Sỳntaxis in classical Greek means “construction, order” and this term was used for the first time by
Stoics (3rd century in B.C.) in relation to the logical content of expressions. However, interest existed in the
categories of syntax, in early Greek thinkers (Protagoras, Plato, Aristotle, etc., later Stoics), and the logical
analysis of the speech was first undertaken by them. The first studies of a syntactic took place in the following
areas: 1) Classification of expressions according to communication purposes; 2) Division of the sentence
into main parts; 3) Determination of relations between parts of compounded syntactic constructions.
In traditional grammar and linguistics studies, the syntax is basically used in three ways: 1) Branch
of linguistics with its subject being the sentence and phrase/word-combination; 2) The doctrine of the
features of functioning in speech of word classes (parts of speech); 3) Phrase types, and phrase and sentence
construction models.
As is evident, both early syntactic studies and traditional syntax examine occurrences of speech, not
language, especially sentences. In terms of contemporary linguistics, however, the syntax is a subsystem of
language system consisting of monemes/linguistic signs, objectively found in the mind of each individual.
Therefore, this study discusses what the inventory and structural units of the syntax, which is a language
system component. In this article, the units such as expression, sentence, phrase, etc. are accepted as
formations of speech, not of language. The following hypothesis is put forward in this study: The inventory
units of the syntax, are syntactic lexemes; and that these structural units are constructions. Syntactic lexemes
are images in the mind of a person of a sign or signs in speech, perceived as one whole/a word by speaker;
constructions are mental equivalents of phrases in speech.
Grekçe sỳntaxis (söz dizimi), “kuruluş, düzen” anlamına gelir ve ilk defa bu terim, M.Ö. 3. yy.’da Stoikler
tarafından anlatımların mantıksal içeriğiyle ilgili olarak kullanılır. Ancak söz dizimi kategorilerine, daha,
erken Grek düşünürleri (Protagoras, Platon, Aristoteles vb., sonraları Stoikler) ilgi duyar ve bu düşünürler
tarafından sözün mantıksal çözümlemesi yapılır. İlk söz dizimsel çalışmalar, (1) bildirişim amaçlarına
göre anlatımların sınıflandırılması, (2) tümcenin ana/temel parçalara ayrılması, (3) birleşik söz dizimsel
kuruluşların parçaları arasındaki bağıntıların belirlenmesi alanlarında yapılır.
Geleneksel dil bilgisi ve dil bilimi çalışmalarında ise söz dizimi, temel olarak üç anlamda kullanılır:
1) Konusu, tümce ve öbek olan dil bilgisi/dil bilimi dalı; 2) Farklı kelime türlerinin söz alanında işleyiş
özellikleri üzerine öğreti; 3) Öbek tipleri ve öbek ve tümce kuruluş modelleri topluluğu.
Görüldüğü üzere, hem erken söz dizimsel çalışmalar, hem de geleneksel söz dizimi, dil değil, söz
olgularını, özellikle de tümceleri inceler, yani söz alanıyla uğraşır. Oysa çağdaş dil bilimi açısından söz dizimi,
her bir bireyin zihninde nesnel olarak bulunan, monemlerden/dilsel göstergelerden oluşan dil dizgesinin bir
alt dizgesidir. Dolayısıyla bu çalışmada tartışılan, bir dil dizgesi bileşeni olan söz diziminin dağarcık/envanter
ve yapı/strüktürel birimlerinin ne olduğu meselesidir. Anlatım, tümce, öbek gibi birimler, bu makalede
dil (içi) değil, söz alanına ait oluşumlar olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmada söz diziminin dağarcık
birimlerinin, söz dizimsel sözcük birimleri; strüktürel birimlerinin ise yapılar olduğu tezi işlenmektedir. Söz
dizimsel sözcük birimleri, söz alanındaki tek göstergeli/parçalı veya konuşucu tarafından tek bir gösterge/
kelime gibi algılanan oluşumların zihindeki imgeleri/tasarımları; yapılar ise, söz düzeyindeki öbeklerin
zihni eş değerleridir.
dil söz dizim/sentagma söz dizimi anlatım tümce söz dizimsel sözcük birimi/ sentaktik leksem yapı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |
MUJOT publishes scientific studies such as research articles, review articles; historiographic studies, archival and monographic source publications, scholarly translation and transcriptions, bibliography and chronologies, book and thesis reviews, interviews and obituary studies along with announcements about related subjects about Turkic World particularly in the fields of language, culture, literature, history, folklore, geography and art.