Research Article
BibTex RIS Cite

Uluslararası Üniversite Öğrencilerinin Türk Diline İlişkin Kaygıları ve Bilişsel Farkındalıkları Arasındaki İlişkinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2024, Volume: 11 Issue: 1, 1 - 20, 23.05.2024
https://doi.org/10.21666/muefd.1250368

Abstract

Bu çalışmada, uluslararası üniversite öğrencilerinin türk diline ilişkin kaygıları ve bilişsel farkındalıkları arasındaki ilişkinin incelenip ortaya konması; bu kaygı ve bilişsel farkındalıkların cinsiyet, yaş, geldikleri ülke, Türkiye’de kaldıkları süre ve öğrenim gördükleri fakültenin kaygı ve bilişsel farkındalıklarının hangileri olduğunun belirlenmesi; uluslararası üniversite öğrencilerinin Türkçe öğrenme kaygısı ve kendi bilişsel farkındalığının ve davranışlarının incelenmesini Türkçe diline ilişkin kaygılarının önemini ortaya koymak ve tespit edilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca araştırmada, uluslararası üniversite öğrencilerinin Türk diline ilişkin kaygıları ve bilişsel farkındalıkları arasındaki ilişkinin cinsiyet, yaş, Türkiye’de kaldıkları süre, öğrenim gördükleri fakülte vb. değişkenler bakımından anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği de incelenmiştir. Araştırmada, yöntem olarak betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veriler, ‘’Horwitz, Horwitz ve Cope (1986)’un Yabancı Dil Öğrenme Kaygı Ölçeği’’ ve ‘’Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği (MAI)’’ ile elde edilmiştir. Araştırma, örneklemini 175 kişilik Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi lisans, yüksek lisans ve doktora öğrencileri, farklı fakültelerde öğrenim gören 175 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama değerler, T-testi ve MANOVA kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin geldikleri ülkeler değişkeni açısından bazı ülkeler arasında yüksek kaygı eğilimine sahip olurken, bilişsel farkındalık yaş ve geldikleri ülke değişkeni açısından anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır.

References

  • Abdieva, R. (2017). Bağımsızlıklarını Kazandıktan Sonra Türk Cumhuriyetlerinin Dil Politikaları ve Türkiye İle Ortak Dil ve Ortak Alfabe Çalışmaları. Uluslararası Türk Lehçe Araştırmaları Dergisi (TÜRKLAD). 1(2)104-119. DOI: https://doi.org/10.30563/turklad.357305
  • Açıkgöz. Ö. (1996), Etkili Öğrenme ve Öğretme, Kanyılmaz Matbaası, İzmir
  • Ağar, M. E. (2004). Türkçe Öğretiminin Tarihçesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1, 1-10.
  • Akin, A., Abacı, R. & Çetin, B. (2007). The validity and reliability of the turkish version of the metacognitive awareness inventory. Educational Sciences: Theory & Practice, 7(2), 671-678.
  • Alexander et al., (J.M. Alexander, M. Carr, P.J. Schwanenflugel) (1995), Development of metacognition in gifted children: Directions for future research, Developmental Review, 15 (1995), 305-325
  • Alghorbany A, Hamzah M H (2020) The interplay between emotional intelligence, oral communication skills and second language speaking anxiety: a structural equation modeling approach, The Southeast Asian Journal of English Language Studies – Vol 26(1): 44 – 59, http://doi.org/10.17576/3L-2020-2601-04
  • Alkan, H. (2019). Lise öğrencilerinin sosyal başarı hedefleri ve akran zorbalığı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alyılmaz S (2010), Türkçe Öğretiminin Sorunları, Journal of Turkish Studies, 5(3) 728-749, http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.
  • Alyılmaz, S. Biçer, N. ve Çoban, İ. (2015). Atatürk Üniversitesinde Öğrenim Gören Kırgız Öğrencilerin Türkçe ve Türkiye’ye Yönelik Görüşleri. Uluslararası, Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 328-338.
  • Andrade, M. (2009). Foreign language learning anxiety in japanese EFL university classes: Physical, emotional, expressive and verbal reactions. Sophia Junior College Journal, 29,1-24.
  • Aslan E, Thompson A S (2021) The interplay between learner beliefs and foreign language anxiety: insights from the Turkish EFL context, The Language Learning Journal, 49 (2) 189-202, https://doi.org/10.1080/09571736.2018.1540649
  • Bağcı.H. (2010). Türkçe öğretmen adaylarinin yazili anlatim yeterlilik düzeyleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2) 45-68
  • Bailey D R, Almusharraf· N (2022) A structural equation model of second language writing strategies and their influence on anxiety, proficiency, and perceived benefits with online writing, Education and Information Technologies (2022) 27, 10497-10516, https://doi.org/10.1007/s10639-022-11045-0
  • Baker, L., & Brown, A. L. (1984). Metacognitive skills and reading. In P. D. Pearson, R. Barr, M. L. Kamil and P. Mosenthal (Eds.), Handbook of Reading Research (pp. 353-394). New York: Longman
  • Barlow, D. (2002). Anxiety and its disorders: The Nature and Treatment of Anxiety and Panic. New York: Guilford Press.
  • Bedir, H. (1996), The effects of using cognitive learning strategies on reading comprehension ability of turkish student, Cukurova University, (Unpublished Doctorate Thesis), Institute of Social Science
  • Birinci, F. G. (2019). The relationship between information technology self-efficacy beliefs of instructors of Turkish as a foreign language and their use of technology, (Unpublished Doctoral Thesis). Hacettepe University, Institute of Turkish Studies, Ankara.
  • Bölükbaş, F. (2011). Arap öğrencilerin türkçe yazili anlatim becerilerinin değerlendirilmesi. Journal of Turkish Studies, 6 (3), 1357-1367, http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2415
  • Brown, A. (1987). Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. In F. E. Weinert & R. H. Kluwe, (Eds.) Metacognition, motivation, and understanding (pp. 65-116). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları
  • Çakıroğlu, A. (2007). Üstbiliş. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 21-27.
  • Christensen LB, Johnson RB, Turner LA (2015), Araştırma Yöntemleri- Desen ve Analiz (Çev Adt: Ahmet Aypay), Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Ciardiello, A. V. (1998). Did You Ask a Good Question Today? Alternative Cognitive and Metacognitive Strategies. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 42(3), 210-219. http://www.jstor.org/stable/40014681
  • Çocuk, H.E.& Yanpar Yelken, T.(2021). The effect of planned writing model on writing anxiety, self-efficacy and B2 level achievement of learners of Turkish as a foreign language. Journal of Language and Linguistic Studies, 17 (Special Issue 1), 458-471.
  • Creswell, J. W (2016) Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, (Çev Editörü Selçuk Beşir Demir), Ankara: Siyasal Yayınevi
  • Cüceloğlu, D. (2005). Yeniden İnsan İnsana (22. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Daniel, S. J. , Xie, F. & Kedia, B. L. (2014). 2014 U.S. Business Needs for Employees with International Expertise. Proceedings of Internationalization of U.S. Education in the 21st Century The Future of International and Foreign Language Studies A Research Conference on National Needs and Policy Implications, April 13-14, 2014, St, Williamsburg, England. Williamsburg: The Coalition for International Education.
  • Demirel, Ö. (2003), Eğitim sözlüğü, (2. Edition) PegemA Publication, Ankara
  • Demir-Gülşen, M. (2000), A model to ınvestigate probability and mathematics achievement ın terms of cognitive, metacognitive and affective variables, Master Thesis, Boğaziçi University, The Institute for Graduate Studies in Science and Engineering, İstanbul
  • Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition. Oxford University Press. California.
  • Erden, M.& Akman, Y. (1996), Eğitim Psikolojisi: Gelişim-Öğrenme-Öğretme, Arkadaş Yayınları, 3. Baskı, Ankara
  • Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive- developmental inquiry. American Psychologist, 34 (10), 906-911.
  • Flavell, J.H., Green, F.L., Flavell, E.R., & Lin, N.T. (1999). Developmentof children’s knowledge about unconsciousness. Child Development, 70, 396-412.
  • Fortunato, I., Hecht, D., Tittle, C. K., & Alvarez, L. (1991). Metacognition and problem solving. The Arithmetic Teacher, 39(4), 38-40.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2015). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Freud, S. (1933). New Introductory Lectures on Psychoanalysis. Norton & Co.
  • Gardner, R. (1989). Anxiety and second language learning: toward a theoretical clarification. Language Learning.39. 251-275.
  • Gelen, İ. (2003). Bilişsel farkındalık stratejilerinin Türkçe dersine ilişkin tutum, okuduğunu anlama ve kalıcılığa etkisi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Göçer, A; Moğul, S. (2011).Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi İle İlgili Çalışmalara Genel Bir Bakış. Journal of Turkish Studies, 6 (3)797-810, http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies
  • Gümüş, N.(1997). Öğrenmeyi öğretmenin öğrenci erişisi, kalıcılığı ve akademik benliğe etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) , Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Han, H. R. (2009). Measuring anxiety in children: A methodological review of the literature. Asian Nursing Research, 3(2), 49-62.
  • Horwitz, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. (1986). Foreign Language Classroom Anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125–132. https://doi.org/10.2307/327317
  • Hyperlink, https://sayilarla.omu.edu.tr/?page=uluslararasi_ogrenci_sayisi, Retrieved date: 10-01-2022
  • İskender, Y. C., & Savaşçı, M. (2023). Foreign language teaching anxiety of Turkish EFL teachers, Kastamonu Education Journal, 31(3), 464-483. doi: 10.24106/KEFDERGİ-2023-0019
  • Johnson, B., & Christensen L. (2014). Educational Research Methods. SAGE Publications.
  • Karakelle, S. ve Saraç, S. (2007). Çocuklar için üst bilişsel farkindalik ölçeği (ÜBFÖ-Ç) A ve B formları: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 10(20), 87- 103.
  • Karatay, H. (2007), İlköğretim Türkçe öğretmeni adaylarının okuduğunu anlama becerileri üzerine alan araştırması, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Khawaja N G, Chan S, Stein G (2017) The relationship between second language anxiety and international nursing students stress, Journal of International Students, 7(3), 601-620, doi:10.5281/zenodo.570021
  • Kierkegaard, S. (2013). Kaygı Kavramı. Hasan Ali Yücel Klasikler Dizisi. (T. Armaner, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları (1844).
  • Kleinmann, H. (2006). Avoidance behavior in adult second language learning. Language Learning, 27, 93-107.
  • Köksal, N. (2005). Beyin temelli ögrenme. İçinde: Ö. Demirel (Ed.). Egitimde Yeni Yönelimler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Köroğlu, E. (2013). Kaygılarımız, korkularımız nedir? Nasıl baş edilir?. Ankara: HYB.
  • Kuhn, D. (2000). Metacognitive development. Current Directions in Psychological Science, 9, 178-181.
  • Kumar, A. E. (1998). The influence of metacognition on managerial hiring decision making: Implications for management development. (Doctoral Dissertation), Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Lee (Esther) E J (2016) Reducing international graduate students’ language anxiety through oral pronunciation corrections, System 56 (2016) 78-95, doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.system.2015.11.006
  • MacIntyre, D. (1991). Methods and results in the study of anxiety and language learning: a review of the literature. Language Learning, 41, 85-117.
  • MacIntyre, D. (1989). Anxiety and second language learning: toward a theoretical clarification. Language Learning, 39, 251-275.
  • MacIntyre, D. (1991). Investigating language class anxiety using the focused essay technique. The Modern Language Journal, 296-304.
  • MacIntyre, P. D. & Gardner, R. (1991a). Language anxiety: Its relationship to other anxieties and to processing in native and second languages. Language Learning, 41, 513-534.
  • Mevarech, Z. R. (1999). Effects of metacognitive training embedded in cooperative settings on mathematicalproblem solving. The Journal of Educational Research, 92, 195-205.
  • Mikami H (2023) A preliminary assessment of facilitating anxiety in second language reading, Reading in a Foreign Language, 35(1), 30-47.
  • Namlu, A. G. (2004). Bilişötesi Öğrenme Stratejileri Ölçme Aracının Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 123-136.
  • Özdemir, M. (2019). Yabancılara Türkçe öğretiminde eylemsilerin biçim-anlam ve kullanım açısından değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Özerbaş, M. A., Yılmaz, K., Babatürk, S. ve İnalöz, A. B. (2023). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin öğrenen özerkliği algısı ile Türkçe öğrenmeye yönelik kaygıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 73-107.
  • Özsoy, G. (2007). İlkögretim besinci sınıfta üstbiliş stratejileri öğretiminin problem çözme başarısına etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özsoy, G. (2008). Üstbiliş. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 713-740.
  • Pilten, P. (2008) Üstbiliş stratejileri öğretiminin ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematiksel muhakeme becerilerine etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Półtorak E (2022) O zjawisku lęku językowego z perspektywy uczących się drugiego/kolejnego języka obcego online, Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego 58(1) 43-64, ISSN 1429-2173, eISSN 2545-3971,http://dx.doi.org/10.14746/n.2022.58.1.4, http://poltowneo.org/
  • Sağlam, M. (2015). Yargılama süreci devam eden suça sürüklenen çocuklara yönelik hazırlanan destek eğitim programının çocukların duygu ve düşüncelerine etkisinin incelenmesi (Doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Schneider, W. (1998). Performance prediction in young children: Effects of skill, metacognition and wishful thinking. Developmental Science, 1(2), 291-297.
  • Schneider, W. ve K. Lockl (2002). The development of metacognitive knowledge in children and adolescents.In: T. Perfect, B. Schwartz (eds.). Applied metacognition. West Nyack, NY, USA: Cambridge University Pres.
  • Şen H, S. (2003). Bilişötesi stratejilerin ilköğretim okulu besinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Senemoğlu, N. (2010), Gelişim, öğrenme ve öğretim, Pegem Akademi, Ankara
  • Sönmez, V. (2008). Öğretim ilke ve yöntemleri, 2. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Soydan, Ş. (2001). Development of instruments for the assessment of metacognitive skills in mathematics: An alternative assessment attempt, (Unpublished Master’ Thesis), Boğaziçi University.
  • Sparks, R., & Ganschow, L. (1991). Foreign Language Learning Difficulties: Affective or Native Language Aptitude Differences?, Modern Language Journal, 75, 3-16. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4781.1991.tb01076.x
  • Sperling, R. A., Howard, B. C. Miller, L. A., & Murphy, C. (2002). Measures of Children’s Knowledge and Regulation of Cognition. Contemporary Educational Psychology, 27, 51-79.
  • Spielberger, C. D. (1966) Anxiety and Behaviour: Theory and Research Anxiety, New York: Academic Pres.
  • T.C. Resmi Gazete (1983). https://www.resmigazete.gov.tr/
  • T.C. Resmi Gazete (1985). https://www.resmigazete.gov.tr/
  • Takahashi, M., Overton, W.F. Formal reasoning in Japanese older adults: The role of metacognitive strategy, task content, and social factors. Journal of Adult Development, 3, 81–91 (1996). https://doi.org/10.1007/BF02278774
  • Taraban, R., Rynearson, K., & Kerr, M. (2000). College students' academic performance and self-reports of comprehension strategy use. Reading Psychology, 21(4), 283–308. https://doi.org/10.1080/027027100750061930
  • Urquhart, A. H., & Weir, C. J. (1998). Reading in a Second Language: Process, Product and Practice. Longman.
  • Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Wang L, MacIntyre D (2021) Second language listening comprehension: The role of anxiety and enjoyment in listening metacognitive awareness, SSLLT 11 (4) 491-515, http://dx.doi.org/10.14746/ssllt.2021.11.4.2.
  • William, E. (2005). Mixted methods research desings in counselling psychology. University of Nebraska. Nebraska: Sage Publications.
  • Yeşilçınar S & Erdemir N (2023) Are enjoyment and anxiety specific to culture? An investigation into the sources of Turkish EFL learners’ foreign language enjoyment and anxiety, Innovation in Language Learning and Teaching, 17:2, 453-468, doi: 10.1080/17501229.2022.2063295
  • Yoğurtçu, K. & Yoğurtçu G. (2013). Yabancı dil olarak Türkçenin öğreniminde kaygının akademik başarıya etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitütüsü Dergisi, Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 6, 1115-1158.
  • YÖK (2016). Yüksek Öğretim İstatisitkler,, https://istatistik.yok.gov.tr/, Erişim :Tarihi 15 Aralık 2023
  • YÖK (2019). Yüksek Öğretim İstatisitkler,, https://istatistik.yok.gov.tr/, Erişim :Tarihi 15 Aralık 2023
  • YÖK (2021). Yüksek Öğretim İstatisitkler,, https://istatistik.yok.gov.tr/, Erişim :Tarihi 15 Aralık 2023
  • YÖK, https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/hedef-odakli-uluslararasilasma.aspx, Erişim Tarihi: 15-12-2023
  • Yurdakul, B. (2004). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının ögrenenlerin problem çözme becerilerine, biliş ötesi farkındalık ve derse yönelik tutum düzeylerine etkisi ile öğrenme sürecine katkıları, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Zhou L, Xi Y & Lochtman K (2023) The relationship between second language competence and willingness to communicate: the moderating effect of foreign language anxiety, Journal of Multilingual and Multicultural Development, 44:2, 129-143, doi:10.1080/01434632.2020.1801697

Examination of The Relationship Between International University Students' Concerns Regarding the Turkish Language and Their Cognitive Awareness in Terms of Some Variables

Year 2024, Volume: 11 Issue: 1, 1 - 20, 23.05.2024
https://doi.org/10.21666/muefd.1250368

Abstract

In this study, examining and revealing the relationship between international university students' anxiety about and cognitive awareness of Turkish language; determining the anxiety and cognitive awareness of these anxiety and cognitive awareness according to gender, age, country of origin, duration of stay in Türkiye and the faculty they attend; It is also aimed to examine the anxiety of learning Turkish and their own cognitive awareness and behaviors of international university students, to reveal the importance of their concerns about Turkish language. In addition, whether there was a significant difference regarding the direction of the relationship between the anxiety and cognitive awareness of the international university students about Turkish language in terms of variables such as gender, age, the length of stay in Turkey, the faculty they attend, etc. In the research, descriptive survey model was used as a method. The data in the study were obtained using the scales " Foreign Language Learning Anxiety Scale developed by Horwitz, Horwitz and Cope (1986) " and "Metacognitive Awareness Scale (MAI)". The sample of the research consisted of 175 undergraduates, graduate and doctorate students from different faculties at Samsun Ondokuz Mayıs University. Frequency, percentage, mean values, T-test and MANOVA were used in order to analyse the data. As a result of the study, while the students had a high tendency of anxiety among some countries in terms of the variable of the country they came from, significant differences emerged in terms of the variables such as age, cognitive awareness and the country they came from.

References

  • Abdieva, R. (2017). Bağımsızlıklarını Kazandıktan Sonra Türk Cumhuriyetlerinin Dil Politikaları ve Türkiye İle Ortak Dil ve Ortak Alfabe Çalışmaları. Uluslararası Türk Lehçe Araştırmaları Dergisi (TÜRKLAD). 1(2)104-119. DOI: https://doi.org/10.30563/turklad.357305
  • Açıkgöz. Ö. (1996), Etkili Öğrenme ve Öğretme, Kanyılmaz Matbaası, İzmir
  • Ağar, M. E. (2004). Türkçe Öğretiminin Tarihçesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1, 1-10.
  • Akin, A., Abacı, R. & Çetin, B. (2007). The validity and reliability of the turkish version of the metacognitive awareness inventory. Educational Sciences: Theory & Practice, 7(2), 671-678.
  • Alexander et al., (J.M. Alexander, M. Carr, P.J. Schwanenflugel) (1995), Development of metacognition in gifted children: Directions for future research, Developmental Review, 15 (1995), 305-325
  • Alghorbany A, Hamzah M H (2020) The interplay between emotional intelligence, oral communication skills and second language speaking anxiety: a structural equation modeling approach, The Southeast Asian Journal of English Language Studies – Vol 26(1): 44 – 59, http://doi.org/10.17576/3L-2020-2601-04
  • Alkan, H. (2019). Lise öğrencilerinin sosyal başarı hedefleri ve akran zorbalığı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alyılmaz S (2010), Türkçe Öğretiminin Sorunları, Journal of Turkish Studies, 5(3) 728-749, http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.
  • Alyılmaz, S. Biçer, N. ve Çoban, İ. (2015). Atatürk Üniversitesinde Öğrenim Gören Kırgız Öğrencilerin Türkçe ve Türkiye’ye Yönelik Görüşleri. Uluslararası, Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 328-338.
  • Andrade, M. (2009). Foreign language learning anxiety in japanese EFL university classes: Physical, emotional, expressive and verbal reactions. Sophia Junior College Journal, 29,1-24.
  • Aslan E, Thompson A S (2021) The interplay between learner beliefs and foreign language anxiety: insights from the Turkish EFL context, The Language Learning Journal, 49 (2) 189-202, https://doi.org/10.1080/09571736.2018.1540649
  • Bağcı.H. (2010). Türkçe öğretmen adaylarinin yazili anlatim yeterlilik düzeyleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2) 45-68
  • Bailey D R, Almusharraf· N (2022) A structural equation model of second language writing strategies and their influence on anxiety, proficiency, and perceived benefits with online writing, Education and Information Technologies (2022) 27, 10497-10516, https://doi.org/10.1007/s10639-022-11045-0
  • Baker, L., & Brown, A. L. (1984). Metacognitive skills and reading. In P. D. Pearson, R. Barr, M. L. Kamil and P. Mosenthal (Eds.), Handbook of Reading Research (pp. 353-394). New York: Longman
  • Barlow, D. (2002). Anxiety and its disorders: The Nature and Treatment of Anxiety and Panic. New York: Guilford Press.
  • Bedir, H. (1996), The effects of using cognitive learning strategies on reading comprehension ability of turkish student, Cukurova University, (Unpublished Doctorate Thesis), Institute of Social Science
  • Birinci, F. G. (2019). The relationship between information technology self-efficacy beliefs of instructors of Turkish as a foreign language and their use of technology, (Unpublished Doctoral Thesis). Hacettepe University, Institute of Turkish Studies, Ankara.
  • Bölükbaş, F. (2011). Arap öğrencilerin türkçe yazili anlatim becerilerinin değerlendirilmesi. Journal of Turkish Studies, 6 (3), 1357-1367, http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2415
  • Brown, A. (1987). Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. In F. E. Weinert & R. H. Kluwe, (Eds.) Metacognition, motivation, and understanding (pp. 65-116). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları
  • Çakıroğlu, A. (2007). Üstbiliş. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 21-27.
  • Christensen LB, Johnson RB, Turner LA (2015), Araştırma Yöntemleri- Desen ve Analiz (Çev Adt: Ahmet Aypay), Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Ciardiello, A. V. (1998). Did You Ask a Good Question Today? Alternative Cognitive and Metacognitive Strategies. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 42(3), 210-219. http://www.jstor.org/stable/40014681
  • Çocuk, H.E.& Yanpar Yelken, T.(2021). The effect of planned writing model on writing anxiety, self-efficacy and B2 level achievement of learners of Turkish as a foreign language. Journal of Language and Linguistic Studies, 17 (Special Issue 1), 458-471.
  • Creswell, J. W (2016) Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, (Çev Editörü Selçuk Beşir Demir), Ankara: Siyasal Yayınevi
  • Cüceloğlu, D. (2005). Yeniden İnsan İnsana (22. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Daniel, S. J. , Xie, F. & Kedia, B. L. (2014). 2014 U.S. Business Needs for Employees with International Expertise. Proceedings of Internationalization of U.S. Education in the 21st Century The Future of International and Foreign Language Studies A Research Conference on National Needs and Policy Implications, April 13-14, 2014, St, Williamsburg, England. Williamsburg: The Coalition for International Education.
  • Demirel, Ö. (2003), Eğitim sözlüğü, (2. Edition) PegemA Publication, Ankara
  • Demir-Gülşen, M. (2000), A model to ınvestigate probability and mathematics achievement ın terms of cognitive, metacognitive and affective variables, Master Thesis, Boğaziçi University, The Institute for Graduate Studies in Science and Engineering, İstanbul
  • Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition. Oxford University Press. California.
  • Erden, M.& Akman, Y. (1996), Eğitim Psikolojisi: Gelişim-Öğrenme-Öğretme, Arkadaş Yayınları, 3. Baskı, Ankara
  • Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive- developmental inquiry. American Psychologist, 34 (10), 906-911.
  • Flavell, J.H., Green, F.L., Flavell, E.R., & Lin, N.T. (1999). Developmentof children’s knowledge about unconsciousness. Child Development, 70, 396-412.
  • Fortunato, I., Hecht, D., Tittle, C. K., & Alvarez, L. (1991). Metacognition and problem solving. The Arithmetic Teacher, 39(4), 38-40.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2015). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Freud, S. (1933). New Introductory Lectures on Psychoanalysis. Norton & Co.
  • Gardner, R. (1989). Anxiety and second language learning: toward a theoretical clarification. Language Learning.39. 251-275.
  • Gelen, İ. (2003). Bilişsel farkındalık stratejilerinin Türkçe dersine ilişkin tutum, okuduğunu anlama ve kalıcılığa etkisi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Göçer, A; Moğul, S. (2011).Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi İle İlgili Çalışmalara Genel Bir Bakış. Journal of Turkish Studies, 6 (3)797-810, http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies
  • Gümüş, N.(1997). Öğrenmeyi öğretmenin öğrenci erişisi, kalıcılığı ve akademik benliğe etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) , Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Han, H. R. (2009). Measuring anxiety in children: A methodological review of the literature. Asian Nursing Research, 3(2), 49-62.
  • Horwitz, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. (1986). Foreign Language Classroom Anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125–132. https://doi.org/10.2307/327317
  • Hyperlink, https://sayilarla.omu.edu.tr/?page=uluslararasi_ogrenci_sayisi, Retrieved date: 10-01-2022
  • İskender, Y. C., & Savaşçı, M. (2023). Foreign language teaching anxiety of Turkish EFL teachers, Kastamonu Education Journal, 31(3), 464-483. doi: 10.24106/KEFDERGİ-2023-0019
  • Johnson, B., & Christensen L. (2014). Educational Research Methods. SAGE Publications.
  • Karakelle, S. ve Saraç, S. (2007). Çocuklar için üst bilişsel farkindalik ölçeği (ÜBFÖ-Ç) A ve B formları: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 10(20), 87- 103.
  • Karatay, H. (2007), İlköğretim Türkçe öğretmeni adaylarının okuduğunu anlama becerileri üzerine alan araştırması, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Khawaja N G, Chan S, Stein G (2017) The relationship between second language anxiety and international nursing students stress, Journal of International Students, 7(3), 601-620, doi:10.5281/zenodo.570021
  • Kierkegaard, S. (2013). Kaygı Kavramı. Hasan Ali Yücel Klasikler Dizisi. (T. Armaner, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları (1844).
  • Kleinmann, H. (2006). Avoidance behavior in adult second language learning. Language Learning, 27, 93-107.
  • Köksal, N. (2005). Beyin temelli ögrenme. İçinde: Ö. Demirel (Ed.). Egitimde Yeni Yönelimler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Köroğlu, E. (2013). Kaygılarımız, korkularımız nedir? Nasıl baş edilir?. Ankara: HYB.
  • Kuhn, D. (2000). Metacognitive development. Current Directions in Psychological Science, 9, 178-181.
  • Kumar, A. E. (1998). The influence of metacognition on managerial hiring decision making: Implications for management development. (Doctoral Dissertation), Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Lee (Esther) E J (2016) Reducing international graduate students’ language anxiety through oral pronunciation corrections, System 56 (2016) 78-95, doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.system.2015.11.006
  • MacIntyre, D. (1991). Methods and results in the study of anxiety and language learning: a review of the literature. Language Learning, 41, 85-117.
  • MacIntyre, D. (1989). Anxiety and second language learning: toward a theoretical clarification. Language Learning, 39, 251-275.
  • MacIntyre, D. (1991). Investigating language class anxiety using the focused essay technique. The Modern Language Journal, 296-304.
  • MacIntyre, P. D. & Gardner, R. (1991a). Language anxiety: Its relationship to other anxieties and to processing in native and second languages. Language Learning, 41, 513-534.
  • Mevarech, Z. R. (1999). Effects of metacognitive training embedded in cooperative settings on mathematicalproblem solving. The Journal of Educational Research, 92, 195-205.
  • Mikami H (2023) A preliminary assessment of facilitating anxiety in second language reading, Reading in a Foreign Language, 35(1), 30-47.
  • Namlu, A. G. (2004). Bilişötesi Öğrenme Stratejileri Ölçme Aracının Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 123-136.
  • Özdemir, M. (2019). Yabancılara Türkçe öğretiminde eylemsilerin biçim-anlam ve kullanım açısından değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Özerbaş, M. A., Yılmaz, K., Babatürk, S. ve İnalöz, A. B. (2023). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin öğrenen özerkliği algısı ile Türkçe öğrenmeye yönelik kaygıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 73-107.
  • Özsoy, G. (2007). İlkögretim besinci sınıfta üstbiliş stratejileri öğretiminin problem çözme başarısına etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özsoy, G. (2008). Üstbiliş. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 713-740.
  • Pilten, P. (2008) Üstbiliş stratejileri öğretiminin ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematiksel muhakeme becerilerine etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Półtorak E (2022) O zjawisku lęku językowego z perspektywy uczących się drugiego/kolejnego języka obcego online, Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego 58(1) 43-64, ISSN 1429-2173, eISSN 2545-3971,http://dx.doi.org/10.14746/n.2022.58.1.4, http://poltowneo.org/
  • Sağlam, M. (2015). Yargılama süreci devam eden suça sürüklenen çocuklara yönelik hazırlanan destek eğitim programının çocukların duygu ve düşüncelerine etkisinin incelenmesi (Doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Schneider, W. (1998). Performance prediction in young children: Effects of skill, metacognition and wishful thinking. Developmental Science, 1(2), 291-297.
  • Schneider, W. ve K. Lockl (2002). The development of metacognitive knowledge in children and adolescents.In: T. Perfect, B. Schwartz (eds.). Applied metacognition. West Nyack, NY, USA: Cambridge University Pres.
  • Şen H, S. (2003). Bilişötesi stratejilerin ilköğretim okulu besinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Senemoğlu, N. (2010), Gelişim, öğrenme ve öğretim, Pegem Akademi, Ankara
  • Sönmez, V. (2008). Öğretim ilke ve yöntemleri, 2. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Soydan, Ş. (2001). Development of instruments for the assessment of metacognitive skills in mathematics: An alternative assessment attempt, (Unpublished Master’ Thesis), Boğaziçi University.
  • Sparks, R., & Ganschow, L. (1991). Foreign Language Learning Difficulties: Affective or Native Language Aptitude Differences?, Modern Language Journal, 75, 3-16. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4781.1991.tb01076.x
  • Sperling, R. A., Howard, B. C. Miller, L. A., & Murphy, C. (2002). Measures of Children’s Knowledge and Regulation of Cognition. Contemporary Educational Psychology, 27, 51-79.
  • Spielberger, C. D. (1966) Anxiety and Behaviour: Theory and Research Anxiety, New York: Academic Pres.
  • T.C. Resmi Gazete (1983). https://www.resmigazete.gov.tr/
  • T.C. Resmi Gazete (1985). https://www.resmigazete.gov.tr/
  • Takahashi, M., Overton, W.F. Formal reasoning in Japanese older adults: The role of metacognitive strategy, task content, and social factors. Journal of Adult Development, 3, 81–91 (1996). https://doi.org/10.1007/BF02278774
  • Taraban, R., Rynearson, K., & Kerr, M. (2000). College students' academic performance and self-reports of comprehension strategy use. Reading Psychology, 21(4), 283–308. https://doi.org/10.1080/027027100750061930
  • Urquhart, A. H., & Weir, C. J. (1998). Reading in a Second Language: Process, Product and Practice. Longman.
  • Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Wang L, MacIntyre D (2021) Second language listening comprehension: The role of anxiety and enjoyment in listening metacognitive awareness, SSLLT 11 (4) 491-515, http://dx.doi.org/10.14746/ssllt.2021.11.4.2.
  • William, E. (2005). Mixted methods research desings in counselling psychology. University of Nebraska. Nebraska: Sage Publications.
  • Yeşilçınar S & Erdemir N (2023) Are enjoyment and anxiety specific to culture? An investigation into the sources of Turkish EFL learners’ foreign language enjoyment and anxiety, Innovation in Language Learning and Teaching, 17:2, 453-468, doi: 10.1080/17501229.2022.2063295
  • Yoğurtçu, K. & Yoğurtçu G. (2013). Yabancı dil olarak Türkçenin öğreniminde kaygının akademik başarıya etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitütüsü Dergisi, Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 6, 1115-1158.
  • YÖK (2016). Yüksek Öğretim İstatisitkler,, https://istatistik.yok.gov.tr/, Erişim :Tarihi 15 Aralık 2023
  • YÖK (2019). Yüksek Öğretim İstatisitkler,, https://istatistik.yok.gov.tr/, Erişim :Tarihi 15 Aralık 2023
  • YÖK (2021). Yüksek Öğretim İstatisitkler,, https://istatistik.yok.gov.tr/, Erişim :Tarihi 15 Aralık 2023
  • YÖK, https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/hedef-odakli-uluslararasilasma.aspx, Erişim Tarihi: 15-12-2023
  • Yurdakul, B. (2004). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının ögrenenlerin problem çözme becerilerine, biliş ötesi farkındalık ve derse yönelik tutum düzeylerine etkisi ile öğrenme sürecine katkıları, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Zhou L, Xi Y & Lochtman K (2023) The relationship between second language competence and willingness to communicate: the moderating effect of foreign language anxiety, Journal of Multilingual and Multicultural Development, 44:2, 129-143, doi:10.1080/01434632.2020.1801697
There are 95 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

İsmail Gelen 0000-0001-6669-8702

Jeyhun Kazakov 0000-0002-8681-5993

Early Pub Date December 26, 2023
Publication Date May 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Gelen, İ., & Kazakov, J. (2024). Examination of The Relationship Between International University Students’ Concerns Regarding the Turkish Language and Their Cognitive Awareness in Terms of Some Variables. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-20. https://doi.org/10.21666/muefd.1250368