Review
BibTex RIS Cite

Yeni Normal Eğitim Dünyası Üzerine Bir İnceleme

Year 2021, Volume: 3 Issue: 2, 68 - 80, 30.07.2021

Abstract

Dünya tarihi boyunca insanlar birçok salgından etkilenmiş ve salgının olumsuz etkisinden en az hasarla kurtulabilmek için çaba sarf etmiştir. Salgınlar, hayatın olağan akışını yavaşlatıp ve bazen de durdurup insanların yeni arayışlar içine girmelerine neden olmuştur. 2020 yılına girerken tüm dünyanın karşılaştığı ve maruz kaldığı Covid-19 virüsü eğitim de dâhil olmak üzere birçok alanı etkilemiştir. Dünyanın her yerinde kademeli olarak eğitim kurumlarında kapanmaya geçilmiş ve uzaktan eğitim süreci hayatımıza dâhil olmuştur. Okulların kapanması ile birlikte eğitimin sürdürülebilirliği için hem ülkemizde hem de dünyada farklı uzaktan eğitim uygulamaları ile süreç yönetilmeye başlanmıştır. Ülkelerin eğitim bakanlıkları ve eğitimden sorumlu birimleri atılacak adımları belirlemiş, eğitim kurumlarını bilgilendirmiş ve uzaktan eğitim sürecini başlatmıştır. Uzaktan eğitim okullaşmaya başlanan okul öncesi dönemden ilköğretim ve ortaöğretimi de kapsayacak biçimde yükseköğretim kademesine kadar her eğitim kademesini etkilemiştir. Dünya genelinde okullarının kapanması ile birlikte okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretimde uzaktan eğitimin nasıl gerçekleştiğine, yapılan uygulamalara, uzaktan eğitimin olumlu ve olumsuz yanlarına değinen bu araştırma yeni normal olarak adlandırılan dönemde eğitim dünyasında neler olduğunu ve neler yapılabileceğini açıklamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Doküman incelemesi yöntemi ile gerçekleştirilen araştırmanın sonunda ülke ve eğitim yöneticilerine yönelik öneriler sunulmuştur.

References

  • Agormedah, E. K., Henaku, E. A., Ayite, D. M. K. & Ansah, E. A. (2020). Online Learning in Higher Education During COVID-19 Pandemic: A Case of Ghana. Journal of Educational Technology & Online Learning, 3(3), 183-210.
  • Akçay, R. C. (2021). Salgın Sürecinde Türk Eğitim Sistemini Yeniden Düşünmek. İçinde A. Çoruk (Ed.), Covid-19 Salgınının Türk Eğitim Sistemine Yansımaları (1-13). Pegem Akademi.
  • Balwan, W. K., Saba, N., Rasool, N. & Sharma, K. K. (2020). Decoding the Impact of Covid-19 Pandemic on Education System: A Review. Indian Journal of Scientific Research, 11(1), 101-105.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Champagne, E. & Granja, A. D. (2021). How the COVID-19 pandemic may have changed university teaching and testing for good. Retrieved April, 26, 2021 from https://theconversation.com/how-the-covid-19-pandemic-may-have-changed-university-teaching-and-testing-for-good-158342 adresinden 26.4.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Cinel, E. A. (2020). Covid-19’un Küresel Makroekonomik Etkileri ve Beklentiler. Politik Ekonomik Kuram, 4(1), 124-140.
  • Çoruk, A. & Moran, C. (2021). Salgın Sürecinde Temel Eğitim. İçinde A. Çoruk (Ed.), Covid-19 Salgınının Türk Eğitim Sistemine Yansımaları (29-43). Pegem Akademi.
  • Çoruk, A. (2021). Salgın Sürecinde Ortaöğretim. İçinde A. Çoruk (Ed.), Covid-19 Salgınının Türk Eğitim Sistemine Yansımaları (47-57). Pegem Akademi.
  • Di Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpinski, Z. & Mazza, J. (2020). The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets, EUR 30275 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg.
  • Eken, Ö., Tosun, N. & Tuzcu Eken, D. (2020). Covid-19 Salgını ile Acil ve Zorunlu Uzaktan Eğitime Geçiş: Genel Bir Değerlendirme. Milli Eğitim, 49(1), 113-128.
  • EURYDICE. (2021). Upper Secondary and Post-Secondary Non-Tertiary Education. Retrieved April, 24, 2021 from https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/upper-secondary-and-post-secondary-non-tertiary-education-44_en.
  • Fatoni, Arifiati, N., Nurkhayati, E., Nurdiawati, E., Fidziah, Pamungkas, G., Adha, S., Irawan, Purwanto, A., Julyanto, O. & Azizi, E. (2020). University Students Online Learning System During Covid-19 Pandemic: Advantages, Constraints and Solutions. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(7), 570-576.
  • Fidan, M. (2021). COVID-19 and Primary School 1st Grade in Turkey: Starting Primary School in The Pandemic Based on Teachers’ Views. Journal of Primary Education, 3(1), 15-24.
  • Gayatri, M. (2020). The Implementation of Early Childhood Education in the Time of Covid-19 Pandemic: A Systematic Review. Humanities & Social Sciences Reviews, 8(6), 46-54.
  • International Association of Universities. (2020). Regional/National Perspectives on the Impact of COVID-19 on Higher Education. Retrieved April, 24, 2021 fom https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid-19_regional_perspectives_on_the_impact_of_covid-19_on_he_july_2020_.pdf.
  • İnan, H. Z. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinde Okul Öncesi Eğitimin Yeniden Yapılandırılması. Milli Eğitim, 49(1), 831-849.
  • İzmirli, S. & Şahin İzmirli, Ö. (2021). Salgın Sürecinde Acil Uzaktan Eğitim Uygulamaları. İçinde A. Çoruk (Ed.), Covid-19 Salgınının Türk Eğitim Sistemine Yansımaları (99-113). Pegem Akademi.
  • Jaramillo, S. G. (2020). COVID-19 and primary and secondary education: the impact of the crisis and public policy implications for Latin America and the Caribbean. COVID19 Policy Document Series. Retrieved April, 24, 2021 from file:///C:/Users/pc/Downloads/undp-rblac-CD19-PDS-Number20-UNICEF-Educacion-EN%20(2).pdf.
  • Liu, S., Zhang, H., Ye, Z. & Wu, G. (2020). Online blending learning model of school-enterprise cooperation and course certificate integration during the COVID-19 epidemic. Science Journal of Education, 8(2), 66-70.
  • Ministry of Education and Vocational Training (2020). El Ministerio de Educación y FP y RTVE lanzan ’Aprendemos en casa’ para facilitar el aprendizaje de todo el alumnado durante la suspensión de clases presenciales [Ministry of Education and FP and RTVE launch ’learn at home’ during school closure], Ministry of Education and Vocational Training, Spain. Retrieved April, 22, 2021 from https://www.educacionyfp.gob.es/prensa/actualidad/2020/03/20200321-mefprtve.html.
  • Muftahu, M. (2020). Higher Education and Covid-19 Pandemic: Matters Arising and the Challenges of Sustaining Academic Programs in Developing African Universities. International Journal of Educational Research Review, 5(4), 417-423.
  • Oktay, A. (2013). Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretimin Çocuğun Yaşamındaki Yeri ve Önemi. İçinde A. Oktay (Ed.), İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları (1-21). Pegem Akademi.
  • Onyema, E. M., Eucheria, N. C., Obafemi, F. A., Sen, S., Atonye, F. G., Sharma, A. & Alsayed, A. O. (2020). Impact of Coronavirus Pandemic on Education. Journal of Education and Practice, 11(13), 108-121.
  • Park, E., Logan, H., Zhang, L., Kamigaichi, N. & Kulapichitr, U. (2020). Responses to Coronavirus Pandemic in Early Childhood Services Across Five Countries in the Asia-Pacific Region: OMEP Policy Forum. International Journal of Early Childhood, 52(3), 249-266.
  • Pınar, M. A. & Dönel Akgül, G. (2020). The Opinions of SEcondary School Students About Giving Science Courses with Distance Education During the Covid-19 Pandemic. Journal of current Researches on Social Sciences (JoCReSS), 10(2), 461-486.
  • Pokhrel, S. & Chhetri, R. (2021). A Literature Review on Impact of COVID-19 Pandemic on Teaching and Learning. Higher Education for the Future, 81), 133-141.
  • Santos, D. O. & de LAcerda, C. M. S. (2020). The Impact of COVID-19 Pandemic on Early Childhood Education and Comorbidities in Brazil: Challenges and Perspectives. Creative Education, 11, 1947-1961. https://doi.org/10.4236/ce.2020.1110142.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). COVID-19 (SARS-CoV-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı. Retrieved April, 20, 2021 from https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39551/0/covid-19rehberigenelbilgilerepidemiyolojivetanipdf.pdf.
  • Tomasik, M. J., Helbling, L. A. & Moser, U. (2020). Educational gains of in-person vs. distance learning in primary and secondry schools: A natural experiment during the COVID-19 pandemic school closures in Switzerland. International Journal of Psychology, Special Issue, 1-11.
  • UNESCO. (2020). Covid-19 Education Response. Education Sector issue notes. Retrieved April, 22, 2021 from https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/issuenotes.
  • UNICEF. (2021). COVID-19 And School Closures. One Year of Education Disruption.
  • UNICEF. (2020). COVID-19: Are children able to continue learning during school clousers? Retrieved April, 22, 2021 from https://data.unicef.org/resources/remote-learning-reachability-factsheet/.
  • United Nations. (2020). Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond.
  • WHO. (2021). WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. Retrieved April, 21, 2021 from https://covid19.who.int/.
  • Xiao, Y. & Fan, Z. (2020). 10 technology trends to watch in the COVID-19 pandemic. Retrieved April, 24, 2021 from https://www.weforum.org/agenda/2020/04/10-technology-trends-coronavirus-covid19-pandemic-robotics-telehealth/.
  • Yoshikawa, H., Wuermli, A. J., Britto, P. R., Dreyer, B., Leckman, J. F., Lye, S. J., Ponguta, L. A., Richter, L. M. & Stein, A. (2020). Effects of the Global Coronavirus Disease-2019 Pandemic on Early Childhood Development: Short-and Long-Term Risks and Mitigating Program and Policy Actions. The Journal of Pediatrics, Vol: 223, 188-193.
  • Zeybekoğlu Akbaş, Ö. & Dursun, C. (2020, 23-25 October). “A Study on Working Mothers of Children Missing Out on Preschool Education During Stay-Home Order. World Children Conference, Ankara, Turkey.

A Review of the New Normal Education World

Year 2021, Volume: 3 Issue: 2, 68 - 80, 30.07.2021

Abstract

References

  • Agormedah, E. K., Henaku, E. A., Ayite, D. M. K. & Ansah, E. A. (2020). Online Learning in Higher Education During COVID-19 Pandemic: A Case of Ghana. Journal of Educational Technology & Online Learning, 3(3), 183-210.
  • Akçay, R. C. (2021). Salgın Sürecinde Türk Eğitim Sistemini Yeniden Düşünmek. İçinde A. Çoruk (Ed.), Covid-19 Salgınının Türk Eğitim Sistemine Yansımaları (1-13). Pegem Akademi.
  • Balwan, W. K., Saba, N., Rasool, N. & Sharma, K. K. (2020). Decoding the Impact of Covid-19 Pandemic on Education System: A Review. Indian Journal of Scientific Research, 11(1), 101-105.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Champagne, E. & Granja, A. D. (2021). How the COVID-19 pandemic may have changed university teaching and testing for good. Retrieved April, 26, 2021 from https://theconversation.com/how-the-covid-19-pandemic-may-have-changed-university-teaching-and-testing-for-good-158342 adresinden 26.4.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Cinel, E. A. (2020). Covid-19’un Küresel Makroekonomik Etkileri ve Beklentiler. Politik Ekonomik Kuram, 4(1), 124-140.
  • Çoruk, A. & Moran, C. (2021). Salgın Sürecinde Temel Eğitim. İçinde A. Çoruk (Ed.), Covid-19 Salgınının Türk Eğitim Sistemine Yansımaları (29-43). Pegem Akademi.
  • Çoruk, A. (2021). Salgın Sürecinde Ortaöğretim. İçinde A. Çoruk (Ed.), Covid-19 Salgınının Türk Eğitim Sistemine Yansımaları (47-57). Pegem Akademi.
  • Di Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpinski, Z. & Mazza, J. (2020). The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets, EUR 30275 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg.
  • Eken, Ö., Tosun, N. & Tuzcu Eken, D. (2020). Covid-19 Salgını ile Acil ve Zorunlu Uzaktan Eğitime Geçiş: Genel Bir Değerlendirme. Milli Eğitim, 49(1), 113-128.
  • EURYDICE. (2021). Upper Secondary and Post-Secondary Non-Tertiary Education. Retrieved April, 24, 2021 from https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/upper-secondary-and-post-secondary-non-tertiary-education-44_en.
  • Fatoni, Arifiati, N., Nurkhayati, E., Nurdiawati, E., Fidziah, Pamungkas, G., Adha, S., Irawan, Purwanto, A., Julyanto, O. & Azizi, E. (2020). University Students Online Learning System During Covid-19 Pandemic: Advantages, Constraints and Solutions. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(7), 570-576.
  • Fidan, M. (2021). COVID-19 and Primary School 1st Grade in Turkey: Starting Primary School in The Pandemic Based on Teachers’ Views. Journal of Primary Education, 3(1), 15-24.
  • Gayatri, M. (2020). The Implementation of Early Childhood Education in the Time of Covid-19 Pandemic: A Systematic Review. Humanities & Social Sciences Reviews, 8(6), 46-54.
  • International Association of Universities. (2020). Regional/National Perspectives on the Impact of COVID-19 on Higher Education. Retrieved April, 24, 2021 fom https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid-19_regional_perspectives_on_the_impact_of_covid-19_on_he_july_2020_.pdf.
  • İnan, H. Z. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinde Okul Öncesi Eğitimin Yeniden Yapılandırılması. Milli Eğitim, 49(1), 831-849.
  • İzmirli, S. & Şahin İzmirli, Ö. (2021). Salgın Sürecinde Acil Uzaktan Eğitim Uygulamaları. İçinde A. Çoruk (Ed.), Covid-19 Salgınının Türk Eğitim Sistemine Yansımaları (99-113). Pegem Akademi.
  • Jaramillo, S. G. (2020). COVID-19 and primary and secondary education: the impact of the crisis and public policy implications for Latin America and the Caribbean. COVID19 Policy Document Series. Retrieved April, 24, 2021 from file:///C:/Users/pc/Downloads/undp-rblac-CD19-PDS-Number20-UNICEF-Educacion-EN%20(2).pdf.
  • Liu, S., Zhang, H., Ye, Z. & Wu, G. (2020). Online blending learning model of school-enterprise cooperation and course certificate integration during the COVID-19 epidemic. Science Journal of Education, 8(2), 66-70.
  • Ministry of Education and Vocational Training (2020). El Ministerio de Educación y FP y RTVE lanzan ’Aprendemos en casa’ para facilitar el aprendizaje de todo el alumnado durante la suspensión de clases presenciales [Ministry of Education and FP and RTVE launch ’learn at home’ during school closure], Ministry of Education and Vocational Training, Spain. Retrieved April, 22, 2021 from https://www.educacionyfp.gob.es/prensa/actualidad/2020/03/20200321-mefprtve.html.
  • Muftahu, M. (2020). Higher Education and Covid-19 Pandemic: Matters Arising and the Challenges of Sustaining Academic Programs in Developing African Universities. International Journal of Educational Research Review, 5(4), 417-423.
  • Oktay, A. (2013). Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretimin Çocuğun Yaşamındaki Yeri ve Önemi. İçinde A. Oktay (Ed.), İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları (1-21). Pegem Akademi.
  • Onyema, E. M., Eucheria, N. C., Obafemi, F. A., Sen, S., Atonye, F. G., Sharma, A. & Alsayed, A. O. (2020). Impact of Coronavirus Pandemic on Education. Journal of Education and Practice, 11(13), 108-121.
  • Park, E., Logan, H., Zhang, L., Kamigaichi, N. & Kulapichitr, U. (2020). Responses to Coronavirus Pandemic in Early Childhood Services Across Five Countries in the Asia-Pacific Region: OMEP Policy Forum. International Journal of Early Childhood, 52(3), 249-266.
  • Pınar, M. A. & Dönel Akgül, G. (2020). The Opinions of SEcondary School Students About Giving Science Courses with Distance Education During the Covid-19 Pandemic. Journal of current Researches on Social Sciences (JoCReSS), 10(2), 461-486.
  • Pokhrel, S. & Chhetri, R. (2021). A Literature Review on Impact of COVID-19 Pandemic on Teaching and Learning. Higher Education for the Future, 81), 133-141.
  • Santos, D. O. & de LAcerda, C. M. S. (2020). The Impact of COVID-19 Pandemic on Early Childhood Education and Comorbidities in Brazil: Challenges and Perspectives. Creative Education, 11, 1947-1961. https://doi.org/10.4236/ce.2020.1110142.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). COVID-19 (SARS-CoV-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı. Retrieved April, 20, 2021 from https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39551/0/covid-19rehberigenelbilgilerepidemiyolojivetanipdf.pdf.
  • Tomasik, M. J., Helbling, L. A. & Moser, U. (2020). Educational gains of in-person vs. distance learning in primary and secondry schools: A natural experiment during the COVID-19 pandemic school closures in Switzerland. International Journal of Psychology, Special Issue, 1-11.
  • UNESCO. (2020). Covid-19 Education Response. Education Sector issue notes. Retrieved April, 22, 2021 from https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/issuenotes.
  • UNICEF. (2021). COVID-19 And School Closures. One Year of Education Disruption.
  • UNICEF. (2020). COVID-19: Are children able to continue learning during school clousers? Retrieved April, 22, 2021 from https://data.unicef.org/resources/remote-learning-reachability-factsheet/.
  • United Nations. (2020). Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond.
  • WHO. (2021). WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. Retrieved April, 21, 2021 from https://covid19.who.int/.
  • Xiao, Y. & Fan, Z. (2020). 10 technology trends to watch in the COVID-19 pandemic. Retrieved April, 24, 2021 from https://www.weforum.org/agenda/2020/04/10-technology-trends-coronavirus-covid19-pandemic-robotics-telehealth/.
  • Yoshikawa, H., Wuermli, A. J., Britto, P. R., Dreyer, B., Leckman, J. F., Lye, S. J., Ponguta, L. A., Richter, L. M. & Stein, A. (2020). Effects of the Global Coronavirus Disease-2019 Pandemic on Early Childhood Development: Short-and Long-Term Risks and Mitigating Program and Policy Actions. The Journal of Pediatrics, Vol: 223, 188-193.
  • Zeybekoğlu Akbaş, Ö. & Dursun, C. (2020, 23-25 October). “A Study on Working Mothers of Children Missing Out on Preschool Education During Stay-Home Order. World Children Conference, Ankara, Turkey.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Alper Yetkiner

Publication Date July 30, 2021
Submission Date May 31, 2021
Acceptance Date June 17, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Yetkiner, A. (2021). A Review of the New Normal Education World. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 68-80.






open-access-logo.png                                                                                                        88x31.png