ilişkisini ve desteğe cinsiyetin etkisini incelemektir. Çalışmaya Ege bölgesi Denizli ilinde öğrenim gören 292 sekizinci sınıf öğrenciler katılmıştır. Çalışmada öğrencilerin algılıkları destek akademik ve kişisel olmak üzere aile, sınıf arkadaşı ve öğretmen olarak destek algıları ölçen ölçme aracı kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analizler, Pearson korelasyon katsayısı ve t-testi kullanılmıştır. Araştırma bulguları öğrencilerin en çok desteği ailelerinden aldıklarını belirtirken en az desteği ise sınıf arkadaşlarından aldıklarını belirlenmiştir. Ayrıca kız ve erkek öğrenciler arasında sınıf arkadaşından alınan destek alt-boyutlarında erkekler lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Akademik başarıyla ilişkisi incelendiğinde bu çalışma bulguları tüm destek türlerinin öğrencilerinin akademik başarıyla ilişkili olduğunu göstermiştir. Ayrıca akademik başarıyla en çok ilişkili destek öğrencilerin öğretmenden aldıkları destek olduğu bulunmuştur. Bu çalışmanın sonuçları öğrencilere daha fazla yardımlaşmalarını gerektirecek öğretim yöntem ve tekniklerin sınıftaki desteği arttırabileceği ve sonra akademik başarıyı artırabileceğini önermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 17 Issue: 46 |
.