İdris-i Bitlisî’nin eserleri üzerine yapılmış olan bazı çalışmalarda, onun eserlerinden bazısı babası, Hüsameddin Ali ve Oğlu Ebülfazl Mehmed Efendi’nin eserleriyle karıştırılmıştır. Bu durum, İdris’in eserleri üzerine şimdiye kadar sağlıklı bir çalışmanın gerçekleştirilememiş olmasından kaynaklanmaktadır. Osmanlı Müellifleri’nde İdris’in eseri olarak zikredilen bazı eserlerin, babası Hüsameddin’e ait olduğu anlaşılmaktadır. Kütüphanelerin veri tabanında, İdris’in adına kayıtlı bulunan bazı eserler için de aynı şeyi söylemek mümkündür. Bu çalışmada, kütüphanelerde, Süleymaniye Kütüphanesi’nin muhtelif bölümlerinde yanlışlıkla İdris’in eseri olarak kayıtlı bulunan, Kenzü’l-hafî fî Makâmât-ı Sûfî, Şerh-i Hutbeti’l-beyân, Tercüme-i Ahlâk-i Muhsinî; Cerîde-i Âsâr ve Harîde-i Âhbâr adlı eserler ile bunların birincisinin Hüsameddin Ali’nin telifi olan Kitâbu’n-nusûs ile aynı eser olduğu hakkında bilgiler verilmiştir. Bu arada, Hüsameddin Ali el-Bitlisî’nin eseri olan Kenzü’l-hafî fî Makâmât-ı Sûfî ile Ebülfazl Mehmed Efendi’nin Cerîde-i Âsâr ve Harîde-i Âhbâr’ın şimdiye kadar herhangi bir nüshasına rastlanılmamış olduğunu da belirtmek isteriz
İdris-i Bitlisî Hüsameddin-i Bitlisî Ebülfazl Mehmed Efendi Cerîde-i Âsâr ve Harîde-i Âhbâr
In some works done over Idri-i Bitlisi’s writings, have been mixed with writings of his father Husameddin Ali and his son Ebulfazl Mehmet Efendi. This situation has been a result of lack of a healthy elaboration regarding the writings of Idrisi so far. It is understood that some of the writings that have been mentioned as Idris’s are that of father Husameddin. Also, the same can be said for some writings that is registered under Idris’s name in some liberaries. In this paper, some information has been presented on Kenzü’l-hafî fî Makâmât-ı Sûfî, Şerh-i Hutbeti’l-beyân, Tercüme-i Ahlâk-i Muhsinî; Cerîde-i Âsâr ve Harîde-i Âhbâr that has been mistakenly registered under Idris’s name in Suleymaniye Kutuphanesi and that from these writings Kenzü’l-hafî fî Makâmât-ı Sûfî has been the same with the work of Husameddin Ali’s Kitabu’n-nusus. In addition, it must also be mentioned that any copies of Kenzu’l-hafi fi Makamat-i Sufi which is a writing of Ali el-Bitlisi and Ceride-i Asar and Haride-i Ahbar writen by Ebulfazl Mehmed Efendi have not been discovered so far
İdris-i Bitlisî Hüsameddin-i Bitlisî Ebülfazl Mehmed Efendi Cerîde-i Âsâr ve Harîde-i Âhbâr
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Issue: 2 |