Çağdaş sanatın zaman ve mekânla ilişkisini günümüz sanat sahnesine bakarak inceleyen
bu makalede, çağdaş sanat pratiğinin tüketilen bir şimdinin peşinde olması durumuna eleştirel
yaklaşılmaktadır. Şimdinin ve burada olmanın bir politika olarak okunabileceği çağdaşlık fik-
rinde ısrar eden Batı evrenselliği ve Batı tarzı sanat yapmanın ortaklığı, farklılıklarla kuşatılan
küresel sanat etkinliklerinde gözlemlenebilmektedir. Günümüz sanatında çağdaşlığın özellikle
neye tekabül ettiği, farklı sanat tarihçileri ve kültür kuramcıları tarafından henüz sonlanmamış
bir tartışma olarak devam etmektedir. Çok tartışılan bu çağdaşlık kavramı ile hizalanan ve eşitle-
nen farklı kimlikler çoktan nesnelliğini kaybetmiş çağdaş sanatın yeni nesnesi olarak belirmek-
tedir.
This article aims to analyse contemporary art’s relationship to space and time by observing
today’s art scene. It critically approaches the situation that contemporary art practice is after
an instantly consumable present. Western universalism and the consortium of Western way of
doing art which insist on contemporaneity, that can be read as a political act of being here and
now, can be observable in global art events in which differences are embraced. What contempo-
raneity refers to particulary is still an ongoing argument that has been eloborated by various art
historians and culture theorists. Different identities, that are aligned and equalized by this ar-
gumantative concept, contemporaneity, have become the new object of contemporary art which
has already given up its objecthood.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2016 |
Submission Date | September 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 14 |