Bu araştırmanın amacı, Bilim ve Sanat Merkezleri’nden (BİLSEM) yararlanan özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin COVID-19 korkuları ile yaşam doyumlarını çeşitli değişkenler bağlamında incelemek, öğrencilerde COVID-19 korkusu ile yaşam doyumu arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel karşılaştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Muğla ilinde BİLSEM’lerden yararlanan ortaokul öğrencileri, örneklemini Fethiye BİLSEM’e devam eden 103 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veriler, kişisel bilgi formu, Çocuklar İçin Yaşam Doyumu Ölçeği (ÇİYDÖ) ve COVID-19 Korkusu Ölçeği (C-19KÖ) ile toplanmıştır. Araştırmada kullanılan ölçek puanlarının normal dağılım göstermemesi nedeniyle veri analizlerde parametrik olmayan test tekniklerinden Mann Whitney U Testi, Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis Testi, Spearman Korelasyon Analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre özel yetenekli öğrencilerin ÇİYDÖ puanları arasında cinsiyet, sınıf düzeyi, kardeş sayısı, öğrencinin ailedeki sırası, anne ve baba eğitim durumlarına göre anlamlı farklılık olmadığı belirlenmiştir. Özel yetenekli öğrencilerin C-19 KÖ puanları arasında cinsiyet, sınıf düzeyi ve anne eğitim durumuna göre anlamlı farklılık olduğu; kardeş sayısı, öğrencinin ailedeki sırası ve baba eğitim durumlarına ise anlamlı farklılık olmadığı belirlenmiştir. Özel yetenekli öğrencilerin ÇİYDÖ ve C-19KÖ puanları arasında negatif yönde, orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak, öğrenci ve ailelerde COVID-19 korkusunu azaltmaya yönelik, öğrenci ve ailelere psikolojik sağlamlık, krizle baş etme yöntemleri ve aile içi iletişim, ebeveyn iletişimi konularında destekler sağlanması önerilmektedir.
The aim of this research is to examine the fear of COVID-19 and life satisfaction of gifted secondary school students who benefit from Science and Art Centers (BİLSEM) in the context of various variables, and to examine the relationship between fear of COVID-19 and life satisfaction in students. Relational comparison design, one of the quantitative research methods, was used in the research. The universe of the research consisted of secondary school students who benefited from BİLSEMs in Muğla, and the sample was 103 secondary school students attending Fethiye BİLSEM. In the study, data were collected with the personal information form, the Children's Satisfaction with Life Scale (CSLS), and the COVID-19 Fear Scale (C-19 FS). Since the scale scores used in the study did not show normal distribution, non-parametric test techniques Mann Whitney U Test, Mann Whitney U Test, Kruskal Wallis Test and Spearman Correlation Analysis test were used in data analysis. According to the results of the research, it was determined that there was no significant difference between the CSLS scores of the gifted students according to gender, grade level, number of siblings, the order of the student in the family, and the educational status of their parents. It was found that there was a significant difference between the C-19 FS scores of gifted students according to gender, grade level and mother's education level; it was determined that there was no significant difference in the number of siblings, the rank of the student in the family and the educational status of the father. It has been determined that there is a negative, moderately significant relationship between the CSLS and C-19 FS scores of the gifted students. Based on the results of the research, it is recommended to provide support to students and families in terms of psychological resilience, methods of coping with the crisis, and family communication and parent communication in order to reduce the fear of COVID-19 in students and families.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 1 |