Türk Devletleri Teşkilatı (TDT), ortak tarih ve kültür bağlarına dayanarak Türk dünyasında dayanışma ve iş birliğini güçlendirmek amacıyla hareket eden önemli bir uluslararası kuruluştur. Eğitim politikaları, bu iş birliğini pekiştirmek ve ortak bir kimlik inşa etmek için stratejik bir araç olarak kullanılmaktadır. Bu makale, TDT’nin eğitim politikalarını inceleyerek üye ülkeler arasındaki kültürel ve akademik iş birliğine katkılarını ele almakta ve TDT’nin kuruluşundan itibaren eğitim alanında yürüttüğü politikaları, ortak tarih, dil ve kültürel mirası, bilimsel iş birliğinin artırılması konularını temel ilkeler çerçevesinde analiz etmektedir. Türkçenin uluslararası bir iletişim dili olarak teşvik edilmesi, ortak tarih ders kitaplarının hazırlanması ve Türk Üniversiteler Birliği gibi yapılar aracılığıyla akademik iş birliğinin desteklenmesi, TDT’nin temel stratejileri arasında yer almaktadır. Ayrıca, Orhun Süreci gibi girişimler yükseköğretimde uyumu artırmayı ve öğrenci-akademisyen hareketliliğini teşvik etmeyi hedeflemektedir. Makalede eğitim politikalarının, TDT’nin bölgesel kalkınma ve küresel rekabet gücüne yönelik vizyonuyla nasıl uyum sağladığı detaylı bir şekilde incelenmiştir. Bu çalışmada, TDT’nin eğitim politikalarının Türk dünyasında ortak bir kimlik ve gelecek inşa etme sürecine olan katkıları değerlendirilmektedir.
The Organization of Turkic States (OTS) is a significant international organization that operates with the aim of strengthening solidarity and cooperation within the Turkic world, based on shared historical and cultural ties. Educational policies are utilized as a strategic tool to reinforce this cooperation and to construct a shared identity. This article examines the educational policies of the OTS and their contributions to cultural and academic collaboration among member states and analyzes the OTS’s educational initiatives since its establishment, focusing on core principles such as shared history, language, cultural heritage, and the promotion of scientific collaboration. Key strategies include promoting Turkish as an international language, developing shared history textbooks, and fostering academic cooperation through institutions like the Turkic Universities Union. Additionally, initiatives like the Orhun Process aim to enhance harmony in higher education and encourage student and faculty mobility. The article explores how these educational policies align with the OTS’s vision for regional development and global competitiveness. This study evaluates the contributions of the OTS’s educational policies to building a shared identity and future within the Turkic world.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Modern Turkish History |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 17, 2025 |
Submission Date | January 15, 2025 |
Acceptance Date | March 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: Türk Devletleri Teşkilatı (Dünü, Bugünü, Yarını) |
MUJOT publishes scientific studies such as research articles, review articles; historiographic studies, archival and monographic source publications, scholarly translation and transcriptions, bibliography and chronologies, book and thesis reviews, interviews and obituary studies along with announcements about related subjects about Turkic World particularly in the fields of language, culture, literature, history, folklore, geography and art.