Türkiye’de denizcilik sektörü kamu ve özel girişimler sayesinde gün geçtikçe gelişme göstermektedir. Ticaret ve sanayi merkezi olmasının yanında aynı zamanda coğrafi konumu sayesinde lojistik sektörü açısından da büyük bir öneme sahip olan Kocaeli bu gelişmeler ışığında en önemli deniz hudut kapılardan biri konumuna gelmiştir. Küresel yahut yerel ticarette faaliyet gösteren her işletme, ister büyük ister küçük çaplı olsun pazar, müşteri ve genel ekonomi hakkında bazı öngörülerde bulunmak ister. Bahsi geçen işletmelerden biri olan limanlar için de talep tahini büyük önem arz etmektedir. Liman operasyonlarının ve liman altyapı/üstyapı hizmetlerinin sekteye uğramadan devamlılığını sağlaması, trafik düzeninin karmaşıklığa yol açmaması, güvenlik açıklığı yaşanmaması, doğal ve mali kaynakların verimli kullanımının sağlanması ve tüm benzer arz-talep uyumsuzluğunun sonuçlarından kaçınmak için limanlarda talep tahminine başvurulmaktadır. Çalışmada yer verilen çoklu regresyon analizinde; 2009 ile 2020 yılları arası Türkiye’deki toplam yük (ton) ve toplam elleçlenen konteyner (adet) verileri bağımlı değişkenler, 2009 ile 2020 yılları arası Türkiye’ye ait GSYİH, ithalat, ihracat ve nüfus rakamları bağımsız değişkenler olarak yer almıştır. Yapılan çalışma sonucunda; toplam yük olarak değerlendirildiğinde Kocaeli limanlarının uzun vadede yeni bir kapasiteye ihtiyacının olmadığı, konteyner açısından değerlendirildiğinde ise mevcut 3.7 milyon TEU kapasitenin 2033 yılında itibaren yetmeyeceği ve Kocaeli’nde yeni konteyner kapasitesine ihtiyaç olacağı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Maritime Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |